Hvordan skal en halvering av bussholdeplasser øke busslysten?

Innsenderen har flere spørsmål til hva den nye planen for bussvei fra sentrum og utover Madlaveien har å si for kollektivtilbudet.
  • Egil Rugland
    Stavanger
Publisert: Publisert:
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av Aftenbladets debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

BUSSVEIEN: Undertegnede er en smule synshemmet, men ikke verre enn at jeg har kommet meg gjennom forslaget til den nye planen for bussvei fra sentrum og videre utover Madlaveien.

Når nå fylkeskommunen og de kommer med et nytt forslag bør det innebære en forbedring av eksisterende løsning for kollektivtilbudet, les buss. Jeg har følgende spørsmål til fylkeskommunen som har lagt frem planen:

  • På hvilken måte hemmes kollektivtrafikken på denne strekningen i dag?
  • I krysset Løkkeveien–Madlaveien? Det er allerede egen fil for buss.
  • I krysset Madlaveien–Motorveien? Det er allerede egen fil for buss.
  • I krysset Madlaveien–Holbergs gate? Det er allerede egen fil for buss.
  • I Tjensvollkrysset? Det er allerede egen fil for buss.

Hvordan vil det nye forslaget bidra til å bedre forholdene? Hvordan vil en halvering av antall bussholdeplassene stimulere lysten til å ta buss?

Kan det tenkes at det er mulig å bruke 200 millioner kroner på andre mer trengende områder? Til slutt kommer følgende innstendige oppfordring til de folkevalgte som skal ta stilling til den nye planen: Bruk vettet!

Publisert: