Aftenbladet fortsetter sin pro Ryfast-kampanje

DEBATT: Etter beste evne blir vi foret med positiv info om progresjonen i prosjektet samtidig som motforestillingene til alternativene gis stor oppmerksomhet og mye spalteplass. Moralen synes tydelig: Kvel forslagene før de får vist sin levedyktighet.

Publisert: Publisert:

– Så lenge noen er villige til å satse på alternativer, bør hurtigbåt til/fra Jørpeland og Høgsfjord-ferje, bildet, få vise sin levedyktighet, før Aftenbladet eller andre feller dommen, skriver Torgeir H. Persett. Foto: Pål Christensen

Debattinnlegg

  • Torgeir H. Persett
    Stavanger
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Siste utspill fra Aftenbladet (10. januar) er en samtale med Finnøy-ordføreren Henrik Halleland, der sistnevnte hovedsakelig snakker om sitt Øyfast, og om det å drive båtruter i Ryfylke-bassenget, som er hans anliggende. Avisen finner sin overskrift på intervjuet: «– Private båtruter vil slite mot Ryfast» (sitat fra ordføreren). Det vises så til at trafikken siden åpningen av Finnfast i 2009 er tredoblet. Folket velger tunnelen, selv om den er dyr å bruke. Det som det ikke sies noe om, er at mye av trafikken i Finnfast er gratispassasjerer, les: el-biler. Finnøy-buen har vist å kunne tilpasse seg. Om folket på Strandalandet får samme mulighet – og griper den – gjenstår å se.

Les også

Frp-Wedler: - Det virker som at private kan drive båtruter uten offentlige tilskudd

Nå har det lite for seg å kverne på motforestillingene til det Ryfast-alternativet som er valgt. Vi kjenner argumentene, ikke minst de rasjonelle. Både vi og avisen vet at tunnelen en dag vil komme. Så la oss tross alt håpe prosjektet kan leve uten å belemre oss for mye. Verken økonomisk eller i forhold til trafikk og fleksibilitet. Selv om det er trafikken som skal bære prosjektet.

Stå på egne bein

Så lenge noen er villige til å satse på alternativer, bør hurtigbåt til/fra Jørpeland og Høgsfjord-ferje få vise sin levedyktighet, før Aftenbladet eller andre feller dommen. Avisens panikk for økonomien i Ryfast, bekrefter riktignok mye av irrasjonaliteten i prosjektet. Men som sagt, Ryfast er i full gang, la derfor også tunnelene få vise i hvilken grad de klarer stå på egne bein.

En litt lettvint sammenligning med Finnfast i avisartikkelen blir imidlertid feil. Og motsier avisens skepsis til hurtigbåtruten på Jørpeland. For selv Finnøybuen har valgt hurtigbåt som offentlig forbindelse til byen, framfor bussen, fordi en da kommer raskere og enklere til bysenteret direkte. I forhold til bilbruk også uten å måtte tenke bompenger, kø- og parkeringsproblematikk.

Betydelig kortere

Finnøy-ordføreren snakker varmt for Øyfast, tunneler og bruer til øyene i Finnøy kommune. I Ryfast-sammenheng kan det da være greit å minne om at «Transportplan for Ryfylke» allerede på åttitallet så for seg et Ryfast den veien. Fiks ferdig for lenge siden. For noen hundre millioner kroner. Vi husker da RennRand, forbindelsen videre fra Rennfast mellom Rennesøy og Randøy i Hjelmeland. Om ikke alle øyene i Finnøy ville inngått, ville veien til dagens Øyfast-drøm vært betydelig kortere. Blir imidlertid bommen i Finnfast stående, lar nok også Øyfast-prosjektet seg gjennomføre, om en tenker stort og helhetlig. Stykkevis og delt blir – som vi har sett – alt tyngre og mer kostbart.

Publisert:

Les også

  1. Feilkalkulering felte Ryfast-selskap: Tapte 50 millioner kroner på tre år

  2. Advarer mot privat hurtigbåt etter Ryfast

  3. Finnøy-ordføreren: - Private båtruter vil slite mot Ryfast

Mest lest akkurat nå

  1. Åpner gigant­butikk på Forus – alle konkur­rentene er borte

  2. Kommunen har gjeld til langt opp over ørene: – Uten den lave renta hadde dette vært en økonomisk katastrofe

  3. Stavanger-politiker søker om fritak fra sine politiske verv: – Livet sier «stopp litt nå» til meg

  4. Ytter­ligere én buss­passa­sjer har fått på­vist koro­nasmitte

  5. Stort bildegalleri: Mange smil og stor løpsglede under Sandnes halvmaraton

  6. Hytta er 15 minutter hjemmefra: – Veien er kort, men jeg har følelsen av å være langt til fjells

  1. Debatt
  2. Henrik Halleland
  3. Finnøy kommune
  4. Jørpeland
  5. Ryfylke