Innsats i barnehagene er god forebygging

Den 16. august har Mari Pettersvold fra Universitetet i Sørøst-Norge og Solveig Østrem fra Oslo Met et innlegg i Aftenbladet. Der forsøker de tilsynelatende å skyte ned alle som er i gang med å utvikle nye tiltak for barnehage og skole.

Publisert: Publisert:

– Evalueringen fra Vista Analyse gir absolutt grunnlag for å si at metodikken har positive effekter, skriver Katinka Greve Leiner. Foto: Martine Kolstad

Debattinnlegg

  • Katinka Greve Leiner
    Direktør i Ferd Sosiale Entreprenører
Les også

Mari Pettersvold og Solveig Østrem: Problembarna sett med problematisk forskning

Det skrives i svært generelle vendinger om en gruppe prosjekter og metoder, og alle defineres tilsynelatende som like håpløse. Er dette en diskusjonsform som fremmer innsatsen for barn og unge?

Feil påstander

I et av avsnittene tar de for seg språkleken Bravo og kommer med en rekke feil påstander. De sier at eier av Ferd, Johan H. Andresen, er styreleder i Intempo, noe han ikke er. Det sies også at Intempo er en del av Ferd, men det er det heller ikke. Vi har ikke eierandeler i selskapet og vil således ikke tjene en eneste krone på Bravo-leken.

Imidlertid har Ferd Sosiale Entreprenører, som er et ideelt aksjeselskap eid av Ferd, i løpet av de siste ti årene støttet mer enn tjuefem ferske selskap som har som formål å skape sosial effekt for forskjellige grupper mennesker. Intempo er en av disse på området barn og unge, og har fått støtte fra oss for å gi flere barn tilgang på en metodikk, som gir gode resultater i flere hundre barnehager i Norge.

Bravo er utviklet av selskapet Intempo, eid og drevet av Heidi Aabrekk, en sosial entreprenør som har brukt år av sitt liv på å dele av sin kunnskap og erfaring til barnehager rundt viktigheten av barnas utvikling de første tre leveårene. Dette er det nå stadig større oppmerksomhet rundt også i Norge, og her antar jeg både amanuensis Pettersvold og professor Østrem har satt seg inn i den relevante forskningen og funnene på området. Som forskerne er vi svært opptatt av å få dokumentert den sosiale effekten hos de entreprenørene/selskapene vi støtter. Vi bestilte derfor en evaluering, som ble utført av Vista Analyse i løpet av det siste året.

Positive effekter

Evalueringen gir absolutt grunnlag for å si at metodikken har positive effekter, og vi er av den oppfatning at dersom flere barn får en god utvikling tidlig i sitt liv så vil samfunnet spare millioner. Innsats i barnehagene er god forebygging.

Publisert:

Les også

  1. Problembarna: – Forskningen er evalueringer gjort av de samme fagmiljøene som utvikler konseptene

  2. Flere tusen lokale 13-åringer skal få stress-hjelp på skolen

  3. – Viss skule­barn blir meir og meir stressa av skulen, kvifor er det då barna vi skal endra?

  4. UiS-forskere: «Barnehageforskning: Barna går ikke i barnehagen for å bli flinke»

  5. Sandelson: «Datostempling av barn»

  1. Debatt