Gratis ferge vil styrke sambandenes attraktivitet

DEBATT: Fergene som binder landet vårt sammen er en forlengelse av riksveinettet og bør derfor i utgangspunktet være gratis for reisende.

«Et sterkt og godt utviklet fergetilbud vil utgjøre en kraftig buffer mot de gigantiske naturødeleggende kyststamvegprosjektene Hordfast, Rogfast og ideen om en ny Oslofjordforbindelse», skriver Kurt Oddekalv og Jan-Hugo Holten.

Debattinnlegg

  • Kurt Oddekalv
    Norges Miljøvernforbund
  • Jan-Hugo Holten
    Norges Miljøvernforbund
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Gratis ferger vil styrke sambandenes attraktivitet, styrke fergeselskapenes konkurranseevne og gjøre fremtidens fergeselskap i større grad i stand til å investere i nytt materiell. En grunnleggende forutsetning er at selskapenes kostnader finansieres over statsbudsjettet.

Vi har fått elferge, vi kan få hybrider og modifiserte ferger, dette skaper arbeidsplasser i distriktene

Gigantiske pengesluk

Et sterkt og godt utviklet fergetilbud vil også utgjøre en kraftig buffer mot de gigantiske naturødeleggende kyststamvegprosjektene Hordfast, Rogfast og ideen om en ny Oslofjordforbindelse. I tillegg til å være naturødeleggende vil disse prosjektene om bygget medføre økte utslipp av bla CO₂ og partikler, samt at de utgjør gigantiske pengesluk. De gigantiske undersjøiske tunnelene som er en del av planene, vil i tillegg til å være en stor risiko for de reisende også være preget av dårlig regularitet pga. mye stenging pga. risiko.

Les også

Stortingskandidat slakter «absurde planer» om Rogfast og ferjefri E39

Norge vil som nasjon i fremtiden være tvunget til å foreta strammere prioriteringer enn tidligere. Vår oljeformue, vår fallende oljeproduksjon og manglende evne til innovasjon og ny industri vil tvinge oss til «smartere» pengebruk de neste 50 årene. Denne smartheten vil også handle om å prioritere nødvendige og tjenlige prosjekter. Fergesambandene er et eksempel på dette.

Skaper arbeidsplasser

Som rassikring og oppgradering av eksisterende anlegg er et annet eksempel. Vi har fått elferge, vi kan få hybrider og modifiserte ferger, dette skaper arbeidsplasser i distriktene. Vi må sette tæring etter næring. Da er en fergerik kyst å foretrekke med stor grad av regularitet, sikker og miljøvennlig transport av både gods og personer.

Les også

  1. Regjeringen om Rogfast: Stor usikkerhet om kostnad, vesentlig høyere bompriser

  2. Slutt på gratis ferje for elbil-eiere?

  3. Kan bli gratis for ferjepassasjerer, elbil samme pris som motorsykkel

Publisert:
  1. Debatt
  2. Norges Miljøvernforbund
  3. CO2
  4. Oljeproduksjon
  5. Innovasjon

Mest lest akkurat nå

  1. Flere unge kan ikke lenger bruke en vanlig datamaskin: – Holder ikke med et kurs

  2. Før var strømprisene lavest i Sør-Norge. Så skjedde det noe

  3. Bendi fra Sandnes skal til Bocuse d'Or: – Når jeg først har sagt at jeg skal gjøre noe, gjør jeg det

  4. Ryfast: Stenges to ganger i døgnet i 10 dager

  5. Disse har søkt på jobben som kultursjef i Stavanger

  6. Marerittkveld for Haaland og Dortmund: Største tap i Champions League