«Jeg vil ha leksefri skole og tid til å være menneske»

DEBATT: Jeg er 13 år, og min arbeidsdag er ofte 10 timer, er det greit?

Publisert: Publisert:

«Jeg har lyst til å ha en ungdomstid uten et evig prestasjonsjag», skriver ungdomsskoleelev Una Dybwik Fossdal. Foto: Colourbox

Debattinnlegg

  • Una Dybwik Fossdal
    Kannik ungdomsskole, 8G
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen presiserer at det ikke finnes noe nasjonalt påbud om lekser. Det er store variasjoner fra skole til skole med hensyn til hvor mye lekser som gis. Ved Kannik ungdomsskole er det også store forskjeller fra klasse til klasse. Jeg vil ha leksefri skole!

Når jeg kommer hjem fra skolen, har jeg behov for å slappe av. Da har jeg allerede hatt en lang arbeidsdag. Ja, jeg kaller det en arbeidsdag. Skoledagen er lærerik, men også svært travel. Siden jeg startet ved Kannik skole har ettermiddagene og kveldene gått med til å gjøre lekser. Jeg er 13 år, og min arbeidsdag er ofte 10 timer, er det greit? Jeg er glad i å lære, jeg er glad i skolen. Jeg elsker klassen min, og jeg har svært dyktige lærere. Likevel har jeg behov for at livet mitt skal bestå av mer enn skole og læring. For hva er god læring?

Siden jeg startet på ungdomsskolen har jeg knapt vært på trening, tiden strekker ikke til så lenge innleveringene står i kø.
Les også

Norske elever bruker mer tid på lekser enn elever i andre land

Løpe i skogen og klatre i trær

Selv om jeg er begynt på ungdomsskolen, har jeg lyst til å løpe i skogen, klatre i trær og være ute i naturen. For meg er dette like viktig som å sitte på skolebenken, det gir meg en annen opplevelse. Ja, jeg lærer noe da også. Jeg elsker å være med familien min og venner mine. Det gir meg glede og overskudd. Tidligere gikk jeg på aktiviteter nesten hver dag. Siden jeg startet på ungdomsskolen har jeg knapt vært på trening, tiden strekker ikke til så lenge innleveringene står i kø.

Det finnes mange gode argumenter som taler for leksefri skole. Det er ikke bare fag som utvikler meg, men et variert liv med forskjellige opplevelser er like viktig. Jeg vil også argumentere for at ikke alle har mulighet til å få hjelp med lekser, og kanskje kommer noe elever svakere ut enn om skoledagen var lengre og skolen var leksefri? Mer fritid vil føre til at jeg og mine medelever kan være mer sammen, dette utvikler sosial kompetanse.

Ved Kannik skole lærer jeg mye, men skolen kan ikke lære meg alt. Jeg vil lære mer om livet og om meg selv gjennom et sosialt liv og aktiviteter. Jeg har lyst til å ha en ungdomstid uten et evig prestasjonsjag. Jeg ønsker meg en uke hvor jeg kan tillate meg å gå på treningene mine uten å alltid ha dårlig samvittighet på grunn av innleveringer og prøver.

Les også

Foreldre organiserer seg mot lekser

Må tenke nytt

En innvending mot mine argumenter er at lekser er viktig for læringen, og at skoledagen ikke kan romme mer. Jeg tenker at dette handler om å tenke nytt i stedet for å arbeide tradisjonelt.

Jeg vil lære mer, og jeg vil jobbe hardt, men jeg utfordrer Kannik skole til å tenke nytt om hva læring er. Jeg vil ha leksefri skole og tid til å være menneske. Gi meg gjerne lengre skoledag så lenge dette gir meg mulighet til å være Una, 13 år, som fortsatt gleder seg over å løpe i skogen og klatre i trær. Tar dere imot mitt initiativ, Kannik?

Publisert:

Les også

  1. Elever med mye prøver og lekser får dårligere karakterer

  1. Kannik
  2. Skole
  3. Leksefri
  4. Torbjørn Røe Isaksen
  5. Lærere