Bare 50 dager til et nytt togtilbud

DEBATT: 15. desember overtar Go-Ahead driften av Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Vi gleder oss masse! Og vi gruer oss litt.

Publisert:

«At det er mulig å få flere til å velge tog i stedet for fly, er vi ikke i tvil om», skriver Cathrine Elgin, adm. direktør i Go-Ahead Norge. Foto: Go-Ahead/NTB scanpix

Debattinnlegg

Cathrine Elgin
Adm. direktør, Go-Ahead Norge
  • Publisert 27. oktober 2919.

Vi gleder oss fordi vi har mange spennende planer for hvordan kan vi kan skape en bedre reiseopplevelse. Vårt mål er klart: Flere og mer fornøyde kunder. Det er bare gjennom et enda bedre tilbud til togpassasjerene at vi kan friste flere til å reise med tog fremfor bil og fly, og dermed bidra til å redusere lokale og globale utslipp.

Gradvise endringer, vil merkes

Når passasjerene setter seg på Sørtoget 15. desember vil de møte mye av det samme som i dag. Togene vil fortsatt kjøre på de samme skinnene. Og de reisende vil møte mange av de samme ansiktene om bord på togene som før. Fordi vi ikke får tilgang til togene før 15. desember, og fordi tog tar tid å bygge om, vil togene se like ut også en stund fremover. Men vi tror likevel at våre passasjerer skal merke mange positive endringer etter hvert.

Ambisjonen vår er et togtilbud i ypperste klasse. Det betyr at vi skal gjøre mye mer enn å frakte folk fra stasjon til stasjon. Vi skal gjøre reisen best mulig. Da må togene komme og gå når de skal. Etter hvert blir det flere avganger og slik blir det enklere å velge tog. Blant annet på Jærbanen der vi etter hvert skal kjøre flere tog i helgene.

«Uten flere og mer fornøyde kunder vil vi ikke lykkes med målsettingene våre», skriver Cathrine Elgin. Foto: Go-Ahead Norge

Bedre tilrettelagt

Vi ønsker å tilby tog som er ombygde og moderniserte. Slik at det er lettere for familier og grupper å sitte sammen. Og det blir enklere å sitte alene, for dem som ønsker arbeidsro – eller bare å ta det med ro. Med kontorplasser og møterom vil vi legge til rette for at reisen ikke bare blir en transportetappe, men en del av arbeidshverdagen. Et godt cafétilbud vil også være med og løfte opplevelsen for de reisende. Alt dette er dessverre ikke på plass fra dag én, men vi lover å jobbe for å gjøre det best mulig raskest mulig.

Uten flere og mer fornøyde kunder vil vi ikke lykkes med målsettingene våre. Derfor er vi opptatt av hva de reisende mener i planleggingsfasen, og etter at vi vant anbudet. Blant annet fordi vi merker et stort engasjement for flere soveplasser på nattogene. Derfor vurderer vi nå ulike løsninger for hvordan vi kan få til dette. Og vi vil fortsette å lytte. En av ambisjonene våre er å få til etterspurte endringer så raskt som mulig. Små justeringer er enklere å realisere enn store endringer.

Antall reisende

Samtidig gruer vi oss litt fordi vi vet at endring ofte skaper utrygghet i starten. Vi vet dessuten at enkelte håper vi mislykkes og mener vi har for høye ambisjoner med tanke på økt passasjervekst. At endring skaper skepsis har vi forståelse for. Man vet hva man har, men ikke hva man får. Men vi skal overbevise gjennom handling. At enkelte kritiserer våre ambisjoner om å få flere til å ta toget, må vi selvfølgelig bare akseptere, men ja, vi stusser over kritikken. Klimaet trenger at flere velger tog. Utregninger fra Naturvernforbundet viser at fly er omtrent 10 ganger mer klimaskadelig enn tog for en tur fra Oslo sentrum til Kristiansand sentrum. Skal Norge holde sine klimaløfter, må vi lykkes med å få flere mennesker vekk fra veier og fly, og over på tog. Det får vi kun til om vi togselskaper skrur opp egne ambisjoner og utvikler tilbud som svarer til passasjerenes ønsker og behov.

At det er mulig å få flere til å velge tog i stedet for fly, er vi ikke i tvil om. I Stavanger og på Nord-Jæren stanger mange i lange bilkøer både inn og ut i rushtiden. I Kristiansand går det 50.000 biler inn og ut av byen hver dag. Derfor ønsker vi å bidra til at det blir lettere å sette fra seg bilen og få en mer behagelig reise til og fra jobben. Målet vårt er at svært mange flere reiser som i dag foregår med bil, i stedet går med tog på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Det betyr færre biler på veien, mindre kø og mindre forurensning.

Konkurransen med luften

Vi mener også at med tilpasninger så kan tog bli mer konkurransedyktig mot fly. I et klimaperspektiv vil det monne mye. Hver uke flyr, ifølge Avinor, 115 fly mellom Kjevik og Gardermoen og hvert år fraktes det omtrent 550.000 passasjerer mellom de to flyplassene, ifølge SSB.

For å få flere og mer fornøyde kunder, må vi ha fornøyde medarbeidere. Vi er et norsk selskap med en ledelse som har omfattende erfaring fra norsk jernbanesektor. Sikkerhet og ansattes rettigheter er viktig for oss. Derfor har vi vært opptatt av å ha en god og åpen dialog med fagforeningene hele veien.

Vi har fått tillit av myndighetene og de ansatte. Om 50 dager begynner jobben med å få tillit av de reisende. Den skal vi jobbe knallhardt for å fortjene.

Les også

Sven Egil Omdal: «Det store togrøveriet»

Les også

Gamle Stavanger stasjon synger på siste verset

Les også

Tog med sovekupé er opptil dobbelt så dyrt som en flytur – på samme strekning

Les også

Siri Kalvig vil ha flere senger på toget

Les også

Her starter dugnaden for bedre nattog mellom Oslo og Stavanger

Les også

Utenlandske togselskaper kan få millionbonus om de er i rute det første døgnet

Les også

SJ vant anbudet om sju togstrekninger i Norge

Publisert: