Penger til planer – ikke bygging – av dobbeltspor til Egersund

De som håpet på milliardbeløp til dobbeltspor fra Sandnes til Egersund med det første, vil bli skuffet.

Publisert: Publisert:

Dobbeltspor til Egersund skal utredes, men penger til utbygging er det foreløpig lite av. Foto: Geir Sveen

Aftenbladet fikk før pressekonferansen om Nasjonal transportplan (NTP) på Oslo S opplyst at Høyre, Frp, KrF og Venstre går inn for følgende om dobbeltsporet – en av de viktigste kampsakene for Rogaland:

  • «For å sikre nødvendige arealavklaringer, vil kommunedelplan for strekningen Sandnes-Nærbø utarbeides i løpet av første planperiode».
  • «Samferdselsdepartementet vil videre be Jernbanedirektoratet om å utarbeide en konseptvalgutredning for strekningen mellom Nærbø og Egersund.»

I tillegg er det oppgitt at nytt vendespor på Ganddal skal legge til rette for utvidelse av «lokalpendelen» Stavanger-Sandnes» med 15 minutters frekvens mellom Stavanger og Ganddal.

Dette betyr at kommunedelplanen for Sandnes-Nærbø skal utarbeides før 2024.

Les også

Her står slaget i Rogaland om Nasjonal transportplan

Les også

Jæren frykter at dobbeltsporet stopper i Oslo

Les også

Time-ordfører: – Vi var veldig nervøse

Ingen summer er oppgitt i teksten Aftenbladet har fått tilgang til, men i plangrunnlaget fra Nasjonal transportplan (NTP) fra i fjor, er det oppgitt at det sistnevnte tiltaket vil koste om lag 50 millioner kroner.

I etatenes forslag fra i fjor var dobbeltspor Sandnes-Nærbø foreslått tildelt 2 milliarder kroner i siste seksårsperiode i den nye planen, altså i årene 2024–2029, for 22 kilometer med nytt dobbeltspor. Etatene hadde ingen planer for Nærbø-Egersund bortsett fra at de nevnte et «behov for å konkretisere strategien og utvikle infrastrukturløsninger» på strekningen.

Likevel vil en konseptvalgutredning (KVU) være et skritt på veien og alt annet enn en full skrinlegging som en del har fryktet etter eksplisitt motstand mot dobbeltsporet fra fylkesleder og stortingsrepresentant Roy Steffensen (Frp).

Solvik-Olsen vil ikke kommentere

Aftenbladet ba Iselin Nybø (V) om kommentar til mangelen på utbyggingspenger til dobbeltspor Nærbø-Egersund.

– Nå får vi på plass planavklaring mellom Sandnes og Nærbø i første planperiode. Dette er et helt nødvendig skritt videre for å få på plass dobbeltsporet. Så kommer det en konseptvalgutredning fra Nærbø til Egersund. Også dette er et nødvendig skritt videre på veien til dobbeltspor mellom Stavanger og Egersund, skriver hun i en e-post.

– Når dette er i havn, er det ikke lenger tvil om at dobbeltsporet kommer. Venstre kommer til å kjempe for at dette skal skje så fort som mulig. Og ved neste rullering av NTP er det naturlig at byggestart løftes opp som det viktigste prosjektet for regionen, skriver hun.

– Ikke lenger tvil om at dobbeltsporet kommer, sier Iselin Nybø (V). Foto: Aasland, Jarle

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil ikke kommentere opplysningene overfor Aftenbladet – selv om pressekonferansen på Oslo S i hovedsak handlet om jernbanepakken det nå er enighet om.

– Det er ikke så mye å si om det ennå, sier han.

– Du får heller snakke med dem du har fått teksten fra, sier Solvik-Olsen.

– Dette er en betydelig jernbanesatsing, men det er viktig med en rasjonell gjennomføring av prosjektene. Det er derfor vi knar om på hele systemet og sier at tunnel under Oslo er noe av det viktigste vi kan gjøre, fordi det gjør at du kan ha flere avganger på Sørlandsbanen blant annet. I dag er det sprengt kapasitet inn til Oslo, fordi tunnelen ikke klarer å sluke unna mer. Da nytter det ikke å gjøre masse på Sørlandet hvis du uansett får nei til å sette toget i gang fra Stavanger fordi det uansett er fullt i Oslo, sier han.

Høyre nevner ikke dobbeltspor til Nærbø eller Egersund konkret i sin nyhetsmelding om jernbanepakken utover tilbudsforbedringer på Jærbanen.

Meldingen til Frp er nokså lik.

Næringsforeningen: – Bra å komme i gang med planleggingen

– Dobbeltspor og et skikkelig intercitytilbud på Jærbanen vil bety svært mye for utviklingen på Jæren og i Stavanger-regionen. Det har blitt sådd mye usikkerhet om dobbeltsporet, blant annet fordi prosjektet var skjøvet langt ut i tid av fagetatene. Men nå ser det ut som om regionen blir hørt og prosessen er på skinner igjen, sier Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen.

Minge synes selvsagt det er skuffende at det ikke det blir satt av penger til bygging av Dobbeltsporet i denne NTP-en, ikke minst i lyset av den massive satsingen på jernbane på Østlandet.

– Men å komme videre med planleggingen var det viktigste i den neste fireårsperioden, så ikke byutviklingen blir satt på vent. Så må vi kjempe videre for å få planene realisert ved neste korsvei om fire år, påpeker Minge.

– Rogaland har representanter som snakker ned prosjektet

Dag Mossige i Stavanger (Ap) støtter opp om uttalelsene fra næringsforeningen, men er skuffet over mangelen på utbyggingsmidler:

– Det er jo litt spesielt at regjeringen og støttepartiene ikke vil satse mer på Rogaland når de hevder å stå bak en «historisk» jernbanesatsing. Planleggingsmidler er bedre enn ingenting, men Rogaland fortjener langt bedre enn dette, sier han.

– Jeg lurer på hvor mange lekkasjer og pressekonferanser man skal ha før man faktisk legger fram planen. Her viser man en usikkerhet. Det er en måte å skjerme seg fra kritikk på. Man unngår at folk stiller spørsmål. Nå ser vi at det ikke er penger til bygging. Det kan godt være det er en historisk jernbanesatsing i milliardbeløp, men hvorfor får ikke Rogaland ta del i det? Vestlandet og Rogaland spesielt framstår ikke som særlig prioritert for å si det mildt, sier Mossige.

– Det har ikke hjulpet at Roy Steffensen (Frp) har snakket ned dobbeltspor til Egersund. Signalene han sendte tror jeg har vært meget uheldige. Det er spesielt når Rogaland har stortingsrepresentanter som ikke snakker prosjekter opp, men heller snakker det ned. Jeg trodde samferdselsministeren hadde hørt fra sine kolleger i Rogaland hvor viktig dette var. Da hjelper det ikke når en av sine egne sår usikkerhet og egentlig torpederer dette, sier han.

Roy Steffensen, midten, kritiserer at Torstein Tvedt Solbergs Stavanger Ap for å «torpedere» dobbeltsporet. Iselin Nybø garanterer at dobbeltsporet kommer. Foto: Carina Johansen

– Jeg har aldri torpedert prosjektet

Steffensen satt tidligere i transportkomiteen, men sitter nå i finanskomiteen. Han er fylkesleder i Frp og har selvsagt nær kontakt med samferdselsministeren.

I oktober sa han dette etter et dobbeltspormøte på Stortinget.

– Jeg er oppriktig bekymret. Det framstår nå som mer sannsynlig med 5 millioner reisende på dobbeltsporet til Egersund i 2050 enn 10 millioner reisende som til nå har vært løftet fram i 2030.

– Jeg gikk til valg på dobbeltspor til Egersund. Jeg er ikke like sikker i dag som i 2013, og jeg er åpen for at andre prosjekter skal få høyere prioritering, sa Steffensen, som understreket at han ikke hadde konkludert.

Uttalelsene utløste knallhard kritikk og medførte at Steffensen «beklaget» å ha ødelagt den gode stemningen.

Steffensen ville først ikke kommentere noe rundt dobbeltspornyheten som Aftenbladet publiserte i morgentimene torsdag.

(F.v.) KrF-leder Knut Arild Hareide, Venstre-leder Trine Skei Grande, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, finansminister Siv Jensen og statsminister Erna Solberg ankommer Oslo S hvor de torsdag orienterte om arbeidet med Nasjonal transportplan. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

På kritikken fra Mossige svarer Steffensen at lekkasjer fra NTP og statsbudsjettet er en velkjent øvelse og noe de rød-grønne perfeksjonerte i sin tid. Så om Mossige mener det er kritikkverdig med lekkasjer, møter han seg selv i døren, slår Steffensen fast.

– Jeg har aldri torpedert et prosjekt. Jeg har vært tydelig på at jeg ikke har konkludert og at det var behov for å se på prosjektet med nye øyne når forutsetningene endret seg. Får man beskjed om at et prosjekt vil ha færre reisende og bli dyrere enn man først antok, bør man gå en runde til. Det tror jeg Jens Stoltenberg sikkert ville ment var ansvarlig også, men jeg merker meg at Ap har endret seg under Støre, skriver han.

– Nå er vi i gang med dobbeltsporet og kommunedelplan for Sandnes-Nærbø. Det er tydelig signal på at dobbeltspor kommer. Vi må ha det klart først, utdyper han i et senere intervju med Aftenbladet.

– Vi tenker helhetlig og starter konseptvalgutredning til Egersund. Nå får vi både fire felt E39 før tiden. Bygging av dobbeltspor kommer litt mer ut i tid, men det kommer, sier han.

– Det store grepet er Oslo-tunnelen. Når vi får fikset det, får vi fikset frekvensen på Sørlandsbanen. Det viktigste grepet for hele landet, er grepet i Oslo, sier Steffensen.

– For meg har det vært viktig å ta runden jeg gjorde før jul. Jeg skjønner ikke det skal være kritikkverdig, sier han.

– Hva spilte Rogaland Frp inn om dobbeltsporet?

– Først og fremst at vi prioriterer veiprosjekter i Rogaland. Vi ville ikke sette dobbeltspor øverst, men heller ikke legge det vekk. Vi får veiprosjektene og dobbeltspor er inne. Vi får i pose og sekk. For oss har det vært viktig å sikre fire felt fra Kristiansand til Bergen. Det kommer til å komme med Rogfast. Vi har også fått dobbeltspor inn. Vi var tydelig på at vår prioritering var vei, sier han.

(F.v.) Nikolai Astrup (H), Abid Raja (V), Erna Solberg (H) og Ketil Solvik-Olsen (skjult) under selfie-time på Oslo S torsdag. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

«Cirka 1000 milliarder»

Statsminister Erna Solberg (H) bekrefter enighet om rammene for NTP, selv om «en del arbeid gjenstår» i planen.

Slik kan partiene fortsette PR-toget som torsdag stoppet på Oslo S.

Her la Solberg fram enighet om «om lag 1000 milliarder kroner» i NTP over de neste 12 årene.

Om lag, cirka eller pluss-minus 1000 milliarder er begrepene som blir brukt, selv om Venstre nå bekrefter at den totale rammen i NTP er på 928,7 milliarder kroner. Nær 35 prosent eller drøyt 320 milliarder kroner satt av til jernbaneformål. Jernbanen får 45 prosent av investeringskostnaden i planen, opplyser partiet.

– Dette er historisk og et kjempesvært beløp. For meg er det viktig å si at dette ikke bare et spørsmål om milliarder, men også hvilken retning dette har og hva vi prioriterer, sier Solberg.

– Dette gjelder til 2029, men vi har forsøkt å se helt til 2050, fordi vi må se langsiktig. NTP skal bidra til å omstille Norge også til et lavutslippssamfunn og bidra til at Norge oppfyller våre klimamål og internasjonale forpliktelser, sier Solberg, som kaller NTP-satsingen historisk på jernbane og kollektiv.

Den største satsingen siden Bergensbanen ble bygget, slår Trine Skei Grande (V) fast.

– Venstre har fått gjennomslag for det største nasjonale togløftet i Stortinget siden vi i 1894 vedtok norgeshistoriens største samferdselsprosjekt, nemlig Bergensbanen.

– Vi trenger en ny nasjonal togtunnel under Oslo. Det vil være nøkkelen til å bygge ut jernbanenettet i resten av landet, sier Venstre-lederen om rosinen i torsdagens pølse.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ble utfordret på når den nye Oslo-tunnelen skal stå klar:

– Når vi spør etatene, svarer de at det tidligste du klarer er 2032. Hvis vi spør «ja, men hvis vi dobler bevilgningen», så er svaret «nei», fordi det er så mange følgeeffekter. Alt handler om å få prosessen i gang, sier samferdselsminister på ferdigstilling av den nye Oslo-tunnelen som skal utgjøre hjertet av Jernbane-Norge.

– Frp, Høyre, KrF og Venstre står for et taktskifte i samferdselssektoren, sier Siv Jensen (Frp).

– Dette er tidenes satsing på samferdsel, sier Jensen, som mener at jernbanepakken er på et helt nytt nivå.

Les også

Her står slaget i Rogaland om Nasjonal transportplan

Les også

Flere titalls togmilliarder i ny Nasjonal transportplan

PR-toget tar med seg Rogfast til Rogaland

Lederen av transportkomiteen på Stortinget, Nikolai Astrup (H), kan avsløre at PR-toget snart stopper i Rogaland og at Rogfast-prosjektet vil bli presentert av rogalandspolitikere.

Heng bare med her:

– En god dag for Østlandet dette, Astrup?

– Dette er en god dag for hele Norge. Det som er lansert i dag, er jernbanesatsing i hele Norge. Skal vil få til en vekst i jernbanetrafikken, må vi fjerne proppen i jernbanesystemet, og det er tunnel under Oslo.

– Ferdig i 2032?

– I 2032 står den ferdig, og det må til for å få full effekt av investeringene i dobbeltspor på hele Østlandet.

– Hvordan tenker dere rundt dobbeltspor Stavanger-Egersund?

– Hvordan vi tenker på det? I første rekke skal dobbeltspor bygges til Lillehammer, Halden, Skien med en påbegynnelse av en ny bane som kobler sammen Vestfoldbanen og Sørlandsbanen - den såkalte genistreken. Så er det Arna-Voss og planmidler og planavklaring på Sandnes-Nærbø som ligger inne. Det er neste steg i tillegg til elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen.

– Hva sier du til dem som hadde håpet på utbyggingspenger til dobbeltspor Sandnes-Egersund?

– Det kommer store samferdselsinvesteringer i regionen som vil komme alle trafikanter til gode, men at det ligger ikke i planen nå.

– Så Rogaland er ingen vinner i denne omgang?

– Rogaland er en vinner på veldig mange områder. Det er store prosjekter som skal gjennomføres i Rogaland. Noen er allerede i gang, ikke minst prosjektet på E39 for å koble sammen gode bo- og arbeidsregioner på tvers av Hordaland, Rogaland og Sørlandet.

– Når stopper PR-toget for NTP i Rogaland?

– Når stopper…?

– PR-toget. Dere er jo i gang med en stor norgesturne om NTP?

– Vi kommer til Rogaland. Alle fylker skal få sitt.

– Kan du berolige alle om Rogfast?

– Rogfast? Rogfast kommer. Detaljer om det vil komme i Rogaland med rogalandspolitikere, sier Astrup.

Publisert: