Mobilitet på den nye måten

DEBATT: En ny rapport fra NHO utarbeidet av Thema Consulting Group viser at digitalisering er en viktig driver i transportsektoren allerede. Nye løsninger vil endre måten vi tenker og handler også på transport og samferdsel.

Publisert: Publisert:

– Framover peker digitaliseringen i retning av intelligente transportsystemer, som betyr at kjøretøy kommuniserer med hverandre og med infrastrukturen. Dette gir enorme fordeler gjennom mer effektiv, miljøvennlig og sikker transport, skriver Charlotte Forus. Her fra testing av en førerløs buss på offentlig vei på Forus tidligere i år. Prosjektet er et samarbeid mellom Kolumbus, Forus Næringspark og Forus PRT. Foto: Andreas Iveland

Debattinnlegg

  • Charlotte Sørås
    Politisk rådgiver, NHO Rogaland
  1. Leserne mener

Rapporten tar for seg i hovedsak to viktige, nye transportløsninger - autonome transportmidler og samvirkende intelligente transportsystemer (ITS).

Autonome kjøretøy er delvis eller helt selvkjørende. For å måle graden av autonome kjøretøy brukes SAE-nivåer fra 0 til 5, hvor nivå 5 betegner et kjøretøy helt uten sjåfør. I år blir nivå 3-kjøretøy lansert og nivå 4 og 5 blir testet. I Stavanger skal førerløse Forus Shuttle testes på trafikkert vei.

Utviklingen på transportteknologi har gått fort de siste årene. Prototyper og nye løsninger blir lansert hele tiden og vi beveger oss annerledes i dag enn for kort tid siden.

Framover peker digitaliseringen i retning av intelligente transportsystemer (ITS), som betyr at kjøretøy kommuniserer med hverandre og med infrastrukturen. Dette gir enorme fordeler gjennom mer effektiv, miljøvennlig og sikker transport.

Vi kan se for oss at helautomatiske godsterminaler sammen med selvkjørende biler kan gjøre godstransport og varelevering både enklere og billigere. Mange slike prosjekter er nå i startfasen også i Norge.

Les også

Får 11 millioner til å teste førerløse busser

Vant pris

HjemJobbHjem-prosjektet på Nord-Jæren er et mobilitetsprosjekt hvor bedrifter og kommuner kan delta. Ordningen gir ansatte mulighet til å betale 500 kroner månedlig for fri bruk av buss, båt og bysykkel og kan vise til gode tall på endring. Prosjektet vant tidligere i år den nasjonale ITS-prisen for å medvirke til betydelige fremskritt på ITS.
Implementeringen av autonome kjøretøy og samvirkende ITS ligger fram i tid, men nye forretningsmodeller på transport er for lengst utviklet og flere kommer til hver dag.

Uber bygger på delingsøkonomi og kunstig intelligens. Historien til Norwegian viser at selskapets vekst er tett knyttet til utviklingen av internett som salgskanal.

Nytt lovverk

Ny teknologi og nye løsninger gir bedre utnyttelse både av vognparker og infrastruktur. Transport blir mer effektivt og presist, som kan gi bedre styring og lønnsomhet. En rekke land etablerer nå derfor nytt lovverk som støtter testing av autonome kjøretøy. Disse endringene vil radikalt endre måten vi tenker på samferdsel og våre politiske prioriteringer framover. De vil også ha betydning for måten vi tenker globalisering, arbeidsliv og klima. Mulighetene ligger der. Utfordringen blir å møte dem offensivt og ta lederposisjoner lokalt og nasjonalt. Vi må finne svarene på hvordan vi selv ønsker å prioritere og investere for fremtiden – hvis ikke finner andre dem for oss.

Les også

Førerløs buss snart klar for trafikken

Les også

Selvkjørende bil slet med å identifisere fotgjenger før dødsulykke

Les også

Eksperter: Den førerløse bilen burde avverget dødsulykken


Publisert: