Sebastian Solberg (30) satset på sommerens store snakkis. Han tror elsparkesyklene er starten på en revolusjon

Dette er bare begynnelsen, tror en av gründerne bak elsparkesykkelen.

Publisert: Publisert:

Sebastian Solberg (30) er en av gründerne som helt har forandret Oslos bybilde. Foto: Jan Tomas Espedal

  • Halvor Hegtun - A-magasinet
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Folk kritiserer pressen fordi den er så nærsynt og opptatt av det som skjer innenfor Ring 3 i Oslo, men det er jo bare fordi det er her de helt gjennomgripende forandringene i samfunnet skjer.

Bybildet er ikke til å kjenne igjen. Kontorister ser latterlige ut, der de ruller til jobb i stedet for å spasere, og i en av de mindre gatene på Skillebekk sitter Sebastian Solberg (30).

– Dette er bare starten

Han er en av seks unge menn bak Zvipp, et lite gründerselskap som eier 300 av Oslos ubegripelig mange elsparkesykler.

– Er disse sparkesyklene en dille som folk fort kommer til å gå lei?

– Alle ting er mest spennende når de er nye, men jeg tror dette bare er starten. Teknologien er i konstant utvikling. Sparkesykler blir helt sikkert ikke den eneste nye formen for mikromobilitet i bybildet.

– Sa du mikromobilitet?

– Ja, de helt enkle, personlige transportmidlene. Om det neste blir selvgående sko eller noe som flyr, vet jeg ikke. Men akkurat nå er sparkesykler det mest effektive i en by på størrelse med Oslo.

Sebastian Solberg tror det kommer mer på feltet mikromobilitet. Foto: Jan Tomas Espedal

Fra Santa Monica til Oslo

Elsparkesykler kan ikke bare plutselig oversvømme en by helt av seg selv. Noen må stå bak. Sebastian Solberg er fra Nordby i Ås, ikke langt fra fornøyelsesparken Tusenfryd.

Han hadde arbeidet med TV og eiendom, samt markert seg som youtube-blogger under pappapermisjon, da han i oktober i fjor ble en av mange som kastet seg på den nye forretningsideen.

En av Solbergs gamle venner, Stans Milavski, hadde bodd et år på den amerikanske vestkysten og sett elsparkesyklene rulle i Santa Monica. Bird, et av de ledende sparkesykkelselskapene i verden, ble startet der i september 2017.

– Vi trodde det skulle bli mye lettere

Halvannet år skulle det ta fra ideen ble plukket opp i Santa Monica til vennegjengen startet firmaet sitt i Oslo.

– Det er ikke bare å knipse med fingrene og vips, så har man 400 sykler til å sette ut i gatene og en ferdig app. Prosessen har krevd ekstremt mye av oss gutta. Vi trodde det skulle bli veldig mye lettere enn det var. Vi har lært mye om teknikk, om app-bruk, om kommunikasjon med kinesere.

– Dere direkteimporterer syklene fra Kina?

– Ja, vi har gjort alt selv. For å få det lønnsomt, må vi kutte de leddene som er unødvendige.

Før var det tomflasker som fløt overalt. Foto: Siri Øverland Eriksen

Var nummer tre på markedet i Norge

Sebastian Solberg har ikke den fulle oversikten over hvor mange europeiske byer som holdt seg med elsparkesykler før de kom til Oslo, men nevner blant annet Stockholm, København, London, Madrid, Barcelona, Malaga og Roma.

– Og her i byen var det noen aktører som var raskere ute enn dere?

– Vi var nummer tre, men det første norske firmaet.

– Men alle syklene er «Made in China»?

– Ja, men teamet vårt er helnorsk.

– Noen har kalt sparkesykkelen for den nye brunsneglen.

– Hehe, folk må få lov til å mene hva de vil. Smaken er som baken. Men det virker som om de som er mest negative, lettest er blitt hørt.

  • Flere byer og land vurderer strengere regler for elsparkesyklene.

Vil leve som gode naboer med bysyklene

– Men oppriktig talt: Hva skal vi med dem?

– Vi tilbyr folk en lett måte å komme seg fra A til B på, ha det litt gøy på veien og kanskje spare litt tid.

Solberg trekker en parallell til rullebrettene. De var lenge ulovlige, men ikke mange stusser over skateboardkjørere i bybildet nå.

– Folk kan være usikre på ting som er nye. Men mitt inntrykk er at sparkesyklene er tatt veldig godt imot av de fleste.

– Skal dere utkonkurrere bysyklene?

– Selv synes jeg at bysykkelen er et fantastisk fremkomstmiddel, så jeg håper at vi kan leve godt ved siden av hverandre.

– Men det er ingen seier for folkehelsen, dersom ingen lenger gidder å spasere fra Skarpsno til Solli plass.

– Nei, det er ikke bra for folkehelsen. Men vi oppfordrer jo ingen til å ta seg en treningstur på elsparkesykkel. Den er til å bruke i hverdagen, når man trenger den.

Parkering ikke forbudt. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Holder 36 kilometer kjøring

En elsparkesykkel med fulladet batteri skal ifølge Solberg holde til 36 kilometers kjøring, men her må det legges inn et slingringsmonn for reisens bratthetsgrad og syklistens kroppsvekt. En sylfide på 50 kilo kan kjøre lenger enn en sumobryter på 300.

– Vi har ennå ikke opplevd at folk kjører så lange turer at de går tomme. Har du kjørt 36 kilometer innenfor ring 3, har du kjørt mye.

– Men hva skjer når syklene går tomme for strøm?

– Da ser vi det på dashbordet vårt, drar rundt i byen og samler inn de syklene som er under en viss prosent med strøm. Vi har et lager i Gamlebyen der de lades opp og vedlikeholdes.

Flere alvorlige ulykker

De første utleiesparkesyklene ble satt ut i Oslo i mars. I månedene april, mai og juni ble det registrert tilsammen 187 personskader i forbindelse med dem.

12 av skadene var alvorlige, 36 moderate og 139 karakterisert som lettere skader av Legevakten.

Flere europeiske byer vurderer restriksjoner. En dødsulykke med elsparkesykkel skjedde i Helsingborg i mai og i Paris i juni.

– Stygge personskader må være det verste som kan ramme denne bransjen?

– Ja, forferdelig. Vi må oppfordre folk til å kjøre forsiktig, ta hensyn til andre og seg selv.

– Men hva gjør dere med det?

– Vi er kjempeopptatt av at folk er forsiktige når de prøver sparkesyklene. Det er litt som å lære seg å sykle. Har du ikke gjort det før, tar du det rolig de første gangene.

Stenger tidlig for å hindre fyllekjøring

– Dere kan ikke hindre fyllekjøring med sparkesykkel?

– Nei, men vi vil ikke ha noe av det, og det er én av grunnene til at vi stenger tjenesten klokken 22.00.

– Hva med to på en sykkel?

– Det er ikke lov hos oss.

– Det var en mann her om dagen som kjørte opp Ullevålsveien på sparkesykkel med en trillekoffert på slep.

– Da var han vågal. Sparkesykkel krever at du har begge hendene på styret.

– Noen har også sett hundeeiere på luftetur med sparkesykkel.

– Vi får ikke kontrollert hva folk gjør. Det er en tjeneste som er avhengig av at vi kan stole på brukerne våre, og at de bruker hodet.

– Dere anbefaler hjelm, men ingen bruker det?

– Ja, vi oppfordrer til å bruke hjelm, men forstår at folk ikke går med en hjelm i lommen.

Samme regler som for vanlig sykkel

– Hva er det viktigste rådet til sparkesyklister?

– Det er viktig med hensynsfull sykling og at balansen er i orden.

– Den personlige balansen?

– Ja, og så må du huske at det påvirker balansen, dersom du drar med deg en tung bag på den ene siden. Ryggsekk er bedre.

– Hva med å snakke i mobiltelefon mens man sykler?

– Det finnes ingen egen regel mot det. For sparkesyklene gjelder de samme reglene som for en vanlig sykkel. Noen skader seg på sykkel, andre med bil, andre når de spaserer eller går av trikken. At akkurat sparkesykkelskader nå får oppmerksomhet, tror jeg rett og skyldes at det er nytt.

Ikke lov å parkere hos kongen

– Hva sa egentlig myndighetene? Var det fritt frem for dere fra første stund?

– Vi tok selv kontakt med kommunen for å høre om det var restriksjoner. Kommunen ønsket ikke parkering av sykler i Slottsparken og et par steder til, og derfor tok vi straks disse stedene ut av appen. Slottet og slottsparken er jo tross alt kongens hus og have, han skal ikke ha masse sparkesykler der.

– Men hvem som helst kan jo sette fra seg sykkelen også i Slottsparken?

– Ja, for så vidt, men da får man ikke avsluttet turen på appen og må betale videre.

– Mange irriterer seg over folk som bare setter syklene fra seg midt i gater og på fortau.

– Ja, folk reagerer på dårlige parkeringer. Det er det bare bra at de gjør. Brukerne tar litt mer hensyn nå enn de gjorde i starten, det er i hvert fall vårt inntrykk.

– Tror du det kommer flere og strengere regler fra kommunen etter hvert?

– Det er vanskelig å si, vi er fremdeles i en innkjøringsfase. Skulle det komme nye reguleringer, skal vi selvsagt følge dem opp. Men husk at Oslo jobber med å bli en grønnere by. Det hjelper sparkesyklene absolutt til med.

– Ikke hvis det bare blir forsøpling. Folk kaster jo til og med sparkesykler i Akerselva.

– Ja, folk har kastet sparkesykler i Akerselva, veltet pent oppstilte sykler og drevet med hærverk. Hva de får ut av det, vet ikke jeg, men jeg synes det er forferdelig synd. Folk flest vil jo ha dette produktet, men vi er avhengig av at brukere hjelper til med å kjøre hensynsfullt og parkere pent.

Parti fra Akerselva. Foto: Jan Tomas Espedal

Har ikke kastet sparkesykler på grunn av slitasje

– De har ikke lange levetiden, disse syklene?

– Det kom noen medieoppslag om at syklene bare holder i en måned, men de tallene var tatt fra Lime og Bird i USA. De hadde brukt syklene i fire-fem måneder og flyttet dem til en annen by, der de gikk de i stykker. Hjul løsnet, lykter og ringeklokker sluttet å virke. Dette er slike skader vi vil og kan reparere. Det skal mye til før vi skroter en sykkel.

– Hvor mange av syklene deres har gått i stykker?

– Ingen er kastet på grunn av slitasje. De vi har kastet, skyldes hærverk. Selv på disse syklene plukker vi reservedeler som fremdeles er intakte, slik at de kan brukes senere.

– Hvem er den typiske sparkesyklisten?

– Det er en mann i 20-30-årene.

– Dette er ikke noe for pensjonister?

– Jo da, moren og faren min cruiser rundt og koser seg som bare det.

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

Ikke tatt ut fortjeneste

– Voksne ser komiske ut på sparkesykkel?

– Alle ser litt morsomme ut, synes jeg. De fleste forbinder fortsatt sparkesykkel med barn som leker, men det er bare gøy hvis vi klarer å endre oppfatningen av det.

– Det er fortsatt mest en leke?

– Både leke og fremkomstmiddel. Jeg har en venninne med jobb og barnehage på ulike steder i byen. Hun bruker sparkesykkel fra barnehagen til jobben fordi det går fortere enn å ta trikken.

– Kjørte du sparkesykkel som barn?

– Ja, det gjorde jeg, og nå vekker syklingen barndomsminner på en litt annen måte enn jeg hadde trodd. Jeg regnet med at jeg en dag skulle komme til å kjøpe en sparkesykkel til datteren min. Men nå er det forhåpentlig levebrødet mitt om noen år. Hittil har vi ikke tatt ut en krone i fortjeneste.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. SAS-kaptein fløy til Stavanger med promille – dømt til fengsel

  2. – Du skal ikke ha kniv fra Ikea, sier far

  3. Tesla målt til 221 km/t: Eieren får førerkortet beslaglagt inntil mai neste år

  4. Bilfører stoppet i Ryfast – for å sove

  5. For farlig å dykke i elva nå, håper på lavere vannstand

  6. 17 flygninger til Norge med koronasmitte

  1. Elsparkesykler
  2. Oslo
  3. Kommunikasjon
  4. Miljø
  5. Miljøpolitikk