Det er nok nå! Skolen må endre kurs

DEBATT: Jeg kjenner for mange barn som hver dag kommer hjem fra skolen og føler seg mislykket, som blir deprimerte og stressa pga alt for stor arbeidsbelastning og uklare mål i skolen.

  • Irene Bergljot Dahle
    Irene Bergljot Dahle
    Sosialantropolog, Stavanger
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over fire år gammel
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av Aftenbladets debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

Vi voksne er beskyttet av arbeidsmiljøloven som sier at krav i jobben skal stå i forhold til våre muligheter til å ha kontroll på disse. Skolen mener tydeligvis at dette ikke er så viktig for barn. Det finnes skoler der ingen har oversikt over den totalbelastning som vi utsetter våre barn for. Praktiske og kreative fag gjøres til teoretiske fag med mål og delmål som er helt hinsides. Du skal ikke lenger "bare" strikke en lue eller bake et brød. Du skal beskrive, analysere og dokumentere hele prosessen. Og ikke nok med det, du skal beskrive og analysere på en slik måte at du viser at du har oppnådd KOMPETANSEMÅLENE. I tillegg er det en stor fordel å ha foreldre som er svært ressurssterke og som har mange venner som kan dokumentere/være testpersoner for hjemmeoppgavene dine. Du trenger nemlig deres skriftlige dokumentasjon på mye av det du gjør. Du trenger også mye mer fra dem, som f.eks at de har tilgjengelig en del ingredienser slik at du kan bake et kreativt brød! i henhold til alle mål og delmål.

Barn må få en normal arbeidsbelastning og mål som det er mulig å nå. Konsekvensene av slik vi holder på nå er at mange faller ut fra skolen, mange får psykiske problemer og mange er "bare" lei seg.

De som klarer seg er ofte født tidlig på året, de er modne og de er ofte jenter.

Jeg har tatt med et skrekkeksempel fra Kannik ungdomsskole på hvordan du kan få en tilsynelatende hyggelig oppgave om å bake et brød på fritiden til å bli et teoretisk helvete og dessverre en ytterligere bekreftelse for mange elever på at de ikke strekker til.

Les også

LES OGSÅ: Irene Dahles innlegg tar av på Facebook: - Det er nok nå! Skoleungdom føler seg mislykket.

Les også

LES OGSÅ: Leder av Utdanningsforbundet i Rogaland: - Vi har sett oss blinde på karakterer

Debattinnlegget til Irene Dahle tar av på Facebook.

Hjemmelekse i mat og helse – Kannik Ungdomsskole

Oppgave: Du skal utvikle og produsere et grovt kreativt brød. I tillegg skal du reklamere
for baksten din. Reklamen bruker du som forside på mappen din.

Du skal sette sammen din egen oppskrift og bake ditt eget grove brød eller grove kuvertbrød hjemme. Du skal velge smak, form og konsistens på brødet ditt selv. Du bruker samme fremgangsmåte for gjærdeig som du har lært tidligere. Steiketid og temperatur må avpasses det produktet du velger å lage. Kreativ utforming vektlegges.

Brødet skal inneholde følgende:

ca 500 g mel totalt
minimum tre ulike melsorter
minst 250 g skal være grovt mel (50%)
passe mengde væske
25 g gjær

Tips til ulike råvarer:

sammalt hvete, grov
sammalt hvete, fin
havregryn
rugmel, grov
rugmel, fin
grovbakstmel
speltmel
kli

salt
sukker
sirup
olje
margarin
valnøtter
solsikkefrø
sesamfrø
linfrø

Du skal finne tre-fire testpersoner som kan gi en evaluering av brødet ditt. Det kan være familie, venner eller naboer, gjerne ulik alder og kjønn. De må signere på arket.

I mappen skal det være med følgende:

1. Forside laget som reklame for brødet ditt. Ta utgangspunkt i bildet du har tatt av brødet du har laget. Brødskalaen skal være med. Tenk kreativt når du lager reklamen. Reklamen for brødet må fremstå som attraktivt og fristende.

2. Innholdsliste:
• Lag en tabell over næringsinnholdet i brødet ditt. (Bruk gjerne kostholdsplanleggeren fra matportalen.no. Da må du lage deg en brukerprofil. Bruk mailadressen din og lag eget passord. Velg «Mine matretter» og søk opp matvarene og mengden du har brukt).
• Oppskriften din.
• Utfylt evalueringsskjema.
• Vurderingsskjema med kommentarer og underskrifter fra testpersonene dine.
• Dokumentasjon med bilder av ingrediensene du brukte, produktet før heving, etter heving og av ferdig produkt. Ta et sluttbilde av deg selv sammen med resultatet av baksten.
• Bildedokumentasjonen vedlegges oppgaven. Den er ryddig med tekst som forteller hva bildene viser.
• Kildehenvisninger.

Kompetansemål:

1. ”Planleggje og lage trygg og ernæringsmessig god mat, og forklare kva for næringsstoff matvarene inneheld.”

2. ”Skape og prøve ut nye retter ut frå ulike råvarer, matlagingsmetodar og matkulturar.”

3. ”Samanlikne måltid ein sjølv lagar, med kostråda frå helsestyresmaktene.”

4. ”Utvikle, produsere og gje produktinformasjon for eit produkt.”

Kriterier for måloppnåelse kompetansemål 2 : Skape og prøve ut nye retter ut frå ulike råvarer, matlagingsmetodar og matkulturar.

Karakter 6
Skape og prøve ut nye retter ut frå ulike råvarer, matlagingsmetodar og matkulturar.
Skape nye retter på en kreativ måte ut i fra basiskunnskap om råvarer og kulturer

Karakter 5
Anvende riktige teknikker og metoder i det praktiske arbeidet
Beherske bruk av ulike krydder til å smaksforbedre maten
Ha kjennskap til særtrekk med andre lands råvarer, retter og matkulturer

Karakter 4
Anvende de mest brukte teknikkene i matlaging
Lage retter fra andre land ved hjelp av oppskrift
Kjenne til bruk av krydder og kunne anvende noen av disse fornuftig

Karakter 3
Kunne til en viss grad forstå og følge en oppskrift, og anvende enkle teknikker
Har kjennskap til at krydder smaksforbedrer maten

Karakter 2
Kunne bruke enkle matlagingsmetoder og gjenkjenne de mest vanlige utenlandske rettene

Kriterier for måloppnåelse Kompetansemål 1; Planleggje og lage trygg og ernæringsmessig god mat, og forklare kva for næringsstoff matvarene inneheld.

Karakter 6
Reflektere rundt fordeler og ulemper med genmodifisert mat og tilsetningsstoffer i mat

Karakter 5
Forklare hvilke næringsstoffer maten inneholder og hvordan de påvirker helsen
Vite hvilken informasjon matmerking gir (ingrediensliste, næringsinnhold osv)
Ha kunnskap om konsekvenser av feil oppbevaring og behandling av matvarer (bakterier, sopp etc)

Karakter 4
Kunne planlegge og lage trygg, ernæringsmessig god mat
Vite hvilke næringsstoffer vi har og deres oppgaver i kroppen
Ha kjennskap til noen tilsetningsstoffer i mat
Forklare hvilke næringsstoffer matvarene inneholder
Vite hvordan ulike matvarer skal oppbevares
Kjenne til holdbarhetsmerking (best før, siste forbruksdag, ingen datomerking)
Holde det rent og ryddig på arbeidsplassen

Karakter 3
Kunne navn på noen næringsstoffer og vite hvilke oppgaver de har i kroppen
Gjennomføre en hygienisk oppvask
Renslighet i forbindelse med matlaging
Ha kjennskap til ulike måter å oppbevare mat

Karakter 2
Skal til en viss grad kunne skille mellom sunn og usunn mat
Kunne lage noen enkle sunne matretter
Ha kjennskap til oppvaskregler

Karakter 1
Ha kjennskap til og utøve personlig hygiene

Kriterier for måloppnåelse Kompetansemål 3; Samanlikne måltid ein sjølv lagar, med kostråda frå helsestyresmaktene.

Karakter 6
Reflektere rundt de ulike kostholdsrådene fra Helsedirektoratet

Karakter 5
Har svært gode kunnskaper om kostholdsrådene fra Helsedirektoratet og knytter dette til måltidet i leksjonen

Karakter 4
Sammenlikne måltidet i leksjonen med noen av kostholdsrådene fra Helsedirektoratet

Karakter 3
Kunne gi enkle forklaringer på om det som lages i leksjonen følger rådene fra Helsedirektoratet eller ikke

Karakter 2
Kunne gjengi ett eller flere av kostholdsrådene fra Helsedirektoratet (Nøkkelråd for kosthold)

Karakter 1
Kjenne til at det fins kostholdsråd fra Helsedirektoratet

Kriterier for måloppnåelse Kompetansemål 4; Utvikle, produsere, gje produktinformasjon og reklamere for eit produkt

Karakter 6
Reflektere rundt sammenhengen mellom produktet og reklamen.

Karakter 5
Viser stor grad av originalitet
Produktet er av god kvalitet

Karakter 4
Gi produktinformasjon og reklamere for et produkt.

Karakter 3
Produsere produktet, eventuelt en modell, og gi enkel produktinformasjon

Karakter 2
Forklare om eget eller et videreutviklet produkt

Karakter 1
Ha ide til eller videreutvikle et produkt

Egenvurdering av arbeidet med eksperimentell og kreativ baking

Navn: _____________________ klasse: ________ dato: ___________

Hva har du laget?

Forklar detaljert framgangsmåten fra deigsetting til ferdig produkt og etterarbeid.

Hvilke meltyper har du valgt?

Begrunn valg av meltyper, væske, eventuelle søtningsmiddel og fett ut i fra ernæring, funksjon og smak.

Hvor grovt er brødet ditt ut i fra brødskala-kalkulatoren? Vis! (http://www.brodogkorn.no/brodskala-kalkulatoren/ )

Vurderingsskjema for eksperimentell og kreativ baking
Testperson 1

Kryss av for: ☐ jente/kvinne ☐ gutt/mann

Kryss av for alder:

☐> 10 år ☐ 11-20 år ☐ 21-30 år ☐31-40 år ☐ 41-50 år ☐51-60 ☐ 61<
Hvilken relasjon har du til eleven? (familie, venn, nabo)

Beskriv smaken (salt, søtt, syrlig)

Beskriv utseendet (grad av kreativitet)

Beskriv konsistens (f.eks mykt, hardt, deigete, tørt, kompakt, saftig)

Har du sett bakeprosessen? ☐ JA ☐ NEI

Hvis ja, beskriv hvordan du synes det gikk?

Har du sett opprydningen/ etterarbeidet? ☐ JA ☐ NEI

Hvis ja, beskriv hvordan det så ut.

Underskrift fra testpersonen:

Publisert: