Hedda og Hanne har reist med Jærbanen i flere år

– Bare vi unngår de avgangene som har flest reisende, så er det helt greit å reise kollektivt, sier Hedda Mehus og Hanne Høyland Undheim fra Nærbø. Togene er så fulle både i morgen- og ettermiddagsrushet at det er umulig å få sitteplass da, sier de to studentene.

Publisert:

Hedda Mehus, til venstre og Hanne Høyland Undheim, har reist med Jærbanen i mange år. Her er de på vei til Gausel torsdag. Foto: Dag-Henrik Fosse

De tok tog fra Nærbø til Bryne vidaregåande skule i tre år, og har fortsatt å ta tog når de skal til studiestedet på Universitetet i Stavanger, UiS.

Tog og buss

Den siste strekningen fra Gausel til Ullandhaug reiser de med buss.

Hedda og Hanne er to av svært mange som benytter Jærbanen regelmesig. Torsdag morgen reiste de med tog fra Nærbø.

De var ferdig med videregående på Bryne i 2017, og studerer nå reiseliv ved UiS.

– Hvordan er det å reise kollektivt fra Nærbø til Ullandhaug?

– Bare vi unngår rushtiden, så går det greit, sier Hedda Mehus.

– Da er det umulig å finne et ledig sete, sier hun.

Hanne Høyland Undheim som hun reiser sammen med er enig, men legger til at det ikke alltid er mulig å unngå rushtiden.

Morgentogene torsdag hadde god plass til passasjerene som benyttet Jærbanen. For akkurat denne uken er det ikke noe problem å finne sitteplass. Midt i skolenes vinterferieuke er det mange ledige seter som vanligvis er fylt opp av skoleelever og andre som nå har vinterferie.

Ungdomskort

Toget var noen minutter forsinket, og da kan det by på problemer å rekke bussen som skal ta de to studentene videre til UiS.

Vanligvis må de vente på bussen i 5 til 10 minutter, så det kan hende de likevel rekker bussen.

Reisen fra Nærbø til Ullandhaug tar cirka 40 minutter, sier de to.

Etter at ordningen med ungdomskort ble utvidet, reiser de nå kollektivt for 299 kroner i måneden.

– En grei pris, sier Hanne og Hedda, som har ett år igjen av bacelorstudiet ved Universitetet.

Publisert: