El-biler i borettslag har blitt en het potet

SANDNES: Over natten fikk MDG-politiker Erlend Kristensen beskjed om at han ikke lenger kan lade el-bilen sin i borettslagets garasje. Lademuligheter for el-biler i boretslag og sameier er en het potet.

Publisert: Publisert:

Erlend Kristensen, bystyrerepresentant for Miljøpartiet De Grønne, har lenge ivret for at flere skal kjøre el-bil. I fjor la MDG inn 1,4 millioner kroner årlig til etablering av ladestasjoner i blokker og borettslag. Foto: Fredrik Refvem

  • Julie Teresa Olsen
    Journalist
iconDenne artikkelen er over to år gammel

«Etter tre år med lading i garasjen kan jeg ikke lade el-bilen mer. Noen som vil kjøpe en snart utladet Nissan Leaf, 6 år, 80 000 km, for en billig penge? På tide å avlyse klimakrisen og kjøpe en fossilbil. Noen bud? Noen forslag til fossilbil?»

Dette skrev en irritert MDG-politiker og el-bilentusiast Erlend Kristensen på Facebook.

– Jeg skal ikke gå så langt som å selge el-bilen min, men jeg blir ganske oppgitt. Nå har jeg ladet el-bilen min her i tre år uten at det har vært et problem, sier Kristensen.

Generalforsamlingen avgjør

Denne uken fikk han og de andre beboerne brev fra styret i borettslaget om at all lading av el-biler må opphøre umiddelbart.

– Anlegget vårt er ikke godkjent for lading av el-biler. Det er ikke en gang godkjent for motorvarmere, forklarer Geir Møllerhaug Sæbø, leder av Håbali borettslag, der Kristensen bor.

Les mer:

Les også

Tau-ferja blir dyrere for alle

Les også

Spår rush av elbil-kunder når de nye bomstasjonene kommer

Sæbø er nå i gang med å sjekke hva det vil koste å installere nytt anlegg.

– Det må legges opp et helt nytt anlegg, så det blir nok fort snakk om noen hundretusen kroner. Det er generalforsamlingen som bestemmer om vi skal bruke penger på dette. Vi skal ta saken opp på møte i februar/mars, sier Sæbø.

Selv vil han ikke bestemme seg før han har sett prisen.

Her har Erlend Kristensen ladet bilen sin i tre år, men nå er det slutt. MDG-politiker Erlend Kristensen benytter anledningen til å gi FrP-regjeringen er lite spark. - De sier at skal jobbe for forenkling, men dette kaller jeg unødvendig byråkratisering. Foto: Fredrik Refvem

Bate boligbyggerlag bekrefter at utgifter til nye ladeanlegg kan skape skikkelig debatt på generalforsamlinger.

– Vi har erfart at noen borettslag har en holdning om at el-bilistene allerede har en rekke goder og at det derfor blir urettferdig at borettslagene skal dekke nye ladestasjoner. Men vi har jobbet aktivt for å snu denne holdningen, sier Njål Nessa, spesialrådgiver i Bate.

Her er el-billaderen til Erlend Kristensen. Foto: Fredrik Refvem

Krav om tilrettelegging for el-bil

Denne høsten har nærmere 150 styremedlemmer fra Bate sine borettslag deltatt på samlinger der tilrettelegging for el-biler har vært tema.

– Vi er helt klare i våre anbefalinger om å investere i ladeustyr, og det har gitt resultater. Stadig flere borettslag velger å bruke penger på ladestasjoner. Det er vi veldig glade for. Dette handler også om verdien på boligen, understreker Nessa.

I ny eierseksjonslov som trer i kraft fra 1. januar 2018, heter det at sameie har plikt til å tilrettelegge for lading av el-bil.

Les mer:

Les også

Her kommer 38 nye bomstasjoner

Les også

Ordføreren raser over full pris for el-bilar

– Vi tror at den samme loven vil komme for borettslag og derfor er det viktig å være føre var. Det er ingen som kan stoppe denne utviklingen. Det er bare bakstreversk, mener Nessa.

Det er vanskelig å si hva slike anlegg koster på grunn av store prisforskjeller.

– Jeg forstår at noen borettslag forbyr lading fordi de er redde for brannfare når anlegget ikke er godkjent, legger han til.

Kjøpte leilighet uten lademuligheter

Alexandra Kristin Gjedrem har nylig kjøpt seg leilighet i et borettslag i Sandnes uten lademuligheter.

– Jeg har fått en avtale om at jeg kan installere min egen lader, men det kan koste meg opp mot 20.000 kroner. I tillegg må jeg fjerne den dersom det kommer en felles løsning. Det blir med andre ord veldig dyrt for meg å beholde el-bilen, sier Gjerdrum.

Og mens styret i borettslaget sjekker pris, må Erlend Kristensen finne andre måter å lade på.

– Jeg har muligheten til å lade på jobb. I tillegg kan jeg få til en ordning utenfor huset, men det er på ingen måte optimalt. Dersom jeg ikke hadde hatt en back up, hadde jeg sittet her med en el-bil jeg ikke kunne bruke, sier Kristensen.

Han etterlyser et skikkelig løft slik at flere borettslag og sameier kan tilby beboerne lademuligheter.

– Det er mange som bor i borettslag som ønsker å kjøpe el-bil, men som ikke har mulighet fordi det ikke er lademuligheter. Det er virkelig urettferdig at de blir utestengt fra en ordning som er økonomisk gunstig. Meglere bør alltid opplyse om det er lademuligheter når de selger en bolig. I tillegg bør regjeringen sette av penger til å oppgradere lademulighetene, mener Kristensen.

Egen rådgiver

El-bilforeningen har måttet ansett en egen rådgiver på grunn av mange spørsmål om lading av el-biler og hybridbiler i borettslag og sameie.

– Dette er en tematikk vi har jobbet med lenge. I starten var det jo kun snakk om noen stikkontakter fordi bilene var få, men nå er jo behovet et helt annet, sier Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.

Rådgiveren reiser rundt på befaring og anbefaler den beste løsningen for installasjon og strømbruk.

Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening. Foto: Elbilnytt

– Flere og flere ser at det blir vanskeligere å selge dersom det ikke er mulighet for å lade el-bil. Vi anbefaler alle å bruke penger på tilrettelegging. Det er en god investering i egen eiendom, mener Haugneland.

Men det er ikke bare å installere sin egen ladestasjon dersom sameiet/borettslaget ikke vil ha en felles ordning.

– Du må ha godkjennelse fra styret for å sette opp egen ladestasjon i felles garasjeanlegg. I tillegg må dere bli enige om hvordan du skal betale for strømmen, sier Haugneland.

Han minner om at regjeringen har et mål om at hele den norske bilparken skal bestå av nullutslipps-biler innen 2025.

– Det er bare å brette opp ermene å få dette på plass slik at vi er klar til det store rushet kommer.

Les mer:

Publisert:

Les også

  1. Elsyklene har en naturlig plass i trafikken på Nord-Jæren

  2. LEDER: For tidlig med full-pris på Tau-ferja

Mest lest akkurat nå

  1. Alle grønne land blir gule - ber alle la være å reise utenlands

  2. Bilfører stoppet i Ryfast – for å sove

  3. Trapper opp leteaksjonen ved Månafossen

  4. Brann i bossdunk i undergang i Kannik

  5. Forsikringsselskaper vil dekke avbestilling til nye røde land

  6. Tre i Stavanger og en i Sandnes i karantene

  1. Erlend Kristensen
  2. Norsk elbilforening