SV vil ha både gratis buss, bybane og metro

Først gratis buss og omgjøring av bussveien til bybane, så utbygging av metro. Alt må til skal flere la bilen stå, mener SV i Stavanger og fylket.

Publisert: Publisert:

Så snart bussveien er bygget, må den gjøres om til bybane, mener SV. Denne fotomontasjen med bybane i Klubbgata i Stavanger sentrum ble laget av bybanekontoret i 2010. Foto: Odd Furenes / d'Turbine

  • Margunn Ueland
    Journalist
iconDenne artikkelen er over fem år gammel
  1. Rune Tvedt, leder av Rogaland SV som etter alt å dømme blir SVs toppkandidat til fylkestingsvalget. Foto: Fredrik Refvem

  2. Eirik Faret Sakariassen, SVs toppkandidat i Stavanger. Foto: Fredrik Refvem

  1. Eirik Faret Sakariassen, SVs toppkandidat i Stavanger. Foto: Fredrik Refvem

  2. Rune Tvedt, leder av Rogaland Frp som etter alt å dømme blir SVs toppkandidat til fylkestingsvalget. Foto: Fredrik Refvem

Så snart bussveien er bygget, må den gjøres om til bybane, mener SV. Denne fotomontasjen med bybane i Klubbgata i Stavanger sentrum ble laget av bybanekontoret i 2010. Foto: Odd Furenes / d'Turbine

— Skal vi flytte folk fra bil til kollektiv, sykkel og gange, må vi ta drastiske grep. Den tiden er inne, sier Rune Tvedt og Eirik Faret Sakariassen. Sakariassen er SVs toppkandidat i Stavanger. Tvedt er foreslått som nummer 1 på SVs fylkestingsliste. Han er også leder av Rogaland SV og nummer tre på lista i Stavanger.

I høst fikk Stavanger Ap store avisoppslag fordi de gikk inn for gratis buss i sitt programforslag. Det viste seg å være en prøveordning på noen strekninger (til Forus fra Stavanger og Sandnes) hvis staten ville betale.

Les også

Ap lover gratis buss

SV vil gå mye lenger: De vil ha gratis buss på alle strekninger i hele fylket. Det er med i programmet til både Stavanger og Rogaland SV. Prisene skal trappes gradvis ned første periode (2015-2019) for så å nå målet om gratis buss i neste periode (2019-2023), forklarer Sakariassen som har ledet programarbeidet i Stavanger.

Vil betale med mer bompenger

— Hva vil dette koste, og hvordan skal fylkeskommunen få råd til dette?

— I dag kaster Kolumbus bort 50 millioner kroner på køståing, viser en rapport. Når vi nå får bygget ut flere kollektivfelt og bussvei (som vedtatt i Bypakken), kommer bussene raskere fram. Pengene som spares kan gå til å senke prisene. Vi kan også bruke bompenger. Hvis staten bidrar med en krone hvor hver krone vi tar inn i bompenger til bussdrift, må det være en god "deal", svarer Tvedt.

Bybane

Eirik Faret Sakariassen, SVs toppkandidat i Stavanger. Foto: Fredrik Refvem

I 1993 lanserte SV ideen om bybane. Først ble de ledd av, senere kom først Venstre, så de andre partiene (bortsett fra Frp og Sp) med. Men før valget i 2011 skiftet Ap mening og lanserte bussvei som løsning. Det ble vedtatt med en stemmes overvekt i fylketinget.

Les også

24-23 for bussvei-løsning

Både i fylkestingets vedtak og i Stortingets vedtak (Nasjonal Transportplan), står det at bussveien senere skal kunne bygges om til bybane. Tvedt og Sakariassen mener det bør skje straks bussveien mellom Stavanger og Sandnes er bygget ut, altså i 2020. De har tro på at det vil få flertall i det nye fylkestinget etter valget i 2015.

Les også

Enighet i fylket om bompenger

For at omleggingen skal kunne skje enklest og billigst mulig, må fylketinget nå i vår må gå inn for trolleybusser framfor dieselbusser på bussveien, ivrer de. En trolleybuss er en elektrisk drevet buss som via en strømavtaker henter strøm fra kontaktledninger over veibanen.

Les også

Trolley-buss dyreste alternativ i bussveien

— Det eneste Ap, Frp og Sp har oppnådd, er å forsinke å fordyre bybanen, sier Sakariassen.

— Look to Bergen. Der prøver til og med Frp å late som om de ikke var mot å bygge bybane, så populær er banen blitt, legger Tvedt til.

Metro

Rune Tvedt, leder av Rogaland SV som etter alt å dømme blir SVs toppkandidat til fylkestingsvalget. Foto: Fredrik Refvem

I tillegg til buss og bybane mener SV det trengs et mer grovmasket system, et kollektivtilbud som tar deg raskt mellom sentrale punkt: Metro (undergrunnsbane).

De tegner opp en rød Stavanger-linje fra Sola flyplass til Forus, videre til Jåttå, universitetet, Madla, sykehuset og sentrum. Og en gul Sandnes-linje mellom Sviland, Sandnes sentrum og Sola.

Pris? SV har fått hjelp fra geolog Paul van Veen som har kommet fram til 21 milliarder.

Les også

Gå heller under jorden, sats på T-bane!

Realistisk? Ja, mener de to SV-erne, og viser til at nå bygges Ryfast til bortimot 8 milliarder kroner. Ryfast skal betjene de 17 000 som bor i Strand, Forsand og Hjelmeland. Og ikke alle reiser fram og tilbake til Stavanger hver dag. En metro derimot, har 350 000 mennesker i sitt influensområde.

— Oslo bygget sin metro da de hadde omtrent like mange innbyggere som det bor her nå, legger Sakariassen til.

Les også

Kjør idé-dugnad!

Bedre enn bil

— Spør de som i dag tar Jærbanen om hvorfor de gjør det i stedet for å kjøre bil. Svarene vil være at bane er pålitelig, går raskt, er komfortabelt. Du kan sove eller lese i stedet for å stå i kø og rive deg i håret. Poenget er at folk reiser kollektivt om vi gir dem gode kollektivsystemer, sier Tvedt.

23-åringen har ikke "lappen" og har tenkt å klare seg uten. Tvedt har sertifikat, men tar bussen fra Tasta. Det koster 31 kroner for en enkeltbillett og tar like lang tid som med toget fra Bryne til Stavanger sentrum.

Trafikk står også sentralt i programforslagene fra andre partier:

Publisert:

Les også

  1. Venstre vil bygge skinner til sykehus, universitet og nye næringer på Ullandhaug

  2. Frp vil bygge togring i Stavanger

  3. Slik skal Frp kapre makten i Stavanger

  4. Høyre vil gjøre Stavanger til timinuttersbyen

  5. 1 kollektivmilliard fra Ap

Mest lest akkurat nå

  1. Viking leier ut tre spillere

  2. Leter etter John Olav med full styrke

  3. Fire nye smittebærere i Sandnes siden torsdag

  4. Politiet søker ikke ved Månafossen gjennom helgen

  5. Her blir det nytt kjøpesenter og sykehus

  6. Gunnar Eiterjord slutter som sjef for Rogfast