Stavanger- gründer vil redusere forurensning

Kim Hammer Iversen vil effektivisere transport- og logistikkbransjen. Hvis han når sitt mål vil det bidra til å redusere CO2-utslipp med 100 000 tonn i året.

Publisert: Publisert:

Egil Johannesen (t.h.) ser frem til å ta i bruk Kim Hammer Iversens (t.v) system for effektivisering av transportbransjen. Foto: Fredrik Refvem

  • Michael Chr. A. Simonsen
    Journalist
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Kim Hammer Iversen fikk nylig tildelt en million kroner fra forskningsrådets STUD-ENT - program til utvikling av selskapet Zendera. Nå skal to utviklere ansettes i Oslo, hvor selskapet vil holde til.

Ved å la et datasystem gjøre administrasjonsarbeid vil Hammer Iversen redusere transport- og logistikkbransjens kjøring på veiene. Systemet bruker algoritmer og gjør arbeidet mer effektivt.

– Algoritmene tar bedre beslutninger og gir bedre løsninger enn hva en person gjør, sier Hammer Iversen.

– Hvis transportsektoren i Norge effektiviseres med 25% sparer det samfunnet for ca. 1 million tonn CO2 per år. Vi har mål om 10% markedsandel, det reduserer utslippene med ca. 100 000 tonn CO2 per år, sier Hammer Iversen.

Løsningen er kun for transport og logistikk på veiene.

– Systemet vil samle alt av informasjon, fra bestilling, mellomlagring, utlevering, fakturering. Alle detaljer som legges i systemet, etasje vare skal leveres i, inngang til bygget og korrekt mengde vare, er informasjon som vil gi mer effektivitet. Kjørelengden vil påvirkes ved at systemet bruker trafikkdata, og viser en effektiv kjørerute. Nå kjører en av fire bud- og lastebiler rundt tomme mellom oppdrag, sier Hammer Iversen.

– Hvordan vil kunder og privatpersoner merke endringen?

– For eksempel med netthandel og levering, vil kunder ha tilgang på mer- og liveinformasjon, det vil gi valgmuligheter. Istedenfor et tidsrom på to timer hvor det kan leveres, så kuttes det til en halvtime og man kan gi beskjed om tidspunkt en ikke er hjemme, sier Hammer Iversen.

Kjøring i byområdene

– Varelevering og transport skjer i de områdene vi gjerne vil ha som bilfrie soner, dette vil bidra til mindre kjøring i byområdene, sier Hammer Iversen.

Varetransport er beregnet til å stå for 10–20% av kjøringen i byområder og 20–40% av utslippene. Det skriver Jardar Andersen, forskningsleder avdeling for økonomi og logistikk ved Transportøkonomisk institutt i en e-post til Aftenbladet.

– Det er et potensial for å redusere kjøring og utslipp med smartere planlegging og koordinering. I tillegg til transportørene, er både de som sender og mottar varer, med på å påvirke muligheten for å gjennomføre varelevering på en effektiv måte. Samtidig ser vi at økt e-handel gir endringer i transportmønstre, tilbud om rask levering ser ut til å gi en fragmentering av varestrømmer med mye transport, skriver Andersen.

Andersen skriver at det har tatt lenger tid å få bransjen over på mer miljøvennlige løsninger fordi det har vært et begrenset tilbud om kjøretøymodeller og at incentivene ovenfor bransjen ikke har vært like sterke for å ta dem i bruk.

– De må være forberedt på motstand fra de som eventuelt kan ha noe å tape på et slikt system, men å få testet ut løsningen kan hjelpe dem med å synliggjøre gevinster og rekruttere kunder, skriver Andersen.

Pilottesting

Egil Johannessen, daglig leder i Dynamo Logistikk, første kunde i Stavanger, sier systemet vil utgjøre en stor forskjell for dem.

– Med dette får vi all informasjonen inn i et sømløst system. Da slipper vi å ha et system for lager, et for sjåfører, et for fakturering også videre, sier Johannessen.

– Vil dere si opp noen?

– Nå er vi to som jobber administrativt, vi vil mest sannsynlig bare ha behov for en på kontoret. Vi håper at den andre personen kan gjøre noe annet i bedriften, sier Johannesen.

Pilottesting starter i mai, og vil skje i Stavanger, Bergen og Trondheim.

Publisert:

Les også

  1. Regjeringens klimamelding kan bli strammet opp

  2. Lokalt håndverk til Milano

  3. Matfylket imponerte 350 turoperatører

  1. Innovasjon
  2. Transport
  3. Handel
  4. CO2
  5. Netthandel