– Klart Ålgårdbanen må gjenåpnes

FIGGJO: Mens debatten om å gjenåpne Ålgårdbanen toger videre, er det dresinsykling som gjelder på de gamle jernbaneskinnene mellom Ålgård og Ganddal.

Publisert: Publisert:
  • Julie Teresa Olsen
    Journalist
  • Jon Ingemundsen
    Fotojournalist
iconDenne artikkelen er over to år gammel

– Dette gikk som en lek. Det var kjempelett å sykle, påstår Ellinor Thomassen, fornøyd etter første etappe fra Figgjo til Bråstein stasjon.

– Det blir nok langt tyngre hjem igjen, advarer Lena Holmebakken, og ser bakover på den slake nedoverbakken de akkurat har lagt bak seg.

Fuglene kvitrer, sola er i ferd med å bryte skylaget og bjørka spretter alle veier. Familien Thomassen og familien Holmebakken har valgt rett dag for dresinsykling på Ålgårdbanen. Turen går fra Figgjo til Foss Eikeland. Heldigvis har de bestilt. Det er mange som vil prøve dresinsykling denne søndagen.

Tema i spørretimen

– Har alle sykkelhjelm? Det er greit at alle vet hvor bremsen er. Husk å holde avstand til dem foran. Jeg må viser dere hvordan dere snur dresinen.

Trond Egil Aasen Bøe, leder av Ålgårdbanens venner har litt av hvert på hjertet før han sender første pulje ut.

Lena (t.v) med Malin på fanget, og Tommy Holmebakken koste seg på Ålgårdbanen søndag. Ålgårdbanenes venner har bestilt to splitter nye dresinsykler som skal stå klare innen utgangen av mai. Foto: Jon Ingemundsen

Trond Egil Aasen Bøe, leder av Ålgårdbanens venner. Foto: Jon Ingemundsen

Debatten om å gjennåpne Ålgårdbanen har toget frem og tilbake de siste årene. Det dreier seg om den 12 kilometer lange jernbanelinjen som går fra Ganddal gjennom grenselandet i Sandnes, Klepp, Time og Gjesdal, helt til Ålgård sentrum. Onsdag blåste SV nok en gang liv i debatten da Ålgårdsbanen var tema i spørretimen. Partiet ba samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen svare på når regjeringen ta nødvendige grep for å gjenåpne Ålgårdbanen.

– God idè

– Vi snakker faktisk akkurat om det. Det er et paradoks at skinnene ligger klare og at det gikk tog her før, mens det nå ikke finnes noe tilbud. Når du tenker på hvordan folk står i bilkø på denne strekningen, er det absolutt en god ide å gjenåpne banen, mener far Terje Thomassen.

Datteren Ellinor er ikke helt enig.

– Det er jo mye kjekkere å sykle her enn at det skal kjøre tog, flirer hun, og tar plass på sykkelsete, mens venninne og passasjer Nora inntar trebenken ved siden av.

Ålgårdbanen har stort sett ligget brakk siden godstrafikken opphørte i 1988. I dag blir traseen stort sett benyttet til turer og rekreasjon.

SV mener at Ålgårdbanen har et potensial på flere hundre tusen personreiser årlig. Partiet peker også på at togprosjektet vil gi tusenvis av pendlere på Nord-Jæren en lettere hverdag. Samferdselsministeren, på sin side, vil heller bruke penger på Jærbanen. Han mener Ålgårdbanen må bygges opp fra fundamentet og at det er snakk om en milliardsinvestering for å få banen gjenåpnet.

– Banen bør settes i drift igjen så fort som mulig. Det skal brukes mange milliarder på å ruste opp E39 her i nærområdet. Hva er vel det mot en milliard for å få et nytt jernbanetilbud? spør Aasen Bøe i Ålgårdbanens venner.

Ellinor og mor Elisabeth Thomassen i front, sammen med Nora Holmebakken. På sykkelen bak sitter Malin sammen med mor Lena Holmebakken og far Tommy Holmebakken. Foto: Jon Ingemundsen

Tog til Ålgård ble tidligere anslått til 750 millioner kroner, hvis denne strekningen ble gjenåpnet. Nå mener samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at det vil koste minst en milliard kroner.

Les også

Minst 1 milliard kroner for å få tog på Ålgårdbanen

Frykter tursti vil ødelegge for gjenåpning

Flertallet i kommunestyret i Gjesdal ønsker at Ålgårdbanen skal gjenåpnes, men nå har Frp-politiker i Time, Thor Inge Kalberg, tatt til orde for at traseen bør oppgraderes til det han mener kan bli en fantastisk turvei.

Sandra Høydal hadde tatt med seg døtrene Sofie og Emma Høydal på dresinsykling. Turen ga mersmak. - Dette må vi snart gjøre igjen, mener storesøster Sofie. Onkel Roger Vassvik var også med på turen. Foto: Jon Ingemundsen

– For her kan vi få en ny turvei nesten gratis og uten at en kvadratmeter jord går med. Det er bare litt grus som skal til, sa Kalberg nylig til Aftenbladet.

Forslaget faller ikke i god jord hos Aasen Bøe.

– En oppgradert tursti vil legge strenge føringer for framtiden og det blir mye vanskeligere å gjenåpne Ålgårdbanen om det ligger en etablert tursti her.

Les mer:

Publisert:

Les også

  1. Tvil om Hove-Ålgård kan starte opp i 2020

  2. Gjenåpning av Ålgårdbanen er målet

  3. Dette jernbanesporet har ligget slik midt i naturen uten tog i 30 år

  4. Sykkel for tog på Flekkefjordbanen

Mest lest akkurat nå

  1. Oppfordrer til Halloween-feiring for de minste barna

  2. Sykefraværet gikk ned, men ikke nok. Nå får de en sjanse til

  3. Gutt påkjørt på Bryne

  4. Silje fikk topp­karakterer og er ingeniør. Nå jobber hun i kles­butikk

  5. To nye smittetilfeller i Sandnes onsdag

  6. Klar melding til egen minister: Grav ut Domkirken!