- Hjelp oss, Solvik-Olsen

Krisekommunen Eigersund har et stort, gryteklart næringsområde. B&G lover å bygge en fabrikk her. Fem-seks andre står i kø for å gjøre det samme. Nå har området ligget brakk i årevis på grunn av krangel om et veikryss.

Ordfører Odd Stangeland, varaordfører Leif Erik Egaas, entreprenør Rune Bertelsen og styreleder Ragnvald Albertsen i Seabrookers har møtt hverandre noen ganger før på Eigestad. Ofte når det har vært en statsråd på besøk. Foto: Arnt Olav Klippenberg

  • Arnt Olav Klippenberg
    Arnt Olav Klippenberg
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

I 2008 lanserte Bertelsen & Garpestad ideen om en næringspark og kjøpte et stort området på Eigestad ved Krossmoen. Politikerne jublet og ideen ble heiet fram fra alle kanter. Eigersund skulle skulle få en næringspark ved E39 som skulle bli tre ganger større enn Skurve i Gjesdal.

Så dukket det opp et problem. Vegvesenet forlangte at det ble bygget et stort, dyrt veikryss før de ble med i heiagjengen. Dermed endte entusiasmen i en endeløs rekke av møter mellom lokalpolitikere og statsråder. Alt sto i stampen inntil en ung statssekretær fra Bryne tok med seg daværende samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa til Bens og spanderte softis.

Millioner

Etterpå kunne en svært fornøyd Geir Pollestad (Sp) posere på Eigestad med 25 veikryss-millioner i den symbolske lomma si. Nå er beløpet 32 millioner og for lengst ute av lommene til Pollestad og satt på bok.

– Jeg tror det er fem år siden vi stanset maskinene som jobbet med å planere på Eigestad, sier Rune Bertelsen hos Bertelsen & Garpestad. Det lokale selskapet eier Eigestad sammen med Seabrokers group.

Rune Bertelsen er oppgitt. Her kan det komme en rekke arbeidsplasser. Så stanser det hele på grunn av et veikryss. Han har flydd langs E 39 fra Krossmoen til Ålgård og han kom til at det er 13 avkjørsler med samme kvalitet som de vil bygge på Eigestad.

– Da er pengene som står på bok nok og vi kan gå i gang på dagen. Problemet for oss er at det kreves et veikryss som fort blir dobbelt så dyrt. Da mangler vi halve beløpet og ser oss ikke i stand til å gå i gang, sier Bertelsen.

Hjelp, Solvik Olsen

Ragnvald Albertsen i Seabrokers group følger opp. Han mener situasjonen er unik. Området ligger her. Han har bedrifter på blokka som vil etablere seg på Eigestad.

– Vi har til og med 32 millioner på bok til å bygge kryss på E 39.

Ordfører Odd Stangeland (Ap) og varaordfører Leif Erik Egaas (H) er begge forkjempere for Eigestad. Nå ber de om hjelp fra Ketil Solvik-Olsen. Eigersund kommune ønsker ikke å ta stilling til hva slags kryss som må bygges. Det får fagfolkene bestemme.

– Det viktige for oss er at det kommer et kryss, sier Egaas.

Odd Stangeland er opptatt av å formidle kriseforståelse til statsråden.

– Det er her arbeidsledigheten er størst i Rogaland. I tillegg er de arbeidsledige knyttet til industrien. Vi trenger derfor industriarbeidsplasser. Eigersund skal omstille seg. Her ligger alt klart. Jobben kan starte i morgen. Men vi trenger hjelp til å løse floken med dette krysset. Solvik-Olsen er mannen som kan hjelpe oss, sier ordføreren.

Nå er det krysset fra Eigestad til E 39 det handler om.

Flytte til Sandnes?

B & G eier i dag en suksessbedrift på Eigerøy som produserer betongelementer. I det siste har den gått så bra at de har måttet leie ekstraplass hos Aker Solutions.

– Jeg har sagt at vi flytter bedriften til Eigestad hvis det bare blir en ordning med dette krysset. Her er plasseringen perfekt og vi kan bygge fabrikken stor nok, sier Rune Bertelsen.

Det får Ragnvald Albertsen til å røpe noe som kanskje ikke var ment for journalistører.

– Denne uken skal vi diskutere oppstart av en fabrikk som skal produsere betongelementer i Sandnes, sier han.

LES OGSÅ: Næringspark på is

Publisert:
  1. Magnhild Meltveit Kleppa
  2. Geir Pollestad
  3. Eigersund
  4. Skurve
  5. Krossmoen

Mest lest akkurat nå

  1. Preben Aavitsland: – Vi er inne i pandemiens vanskeligste periode

  2. «Det er nok nå!»

  3. Ordførerne er bekymret, men håper å unngå nye, lokale tiltak

  4. Regjeringsvedtak tvinger kvinnene til å legge ned bedriften sin

  5. Madla/Revheim: Første etappe vedtatt

  6. Ida (25) lyktes med å gå ned i vekt og holde den. Her er seks feil mange gjør.