Har høyreregjeringen ryddet, Hareide?

DEBATT: Rydding er relativt. Samferdselsministeren mener høyreregjeringen har ryddet opp i jernbanen. Beklager statsråd; der er det mer rot enn noen gang!

– Vi blir ikke imponert, Hareide, når du forsøker å ta «de mange tusen ansatte som hver dag jobber med å utvikle jernbanen i Norge» til inntekt for høyresidens forfeilede jernbanepolitikk, skriver innsenderne. Her samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Debattinnlegg

  • Eivind Svensen
    Leder, Elektropersonalets Forening Agder/ Rogaland, NJF
  • Rainer Kaehler
    Nestleder, Elektropersonalets Forening Agder/Rogaland, NJF
  • Morgan Aamot
    Leder, Banepersonalets forening sør, NJF
  • Holger Forsberg
    (Leder) på vegne av Lokomotivpersonalets forening Stavanger
  • Odd Helge Henriksen
    Distriktssekretær LO Stat Rogaland, Agder
Publisert: Publisert:

Knut Arild Hareide er samferdselsminister. Han er lei seg for at vi har angrepet jernbanereformen han fører videre fra Fremskrittspartiet, og som han utvilsomt vil forsvare helt til velgerne stemmer regjeringen ut i høst.

I et tilsvar til oss i Aftenbladet 9. juni, mener Hareide at jernbanereformen var en nødvendig modernisering, og at den har tydeliggjort hvem som har ansvaret for de ulike oppgaver i sektoren.

Dere har for lengst begynt privatisering av togdriften. Nå står drift og vedlikehold på skinnegangen for tur. Er det moderne?

Da er du en av de opplyste få, statsråd. Verken vi som jobber i jernbanen eller de mange vi er i kontakt med, klarer å se det samme som deg: Vi ser ikke oppryddingen din. Vi, som faktisk er på innsiden av jernbanen, sliter med å orientere oss i virvaret som er skapt. Vi ser ingen tydelig ansvarsdeling. Vi ser, og opplever, en uoversiktlig oppsplitting. Vi ser ikke den påståtte innsparingen. Vi ser derimot at regjeringen ikke vil evaluere den kostnadsdrivende omorganiseringen, som så langt har kostet skattebetalerne 1 milliard. Og vi ser at det er blitt enda flere selskaper. Vi ser et rekordstort antall direktører, med stadig høyere lønninger.

Les også

Dagens regjering har kjørt norsk jernbane av sporet

Les også

En nødvendig modernisering

Umoderne – og umoralsk

For høyresiden er dette kanskje moderne. Vi på vår kant mener at det ikke bare er unødvendig. Det er en uakseptabel uting! Umoderne – og umoralsk.

Du mener jernbanereformen er modernisering. Det kan være at privatisering og oppsplitting er moderne i en markedsdisippels katekisme. Ikke i vår bok. Der er solide fagmiljøer ett av budene. Samlet styring av samfunnskritisk infrastruktur er et annet.

Moderne, statsråd; hva er det? Det er for tiden moderne med hullete jeans. Det er ikke dermed fornuftig. Ikke noe å satse på, i det lange løp. I likhet med markedsliberalisme.

Vi blir ikke imponert, statsråd, når du forsøker å ta «de mange tusen ansatte som hver dag jobber med å utvikle jernbanen i Norge» til inntekt for høyresidens forfeilede jernbanepolitikk. Hareide: Du representerer ikke jernbanearbeiderne. Det gjør vi! Våre medlemmer står sammen med oss – mot din jernbanereform!

Forkastet løsning

Dere har for lengst begynt privatisering av togdriften. Nå står drift og vedlikehold på skinnegangen for tur. Er det moderne? Og langt viktigere: Er det klokt? Nødvendig er det slett ikke. Snarere er det en markedsdrevet villfarelse. Svenskene har forsøkt det, og erfart at det ikke var noen god idé. I Sverige er det ikke moderne, men gårdagens, forkastede løsning. Umoderne – og ulønnsomt. De har forstått at å splitte opp i mange bedrifter, hvor alle skal ha styrer, bedriftsledelse, HR-avdelinger osv. har kostet svært mye.

Knut Arild Hareide, du blir trist når vi angriper jernbanereformen din. Vi, tillitsvalgte i jernbanen som er og må tilhøre det norske folk, er lei for det. Vi vil deg ikke vondt, men vi er faktisk lei av jernbanepolitikken du prediker og den regjeringen du tilhører, som har privatisering som prinsipp.

Tenger ny regjering

Norge trenger en annen kurs. Vi må velge et annet spor, en annen besetning; vi trenger en ny regjering. Din er på feil spor, Hareide. Regjeringens tid, og din tid som jernbanestatsråd, må nå snart være omme.

Les også

  1. – Dagens regjering har kjørt norsk jernbane av sporet

  2. – Jernbane­reformen er en nød­vendig modern­isering

Publisert:
  1. Debatt
  2. Jernbanereformen
  3. Knut Arild Hareide
  4. Privatisering

Mest lest akkurat nå

  1. Omikron har kommet til Norge – to tilfeller påvist i Øygarden

  2. Viking dropper sesong­kort – innfører helt ny ordning

  3. To biler involvert i trafikkulykke

  4. Fylkes­politikere fremmer inn­sigelse: – Betyde­lige mangler ved ut­redningen

  5. Derfor vil de ikke vaksinere seg

  6. Resultatene i stor fedme­studie over­rasker forskerne. Kjell Vidar Moland ble 65 kilo lettere