Avsporing om jernbanepakke IV

«Paul van Veens innlegg handler om hvordan Norsk jernbane har stagnert, mens jernbanen i flere EU-land går som det suser. Han er imidlertid helt på jordet når han tilskriver dette til EUs jernbanepakker», skriver Eirik Fenstad Thorbjørnsen. Foto: Jarle Aasland

Debattinnlegg

  • Eirik Fenstad Thorbjørnsen
    Eirik Fenstad Thorbjørnsen
    Leder i Ungdom mot EU
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over to år gammel

DEBATT: Paul van Veen skriver den 8. juni i sitt svar på mitt innlegg fra 5. juni at den påtvungne markedsrettingen av innenlandsk persontransport som EUs jernbanepakke IV medfører, vil gi oss en bedre jernbane. Han skriver i tillegg at det er uproblematisk at EU-organet ERA skal overta ansvaret for godkjenning av togmateriell.

At Norge har kjøpt inn 107 togsett som er produsert av et sveitsisk selskap, legges frem som om det skulle være et slags argument for hvorfor ERA burde få ansvar for å godkjenne togmateriell i Norge. For ordens skyld: Jeg har ikke tatt til orde for at Norge ikke skal importere tog fra andre land. Min innvending går helt konkret på hvem som skal ha myndighet til å godkjenne materiellet som brukes i innenlandsk persontrafikk. Her har jeg større tillit til NSB og den norske staten enn jeg har til ERA.

10 år bak Norge

van Veen gir EUs jernbanepakker mye av æren for at land som Frankrike, Tyskland og Spania bruker høyhastighetstog. Dette er også helt på siden. Frankrike har bygget høyhastighetstog fordi franske myndigheter mente det var en god idé å bygge høyhastighetstog. Det kan imidlertid nevnes at Frankrike per dags dato ligger bortimot 10 år bak Norge hva gjelder implementeringen av EUs jernbanepakker. I 2008 tok Norge inn EUs andre jernbanepakke, som tvang oss til å sette i gang en irreversibel privatisering av godstransporten på skinner. Frankrike holder i disse dager på med implementeringen av det samme regelverket etter purringer fra EU-kommisjonen.

Det siste avsnittet i van Veens innlegg handler om hvordan Norsk jernbane har stagnert, mens jernbanen i flere EU-land går som det suser. Han er imidlertid helt på jordet når han tilskriver dette til EUs jernbanepakker. Hva gjelder privatiseringen av togtrafikk er Norge, på tross av ikke å være EU-medlem, blant de beste i klassen. Vi er til og med i ferd med å tilfredsstille mange av kravene i pakken før vi i det hele tatt har tatt inn EU-pakken, på grunn av jernbanereformen.

Svekkelse av sikkerheten

Vi må for øvrig se oss slått av Storbritannia som allerede i dag har klart å overlate så godt som hele den innenlandske persontransporten på skinner til private selskaper. Resultatet har vært en svekkelse av tilbudet og sikkerheten, store profittmarginer til selskapene og overfylte tog. Tre av fire briter ønsker i dag å renasjonalisere jernbanen. Problemet er imidlertid at Storbritannia som EU-medlem (inntil videre) er bundet av Jernbanepakke IV, noe som betyr at de er bundet til videre privatisering av togdriften.

van Veen har helt rett når han skriver at dagens oppstykking av jernbanesektoren er et resultat av politikken som føres av regjeringspartiene Høyre, Frp og Venstre, samt Krf. Som jeg også tydeliggjorde i mitt første innlegg handler pakken, for Norge sin del, om hvorvidt vi skal gi fra oss muligheten til å reversere jernbanereformen ved en senere anledning.

Les også

  1. Slutt å sutre mot EUs jernbanepakke IV

  2. Bruk vetoretten mot jernbanepakke IV

Publisert:
  1. Debatt
  2. Privatisering
  3. Jernbanereformen
  4. Vy
  5. Tog

Mest lest akkurat nå

  1. Selger sin første tweet - har fått bud på over 17 millioner kroner

  2. Sexvit­sene hennes endte i retten fordi arran­gøren ikke ville punge ut

  3. Rødt-politiker kom med oppsiktsvekkende beskrivelser av Sylvi Listhaug

  4. – Hallo? E det Israel og di? Kan eg kjøba 10.000 vaksiner?

  5. Vennene hadde store gullplaner. Den ene ble konge i VM. Den andre fikk sin drøm smadret.

  6. Bror dømt til fengsel for overgrep mot søster