Vil la Finnfast-bommen stå for å hjelpe Øyfast

Bilistene kan bli «melket» noen år ekstra i Finnfast-bommen, hvis den tidligere meieribestyreren Ludvig Skretting og resten av arbeidsgruppa for Øyfast får gjennomslag.

Publisert: Publisert:

Ludvig Skretting, i midten, på et folkemøte om brubygging i Finnøy i 2012. Nå leder han arbeidsgruppa som jobber med Øyfast.

Øyfast er merkelappen på et prosjekt som koster anslagsvis 3,8 milliarder kroner og skal gi ferjefri forbindelse for 1100 fastboende og 730 hytter på Fogn, Sjernarøy, Fisterøyane og Ombo.

– Vi har veldig lyst å kjøre båtene på land og parkere de for godt, sier Ludvig Skretting, leder for ei arbeidsgruppe som Finnøy kommune har utnevnt for å jobbe med prosjektet.

Gruppa ser både på finansieringen og kommunale planer. Siden det er få fastboende og forholdsvis lav trafikk, kan ikke Øyfast finansieres utelukkende med bompenger. Derfor er Finnfast-bommen et nøkkelelement. Den krever inn cirka 40 millioner kroner i året. Det ligger an til at fastlandsforbindelsen til Finnøy og Talgje vil være nedbetalt i 2024. I stedet for at bomstasjonen fjernes, mener arbeidsgruppa at bomperioden bør forlenges. Tidligere har forskningsinstitusjonen Iris laget en Øyfast-rapport og skissert 5 år ekstra bomperiode.

Uavklart

Skretting er mer vag. Han antyder at bomtaksten for personbil bør settes ned 150 kroner, som fullprisen er i dag, til 100 kroner i den ekstra bomperioden.

– Men vi har ikke lyst til å binde tallet og lengden, det som er viktig er om vi får lov til å forlenge bomperioden. Jeg har vært på styremøte i Finnfast AS, men de kan ikke si ja eller nei. Dette må klareres i Stortinget. Derfor er vi spente på valgresultatet og lurer hvem som skal styre samferdselsdepartementet framover. I Finnfast kjører hver tredje gratis med elbil, men når vi kommer til Øyfast er det nok ingen gratispassasjerer. Da er nok ordningen lagt om, slik at alle må betale, sier Skretting.

Et annet punkt i finansieringen ferjeavløsningsmidler og det som fylket i dag bruker på hurtigbåter inn i potten. De reisende betaler billetter på ferjene og hurtigbåtene, så folk er vant med å betale. Totalt koster dagens båtruter cirka 150 millioner kroner i året for det offentlige og de reisende. Utenom er det aktuelt å begynne med forhåndsinnkreving av bompenger på Finnøy-sambandet.

Usikkert båttilbud

- Vi ville begynt å bygge i går, hvis det var opp til oss i arbeidsgruppa. Dette prosjektet er så godt. Vi kan kutte ut alle båtanløp i nåværende Finnøy kommune, hvis vi kan få det erstattet av tunneler og bruer. De 22 siste ferjeanbudene som er lagt ut på landsbasis, har i gjennomsnitt økt prisen med 87 prosent. Konsekvensen kan bli at rutetilbudet vårt blir redusert i framtiden, sier Skretting.

Les også

Redd Finnøy lir same skjebnen som Tau-sambandet

– Hva med Foldøy i Suldal og skoleelever som skal fra Finnøy til Strand videregående på Tau?

– Det må fylket ta stilling til etter hvert. Hvis vi i Finnøy kommune vil gjøre oss uavhengig av ferjer og hurtigbåter, så kan vi ikke ha ansvaret for båttilbudet til Foldøy, svarer Skretting.

Før Øyfast kan realiseres, må det utarbeides en kommunedelplan og lages en konsekvensutredning før veiprosjektene kan fremmes. Denne delen holder Finnøy-ordfører Henrik Halleland på med.

– Vi har vedtatt et nytt planprogram for Finnøy. I dette ligger at vi må få plassert Øyfast inn i kommuneplanen for å få realisert prosjektet. Det er et stort utredningsarbeid som må gjøres. På det første møtet i fellesnemnda for Nye Stavanger diskuterte vi å sette av penger til samferdsel. Jeg satser på at vi får 1 million kroner derfra i første omgang til å starte planlegging. Øyfast ligger i intensjonsavtalen for Nye Stavanger og det er en felles jobb å gjøre. Jeg ser at mer og mer vil gå inn i den nye kommunen, sier Halleland.

Les også

Finnøy: – Dette blir et spennende år for Øyfast

Publisert: