Nå har 60.000 nye 5- og 6-åringer begynt på skolen.
25 år etter «seksårsreformen» leter vi fortsatt etter nøkkelen som gjør at flere fullfører skoleløpet.
Ole og klassevennene har fått leke mer i sitt første skoleår. Kan en mykere skolestart gjøre skolen bedre for alle?

25 år etter at «seksårsreformen» ble innført, skal forskere vurdere om mer lek kan gjøre skolen bedre.

Publisert: Publisert:

En torsdag i mai klokken 10.00, Åsvang skole i Trondheim:

– Du er en gulrot-is!

På Åsvang skole i Trondheim har førsteklassingene sittet stille i nærmere 40 minutter og skrevet på hvert sitt eventyr. Nå begynner noen av dem å bevege seg.

I stedet for å sitte ved gruppebordet krabber Ole og klassekamerat Sigurd etter hverandre på gulvet mens de leker.

Men kontaktlærer Kathrine Vik Tollaksen hysjer ikke.

Hun sier at de som er ferdig med å skrive for denne gangen, kan rydde bort arket med eventyr og leke i stedet. Flere gjør det. En håndfull elever fortsetter å skrive på eventyrene mens de andre leker rundt dem.

– Nå skal jeg spise deg! sier Sigurd til Ole mens de ruller rundt på gulvet.

Les hele saken med abonnement