– Hæ? Seriøst? Spiser dere "jødekaker"?

Jødekaken sjokkerer Oslo-folk. Men hvor kommer navnet fra?

  • Tone Pedersen
    Tone Pedersen
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over åtte år gammel

Undertegnede journalist har nå returnert til Rogaland etter fem år i Oslo. Og hjem igjen tar jeg blant annet med meg følgende kunnskap:

Alle har vikeplikt for trikken, også fotgjengere. Jeg må uttale etternavnet mitt med sj-lyd ("Pedersjen") for å unngå "hæ?" som respons . De fleste ikke-rogalendinger har aldri hørt om jødekaker, men blir ganske sjokkert når de først gjør det.

Men er det noen grunn til å bli sjokkert? Jo, da. "Negerboller" med sjokoladetrekk har lenge vært omsdiskutert. Men jødekaker?

Selv ikke Det Mosaiske Trossamfund (DMT) i Oslo har hørt om de gylne, runde kakene med sukkerstrø.

– Nei, det var nytt for meg, sier DMT-leder Ervin Kohn.

– Om vi er brydd over navnet? Det kommer helt an på hvorfor de heter jødekaker. Er det fordi de er veldig gode? I så fall er det jo positivt. Eller er det fordi de bygger på gamle stereotypier – for eksempel at jøder er gjerrige?

Hit, men ikke lenger? I hele Rogaland har de jødekaker. Også på Bømlo i Hordaland, men ikke på naboøya Stord, forteller Liv Svendsen, leder ved Bygdekvinnelaget i Rogaland. Foto: Google Maps

Rogaland og DanmarkAkkurat dette skulle det vise seg ikke å være så lett i finne ut av. Men det er ingen tvil om at jødekaken har svært klare geografiske grenser.

– Jødekaker er nok hovedsakelig et Rogalands-fenomen. Men de har det også på Bømlo, hvor jeg ble kjent med kaken for første gang. Derimot finnes den ikke på Stord, sier president Garman Bore i Baker— og Konditoribransjens Landsforening.

Liv Svendsen, leder ved Bygdekvinnelagets avdeling i Rogaland, kan også bekrefte dette klare skillet.

– Jeg hadde ikke hørt om jødekaker før jeg flyttet til Skjold i Vindafjord. Selv er jeg fra Fitjar på Stord. Men bakeren her i Skjold har hatt det i alle år.

Jødekaken ser altså ikke ut til å ha gjennomslag lengre nord enn Bømlo. Dét henter den imidlertid igjen i sør.

– Åh, jødekaker har vi her også. Men her er det en julekake, sier Anders Grebow i fagforbundet Baker- og Konditormestre i Danmark.

Det var mye snakk om å være politisk korrekt og å døpe om kaken. Men det ble bare tull. Jødekaker heter fortsatt jødekaker den dag i dag.

Hva skal kaken hete?

Grebow kan fortelle at det i 2005 var en konflikt om navnet på kaken, og det ble til og med arrangert en konkurranse for å gi den et nytt.

– Dette skyldtes Muhammed-krisen, og det var mye snakk om å være politisk korrekt og å døpe om kaken. Men det ble bare tull. Jødekaker heter fortsatt jødekaker den dag i dag.

Også hos den norske produsenten Bakers har de hatt en diskusjon om navnet jødekaker, ifølge presseansvarlig Ole Neregård.

– Ja, vi har tatt det opp, men foreløpig har vi valgt å holde oss til det tradisjonelle navnet som de fleste kjenner til. Vi selger det imidlertid også som smørbrødkjeks i Molde-området, men opererer altså mest med jødekaker. Vi har ingen stor omsetning, men den selger jevnt og godt, og så lenge markedet etterspør det, så kommer til til å fortsette med det.

– Vet du noe om hvordan jødekaker har fått navnet sitt?

– Jeg har hørt at navnet kommer av at kakene ligner på jødenes hodeplagg, men det tør jeg ikke si for sikkert.

Jødekaker er basert på en oppskrift av jødisk opprinnelse, tror Sigve Eie, faglærer ved baker- og konditorlinjen ved Godalen videregående skole i Stavanger. Her balanserer han kostbare, naturlige sjokoladefarger. Foto: Jan Tore Glenjen

God butikkEn som har en annen hypotese er den nå pensjonerte bakeren Geir Hauge fra Haugesund, som har vært i faget i over 50 år.

– Jeg har hørt at de ble kalt jødekaker fordi det var god butikk. Jøder var jo kjent for å være flinke til å drive forretning, forteller Hauge.

– Jødekaker var rimelige å lage, vi bakte dem med sukker, surmelk, hvetemel og hjortetakk. Også var de svært holdbare. De kunne holde seg i månedsvis. Det var en typisk ting vi laget når vi hadde ledige stunder, i tillegg til kavring, forteller han.

Faglærer ved baker— og konditorlinjen ved Godalen videregående, Sigve Eie, har noe mer utfyllende informasjon til teorien.

– Etter hva jeg har forstått er det en oppskrift med jødisk opprinnelse, som var både billige og enkle å lage.

Lokale ingredienser

– Hvorfor tror du jødekaker er en Rogalands-greie?

– Det typiske når det gjelder slike lokale bakervarer er at produktet har utspring på ett sted, og så etablerer det seg der. Og jødekaken er jo lett å like og holder seg lenge, sier bakerlærer Eie.

Baker og daglig leder av Romsøe Konditori, Geir Voll, tror kanskje jødekaker slo rot i Rogaland fordi vi hadde lett tilgang til en viktig ingrediens.

– Jødekaker er en god gammeldags oppskrift. Jeg har nå vært i bransjen i 45 år, men den har eksistert lenge før min tid, helt fra gamle, gamle dager. Men da hadde de råmelk i, vet jeg. Da ble de spesielt god. Det har vi ikke i dem i dag, ler han.

– Kanskje jødekaker ble rogalandsk fordi råmelk var lett tilgjengelig? Og så har vi jo tydeligvis hatt lokale bakere som er flinke å holde tradisjonen i hevd.

Rogalandsk baketradisjon. Her ligger jødekaker (t.v) side om side med syrekaker. Bilde fra presentasjon av Ryfylke-mat på Ryfylkegarden Holta i 2004. Foto: Arkivfoto: Jan Tore Glenjen

Konklusjonen?Det finnes altså flere teorier om hvorfor jødekaken er blitt et Rogalands-produkt. Og hvorfor de heter det de heter er det ingen som kan si for sikkert.

Med andre ord er det gjerne ikke lett for Det Mosaiske Trossamfund å vite om de burde føle seg brydd eller ei.

Men når du er i tvil, finnes det heldigvis noe som heter Wikipedia, og her står det:

Jødekaker er det vanlige navnet på en gruppe småkaker med sefardisk (retning av jødedom utviklet i Spania og Portugal, journ.anm) opphav i skandinavisk kokekunst.

Og da de sefardiske jødene fant veien fra Spania og Portugal til Nord-Europa omkring 1600— og 1700-tallet, tok de med seg kokekunsten og sin bruk av sukker, står det på wikipedia.no.

Ganske langt nord i Europa kom de også. Helt til Bømlo.

Etter at artikkelen ble publisert mandag, har Aftenbladet fått flere henvendelser om at jødekaken er blitt observert også lengre nord - på Stord og Tysnes, noen steder i Bergen, og helt i Kristiansund. Tips gjerne andre lesere om hvor i kommentarfeltet under.

Publisert:
  1. Stavanger

Mest lest akkurat nå

  1. Setter inn 50 vektere for å trygge landing med nye rednings­helikoptre

  2. Wirak: – Urimelig at Sandnes, Sola og Randaberg skal bli fratatt vaksiner nå, vi har høyere smittetrykk enn Stavanger

  3. Krever ny runde for naustet til Jan Bokn: – Uviss­heten er vond

  4. Mann i 60-årene skjelte ut politiet og rekte tunge etter fartsbot – dermed ble det dyrere

  5. – Når blir det bygget en bru over fjorden ved Hjelmeland?

  6. Henrik Ingebrigtsen er i superform og skimter OL-suksess med Jakob