Skredvarsling er først nyttig når den når frem til bilisten!

DEBATT: Norge er et fjellrikt land med veier som snor seg under bratte dalsider. De små trekantskiltene som varsler om skredfare ignoreres av de fleste, og få tenker på at et skred kan ligge rett forut.

«En dynamisk skredvarsling kan være «normal, forhøyet og stor skredfare» for en gitt strekning», skriver Conrad Lindholm. Foto: Conrad Lindholm

Debattinnlegg

  • Conrad Lindholm
    Dr., SeismoConsult
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Skred kommer som snø-, stein-, sørpe- eller jord-skred, men de fleste utløses av været: kulde/varme, regn og vind. Nettstedet www.varsom.no gir varsler regionalt og er et godt hjelpemiddel for
institusjoner, men sjelden for den vanlige trafikant.

Hva mer kan gjøres?

Meteorologisk institutt (og andre i bransjen) er flinke med sine lokale varsler og har i ettertid detaljerte data for hvor nedbør har vært mest intens. Meteorologene har en ypperlig detaljkunnskap om været som var og været som kommer.

Komplementært er Norges Vassdrags- og Energidirektorat (NVE) den
nasjonale myndighet for skredkunnskap, varsling og sikring. NVE sitter på detaljert historisk skredinformasjon og kunnskap om faresoner og hvilke forhold som med større sannsynlighet utløser skred (jordsmonn, bratthet, nedbørsmengde, varighet, temperatur osv.).

Skredvarsling er først nyttig når den når frem til bilisten!

De to institusjonene kombinerer sin kunnskap i regionale varsler som distribueres på www.varsom.no. Det er bra, men mye, mye mer kan gjøres med geografisk spisset informasjon og enkel teknologi. Den informasjonen som i
dag er tilgjengelig, kan med enkle grep spisses til detaljert geografisk informasjon om forhøyet skredfare på kjente skredutsatte steder. Ingen kan gi sikre prediksjoner (jfr. «Mannen»), men aktualiserte, dynamiske, varsler til veifarende som bidrar til økt forsiktighet, vil i betydelig grad redusere risikoen for
de veifarende.

Skredvarsling er først nyttig når den når frem til bilisten! Dynamiske, elektroniske informasjonstavler kan enkelt plasseres ved innfarten til skredutsatte strekninger. Disse kan med dagens teknologi enkelt oppdateres automatisk hver time slik Meteorologisk institutt oppdaterer sine varsler med korte intervaller. En dynamisk skredvarsling kan være «normal, forhøyet og stor skredfare» for en gitt strekning.

En annen mulighet er å utnytte det faktum at nesten alle nye biler er utstyrt med GPS og informasjonsskjermer. Ved å abonnere på en app til bilen, kan man få status på skred-situasjonen der bilen til enhver tid befinner seg. Dette er teknologi som allerede finnes og er i bruk av forskjellige applikasjoner.

Sanntidsinformasjon

En varsling kan gjøres på mange måter. Det sentrale punktet vi ønsker å peke på er at dagens kunnskap og mulighet for sanntidsinformasjon gir større varslingsmuligheter til trafikanter i utsatte områder enn det som i dag utnyttes. Teknologien er enkel og sikringspotensialet i et slikt varsel betydelig fordi det
høyner sjåførenes aktsomhet. Og det er kostnadseffektivt.

Les også

  1. Fylkesrådmannen: Nei til å sikre Rogalands farligste vei

  2. Lysefjorden: – Umulig å si når neste raset går

  3. – Båter bør alltid gå et stykke fra land

Publisert:
  1. Debatt
  2. Teknologi
  3. Skred
  4. Meteorologisk institutt

Mest lest akkurat nå

  1. Sandnes, Sola og Randaberg trosser faglige koronaråd: - Blir helt feil, mener Stavanger

  2. Jørpeland: Lastebil veltet i et sandtak

  3. Kondis­professor knuser fem myter om vekt og for­brenning: – Det er helt feil

  4. Tom Tvedt har fått ny jobb – kaster seg inn i saken som splitter Jæren

  5. Universitetet i Stavanger åpner for fysisk undervisning

  6. Plantasjen har stengt butikken i Stavanger sentrum