Hvilke typer turister skal få slippe til på Preikestolen?

DEBATT: En oppfordring til alle som jobber med å markedsføre rogalandsnaturen: Dropp reiselivsmessene i Kina og andre markedstiltak rettet mot interkontinentale besøkende!

Publisert: Publisert:

Heller enn volumturisme, både cruise-turister og interkontinentale turister, bør vi prioritere reisende som tilbringer flere dager på reisemålet, og som etterspør tjenester som tilbys i form av guiding osv. Foto: Tommy Ellingsen

Debattinnlegg

  • Preben Falck
    Daglig leder, Stavanger Turistforening
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Den Norske Turistforening (DNT) og andre som tilrettelegger for naturbasert reiseliv, og samtidig har ambisjoner om å drive bærekraftig, står overfor en rekke dilemmaer. På Preikestolen, Kjerag og flere andre store turistattraksjoner i fjellet nærmer vi oss et tak for hvor mange det er plass til. Da må videre tilrettelegging og markedsføring tilpasses slik at vi søker å tiltrekke oss de turistene som gir størst mulig lokal verdiskapning, samtidig som belastningen på miljøet blir minst mulig.

Det er mulig å tilpasse reiselivet slik at det blir mer bærekraftig enn det ellers ville vært.

Bærekraft og praksis

I Turistforeningen går en debatt om hvordan vi kan begrense skadelige miljøpåvirkning i egen drift. Sammen med en rekke tunge reiselivsaktører står DNT også bak et veikart for bærekraftig reiseliv.

Selv de mest miljøbevisste friluftsentusiaster gjøre seg skyldig i en miljøbelastning, selv om det å gå på tur i seg selv er noe av det mest miljøvennlige man kan gjøre. Mange grep kan gjøres for å bli bedre på dette området, men den store miljøsynden i forhold til transport er det vanskelig å gjøre noe effektivt og vesentlig med. Det beste er selvsagt å tilrettelegge for at folk drar på tur nær der de bor. Der treffer turistforeningens tilbud om nærfriluftsliv veldig godt. Men i tillegg så øker ofte utferdstrangen når man først får smaken på friluftslivets gleder.

I dette perspektivet er hele begrepet «bærekraftig reisemål» et stort paradoks. Reiseliv kan vanskelig være absolutt bærekraftig dersom man ensidig vurderer klimaeffekten. Men det er mulig å tilpasse reiselivet slik at det blir mer bærekraftig enn det ellers ville vært. Det er i seg selv positivt. Selv om jeg oftest kjører bil når jeg skal på tur i Ryfylkeheiene, er det likevel mer miljøvennlig enn å dra på storbyweekend til Barcelona. Selv om jeg tar fly for å komme til Jotunheimen, så forurenser jeg mindre på fottur enn om jeg hadde vært på scootersafari.

Det vil være naivt å tro at vi kan skru av strømmen av turister, om vi skulle ønske det.

Cruiseturistene og Preikestolen

7. desember fattet styret i Lysefjorden Utvikling AS (LU) et vedtak som vitner om ansvarlighet og langsiktighet. Daglig leder Audun Rake har skrevet en balansert og velbegrunnet saksfremstilling som et samlet styre stilte seg bak. I vedtaket sies det oppsummert at cruiseturismen har sine betenkeligheter i forhold til bærekraft, og at selskapet ikke skal arbeide spesielt for tilrettelegging med tanke på denne gruppen. På den bakgrunn ønsker selskapet å arbeide for at det skal settes et tak på hvor mange busslaster med cruiseturister som skal slippe til daglig.

På Preikestolen er publikum et annet enn det vanlige, kortreiste turistforeningsmedlemmet. Markedsføringen gjennom sosiale medier, det offisielle reiselivsnorge og nå sist Hollywoods filminnspilling skaper et massivt trykk, og det vil være naivt å tro at vi kan skru av strømmen av turister, om vi skulle ønske det. Alle overordnede føringer peker i retning av økt markedsføring av norsk natur, gjerne med bilde av Preikestolen på forsiden.

Les også

Se de første bildene: Her henger Tom Cruise utenfor Preikestolen

Og når Innovasjon Norge og andre aktører bruker millioner på markedsføringsmidler, gjør de ikke det i blinde. Moderne markedsføring kan i stor grad skreddersys og styres mot spesielle grupper. Med slike virkemidler i verktøykassa blir det interessante spørsmålet hvor ressursene skal brukes, hvem er det vi ønsker å tiltrekke oss?

Vedtaket i LUs styre er et tydelig signal om at vi hvert fall ikke trenger flere cruise-kampanjer. Cruiseturismen er kanskje den gruppen det er lettest å «ta» fordi det er den formen for persontransport som er minst bærekraftig av alle.

Vi bør satse mer på markeder med kortere reisevei, og mindre på de interkontinentale.

Høy avkastning og lite miljøpåvirkning

Fra et miljøperspektiv er det komplisert å rangere de andre. Hvem forbruker mest og hvem tar mest hensyn? Et enkelt kriterium kan likevel være at jo lengre en turist har reist, desto større klimaavtrykk etterlater hun. Det tilsier at med bærekraft som rettesnor, bør vi satse mer på markeder med kortere reisevei, og mindre på de interkontinentale.

Vi kan også identifisere grupper av turister som bidrar mer til verdiskapingen og som har så lite fotavtrykk som mulig – «high yield, low impact». En nøkkelfaktor i den sammenheng er å prioritere reisende som tilbringer flere dager på reisemålet, og som etterspør tjenester som tilbys i form av guiding osv.

Dropp Kina!

For flyplasser, transportører osv så spiller det ingen rolle hvem de reisende er. Likevel er det en kortsiktig strategi å bare satse på volumturisme. Dersom vi ukritisk lar oss oversvømme, undergraver vi kvaliteten på opplevelsene, og bærekraften svekkes.

Oppfordringen går derfor til alle som jobber med å markedsføre rogalandsnaturen: Dropp reiselivsmessene i Kina og andre markedstiltak rettet mot interkontinentale besøkende! Lag en analyse av hvilke grupper blant de mer kortreiste som blir i Ryfylke over flere dager, og fokuser markedsføringen mot dem! Og for hva det er verdt – fra Stavanger Turistforenings side kan jeg love at vi ikke skal sende en eneste annonse i retning Kina!

PS. For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at jeg er styremedlem i Lysefjorden Utvikling AS. Dette innlegget er skrevet kun i egenskap av min stilling i Stavanger Turistforening.

Publisert:

Les også

  1. Turistforeningen: «Tenk helt nytt om noen få attraksjoner: billetter, service, vakthold og guiding!»

  2. Jan Zahl: «Cruise-turismens paradoks»

  3. Ny sjef for Lysefjorden utvikling

Mest lest akkurat nå

  1. Ingebrigtsen gjør narr av Warholm-utspill

  2. Sigrid Sollund blir kjempeengstelig hver gang sjefen ber om et møte. Det er hun ikke alene om.

  3. Viking-helten fortsatt taus om fremtiden: – Vil ikke tenke på det nå

  4. Den kommende Røde Kors-presidenten har alltid en plan. Da sønnen fikk skallen splintret på Utøya, hadde hun 27.

  5. City Bistro legger ned etter 33 år: - Det er trist, men vi ser ingen annen utvei

  6. Ekteparet Tybring-Gjedde vitner i Bertheussen-saken

  1. Stavanger Turistforening
  2. Kjerag
  3. Preikestolen
  4. Turistforeningen
  5. Lysefjorden Utvikling