Ikke ta båten fra veiløse grender i Lysefjorden

BÅTRUTER: Kuttene i rutetilbudet gjør oss bekymret for hvordan et fremtidig rutetilbud i Lysefjorden vil bli.

Vi ber Rogaland fylkeskommune om å ta hensyn til oss hytteeiere i Lysefjorden når budsjettet skal utarbeides. Vi er helt avhengig av et godt rutetilbud for at vi og våre etterkommere fortsatt kan ha glede av eiendommene våre. Bildet er fra Kalleli kai.

Debattinnlegg

  • Atle Løvdal
    Kalleli Vel
  • Agnes Tiffon
    Flørli Vel
  • Narve E. Endresen
    Bakken/Bratteli Vel
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Som hytteeiere i de veiløse grendene Bakken, Bratteli, Kalleli og Flørli i Lysefjorden, er vi helt avhengig av dagens løsning med kombibåten MS «Lysefjord». Den frakter hyttefolk, arbeidspendlere, håndverkere, skoleelever og ikke minst turister. Flørli har dessuten to
fastboende.

For oss er den ikke bare persontransport, men også nødvendig varetransport som for eksempel byggematerialer og matvarer. Den tar også hånd om å transportere søppelcontainerne våre. Sauene som er med på å opprettholde det verdifulle kulturlandskapet, blir også fraktet med kombibåten. Så denne båten kan trygt sies å være livsnerven for oss som benytter dette tilbudet.

En rask og fleksibel båt

Etter det vi har fått med oss diskuteres det å erstatte dagens kombibåt og turistferje med et felles, helårsdrevet samband. Det er utfordringer med å få plass på båten, spesielt i sesongen, og vi må bestille plass i god tid. Koronasituasjonen har gjort årets sesong mer krevende enn normalt, men vi må gå ut fra at antall turister vil øke i årene som kommer, både på grunn av økt aktivitet i Flørli og Lysebotn, men også nye tilbud.

Vi ser allerede at antall passasjerer til for eksempel Bakken har økt markant etter at Den Norske Turistforening renoverte turisthytta. Håheller vil også bli et attraktivt reisemål når det er ferdig restaurert. Vi er ikke negative til en litt større og mer miljøvennlig båt, gjerne elektrisk eller hybrid. Men
den må kunne anløpe alle kaier, også de minste som Bratteli, Bakken og Kalleli. Båten må dessuten kunne legge til i dårlig vær, samt kunne håndtere gods- og varetransport som i dag. Hastigheten bør også være
omtrent på dagens nivå, 20–25 knop. I dag bruker båten litt mer enn en time fra Lauvvik til Lysebotn. Dersom den også skal erstatte turistferja, forutsetter vi at det også blir avganger på lørdager.

Hold liv i fjorden

Vi er kjent med at Sandnes kommune og Boreal jobber med å få etablert ladestasjon for en elektrisk drevet Høgsfjord-ferje, og at Lysefjorden Utvikling ønsker et båttilbud med helårsdrift og nullutslipps-løsninger på Lysefjorden I
tillegg har Kolumbus fått EU-penger til å etablere en ladestasjon for hurtigbåter i Stavanger.

Hvis det også etableres en ladestasjon i Lysebotn, som har rikelig tilgang
på kraft, burde det være mulig å opprettholde dagens rute fra Stavanger til Lysebotn, også i fremtiden. Da får man utnyttet ladenettverket samtidig som man oppnår like god geografisk dekning som i dag, med maksimal miljøgevinst.

Vi henstiller til Rogaland fylkeskommune om å ta hensyn til oss hytteeiere i Lysefjorden når budsjettet skal utarbeides. Vi er helt avhengig av et godt rutetilbud for at vi og våre etterkommere fortsatt kan ha glede av eiendommene våre. En levende fjord med folk i hus og hytter vil dessuten være mye mer attraktiv for turisme enn en fjord med gjengrodde, mørke og fraflyttede bygder.

Vi helt avhengig av dagens løsning med kombibåten MS «Lysefjord». Den frakter hyttefolk, arbeidspendlere, håndverkere, skoleelever og ikke minst turister. Flørli har dessuten to fastboende.

Les også

  1. Sju hurtigbåter går i trafikk i Ryfylke. Nå er rutene i fare.

Publisert:
  1. Båt
  2. Flørli
  3. Lysefjorden
  4. Lysefjorden Utvikling

Mest lest akkurat nå

  1. Ny direkterute fra Sola

  2. Derfor er det sommergrønt i Rogaland i januar

  3. Kan få bølger opp mot åtte meter

  4. Trebarnsmoren stresset hver morgen. Så fant hun løsningen. Fem tips for en bedre morgen.

  5. – Tiltakene plager mer enn sykdommen

  6. Koronakrisen: Skiledelsen har kontaktet Northug