Vil kunne flytte 2,7 millioner tonn gods fra vei til sjø

DEBATT: At vår tilskuddsordning for overføring av gods fra vei til sjø fungerer, fikk vi et konkret eksempel på i midten av februar da jeg besøkte Risavika havn.

– Gods fra vei til sjø styrker nærskipsfarten, gir miljøgevinst og bedrer trafikksikkerheten fordi færre lastebiler nå kjører på veiene, skriver Ketil Solvik-Olsen.
  • Ketil Solvik-Olsen
    Ketil Solvik-Olsen
    Samferdselsminister (Frp)
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over fire år gammel
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av Aftenbladets debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

Som et av de første prosjektene som har fått tilskudd, har en ny godsrute mellom Stavanger og Kristiansund med skipet «Hannah Kristina» nå startet opp. Den nye ruten vil erstatte transport som tidligere har skjedd på vei.

Tilskuddsordningen er resultatet av godt samarbeid med lokale aktører og en politisk vilje til å satse på sjøtransport. Allerede i mai 2014 deltok jeg på et «lyttemøte» i Risavika havn der målet var å få oljebransjens syn, og de 12 aktørene jeg da traff hadde mange gode innspill.

Blitt en realitet

På møtet ble prosjektet base-base-sjø presentert, og jeg er glad for å kunne konstatere at denne måten å tenke på nå er blitt en realitet med den nye ruten fra Stavanger til Kristiansund.

Det er mange grunner til at vi ønsker å overføre mer gods fra vei til sjø. Det styrker nærskipsfarten, gir miljøgevinst og bedrer trafikksikkerheten fordi færre lastebiler nå kjører på veiene.

Insentivordning

Derfor satte vi av 82 millioner kroner til en insentivordning på fjorårets budsjett, og allerede har seks prosjekter fått tilsagn om tilskudd. Dette vil kunne flytte 2,7 millioner tonn gods fra vei til sjø – utvilsomt til glede for både rederier, havner og privatpersoner.

Publisert: