Konkurrerer i Wordfeud på skolen

Fjerdeklasse pusler sammen ordet "ubåt" og håper å håve poeng i den store ordkampen mot tredje.

Publisert: Publisert:

Lærer Silje Mæle foran engasjerte tredjeklasse-elever på Teinå skole. Fremst sitter Ann Emilie Albretsen (8) og Thomas Randulff (8). Foto: Jarle Aasland

Fjerdeklassingene sitter i naboklasserommet og kjemper for å dra i land seieren mot tredje. Foto: Jarle Aasland

— Hvor mange poeng får vi? Husk at det er dobbelt ord-poeng, sier lærer Runar Vasshus og ser utover et klasserom fylt av elever med hender i været.

LES OGSÅ:

Les også

Applauderer mobilspill i timen

Duell

Men innen noen får svart, skjer noe på lerretet foran elevene. Tredjeklasse har brukt plasseringen på brettet, og fjerde må tenke ut et nytt ord.

— VBK, foreslår en.

— Nei, Vardeneset ballklubb, det går ikke, sier lærer Vasshus.

Det er norsktime og Wordfeud-duell på skolen. Elevene har spilt det populære mobilspillet mot en lærer i matpausen i to uker allerede, men i dag skal de prøve seg mot en annen klasse og spille en hel time.

— Jeg hadde lyst til å gjøre noe annet enn å lese for dem mens de spiser, og utfordret derfor en tidligere lærer i Wordfeud på vegne av elevene. De har et voldsomt engasjement - det er sjelden elever ellers kommer bort og vil finne på nye ord, for å si det sånn, sier læreren.

Les også

13,5 mill. brukere på to år

Lærer å stave

I klasserommet følger alle med når han kobler mobilen sin opp mot projektoren. Det er fjerdeklasse som skal begynne. De ser på bokstavene de har fått utdelt.

— Øy, foreslår en.

— Hva med øyå, foreslår en annen.

— Nei, det er Stavanger-dialekt at ord slutter på å, sier lærer Vasshus.

De regner ut at de får 12 poeng for å spille "øy". Da er det bare å vente på neste trekk fra naboklassreommet.

— Det er kjekt, for vi lærer å stave nye ord og det er kjekt å holde på med noe annet enn å skrive selv, sier Marie Taule på ni år. Hun forteller at hun også spiller Wordfeud på fritiden.

— Blir dere bedre å lese?

— Ja, for Runar forklarer ordene vi ikke vet hva betyr, sier hun.

Klassekamerat Anders Vagle (9), har blant annet lært ordet hå (en type fisk).

— Det er gøy å gjøre noe kjekt i timen, sier han.

Les også

Slik blir du best i Wordfeud

— Bra tillegg

Hos tredjeklasse i naborommet er stemningen den samme. Forslagene hagler, og en ting er sikkert: de har tenkt å slå fjerdeklasse.

— De har blant annet lært forskjellen på hjort og gjort i dag, forteller lærer Silje Mæle, som også har master i lesevitenskap. Når de har spilt et ord, ber hun dem bruke det i en setning etterpå.

— Elevene synes det er veldig spennende, og de lærer blant annet om stumme lyder og bokstaver, sier hun.

Les også

Lykkelige for Wordfeud-farsott

— Jeg ville ikke brukt dette i stedet for leseopplæring, men det er kjekt som et tillegg. Det blir mest at vi bruker det mens de spiser, i stedet for høytlesning, sier hun.

Runar Vasshus er også dataansvarlig på skolen og ser absolutt nytten og gleden av Wordfeud i undervisningen.

— Hadde det vært tilpasset PC, skulle alle ha spilt det. Nå må vi gjøre det ved hjelp av projektor. Det er viktig å få bruk av ny teknologi inn i et system, sier han.

Timen er slutt, og tredjeklassingene rekker akkurat å spille "eie" mot fjerdeklasse, og legger ved beskjeden "Vi eier dere!". Når timen er slutt står det 184-157 til tredjeklasse. Men det er 31 brikker igjen. Alt kan fremdeles skje.

Anders Vagle (9) har et forslag til neste trekk. Foto: Jarle Aasland

Publisert: