Kunnskapsministerens tunnelsyn

Torbjørn Røe Isaksen må vise at han verdsetter skolens danningsperspektiv også i praksis

"En enda bedre minister gir verken skoleeier eller rektor retten til å organisere vikarløse timer. Læreren er jo fortsatt skolens viktigste ressurs," skriver Thor Geir Harestad.

Debattinnlegg

  • Thor Geir Harestad
Publisert: Publisert:
Thor Geir Harestad.
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

Heller ikke kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) liker elevresultatene fra de nasjonale prøvene og den internasjonale Pisa-statistikken. Testene viser et lavmål for mer enn 25 prosent av elevene i fagene norsk og matematikk. Dette vil skolens minister gjøre noe med, på sin måte, og oppfordrer til styrking av det faglige slik: God kunnskap skal bygges i barnehagen. Staten vil øke antall realfagskommuner. Kommunen skal få hjelp til å forbedre barn og unges ferdigheter.Det forventes med andre ord et systematisk arbeid for å bedre resultatene (se Aftenbladet 15.12 og RA 23.12). Så langt ministerens gode intensjoner. Men de politiske grepene er dessverre både ufullstendige og utilstrekkelige.

Gagns mennesker

For det første er skoleutvikling mer enn å gi elevene faglig påfyll for å løfte karakterene. Elevenes læring er avhengig av et bredere kunnskapssyn: faglig kunnskap må knyttes til hele eleven som skal bli til gagns menneske – den myndige borger som har vokst i viten og visdom under visjonen og mottoet "demokratisk danning".

Ministeren er enig i dette, som også er nedfelt i skolehistorien og markert under Reform 94 med et bredt menneskesyn. Beklageligvis er ministeren ufullstendig fordi han ikke verdsetter skolens danningsperspektiv i praksis. Undervisningen trenger tid og rom for at elevene skal vokse i visdom. Det må også gis plass i elevevalueringen (verdsettingen) som viser elevenes mestring, styrke og kanskje fortrinn. Elevenes oppmuntring, interesse og engasjement vil alltid være koplet opp mot det som elevene lykkes best med. Når matematikk løftes fram som et rent kunnskapsfag, vitenfag, vil det øvrige bli skjøvet bakover. Dette er et tunnelsyn som ikke tar hensyn til det hele menneske, elevenes spesifikke fagnivå og dermed elevenes unike behov for tilrettelegging.

Elevenes såkalte læringsstrategier er mange, det samme er dermed tilretteleggingen i klassen både for bunnen, midten og toppen.

Hva kreves?

For det andre er ministerens grep utilstrekkelig fordi han ikke sier noe om hva som kreves for å få til god undervisning: hva som må til av ressurser. Danningsperspektivet blir proklamert, de fine ordene om den demokratiske danning nevnes så vidt, men det stopper der. Utfordringen er at undervisning alltid legges på et såkalt gjennomsnitt, mens en større gruppe elever samtidig befinner seg på den faglige topp og bunn. Kravene om tilrettelegging trenger kanskje ikke bli omfattende når elevgruppen er passe stor og tilnærmet sosialt homogen. Klassens faglige og sosiale differensiering kan være overkommelig. Men differensieringen er langt fra overkommelig når klassen vokser og blir for stor – det vil si lærertettheten for lav: den sosiale og faglige spredningen ødelegger både undervisning og klassemiljø.

Selv ikke drømmelæreren, også kalt skolens viktigste ressurs, makter en skolehverdag med stor faglig og sosial spredning i klassen.

En god minister tillater ikke opphoping av elever i klassen, elever som verken blir sett eller hørt. Elever som savner: snakk med oss lærer! En enda bedre minister gir verken skoleeier eller rektor retten til å organisere vikarløse timer. Læreren er jo fortsatt skolens viktigste ressurs. Den beste ministeren har tillit til læreren som faglig tung og sosialt bred. Den topptunge målstyringen med fagmål og resultatmål er et spor som må ut av skolen. Undervisningsledelse er stedet for investering.

LES OGSÅ:

Les også

  1. For mange passive skole-eiere lar skolene være mer eller mindre selvstyrte

  2. Det store skuleoppgjeret må koma i 2016

  3. Hva brenner dere for, rektorer?

Publisert:
  1. Debatt

Mest lest akkurat nå

  1. Politibil under ut­ryk­ning kolliderte med Porsche i Hille­våg

  2. Flere blir lagt inn på sykehus. Er vi på vei inn i neste korona­bølge?

  3. Sandnes-kvinne får million­erstatning etter feil­behandling på SUS

  4. Leah Isadora Behn stakk av med influencer-pris

  5. – Vi har allerede kart­lagt uvaksinert helse­personell

  6. Siktet for drapsforsøk etter skyting i Stavanger-restaurant: – Min klient er veldig lei seg