Er fjorden problemet?

DEBATT: Er det ikke bedre å gjøre veiene mellom ferjestøene bedre, og gjøre veiene som er rasutsatte sikre før en setter i gang med nok et pengesluk?

Publisert: Publisert:

«Nullvekst i biltrafikken er et mål, er det da nødvendig med firefelts motorvei mellom Kristiansand og Trondheim?» spør Ivar Andersen. Foto: Illustrasjon: Statens vegvesen / Cowi.

Debattinnlegg

  • Ivar Andersen
    Stavanger

Gunnar Eiterjord i Vegvesenet, Aftenbladet 16. desember, sier at han nå er blitt prosjektleder for Rogfast, etter å ha knytta Ryfylke halvveis til Stavanger som sjef for Ryfast. Med bru over Jøsenfjorden kan vi snakke om Ryfast, fordi Ryfylke er mye mer enn Hjelmeland, Strand og Forsand.
«Rogfast og ferjefri E39 – et prosjekt for fremtiden» er det han vil vi skal tro. Samfunnsnytten er et hovedpoeng, men her kan en legge inn de tall en omtrent vil, når svaret er kjent og vedtatt på forhånd.

Næringslivets krav og behov er og et hovedargument, eksportbedriftene må ha rask tilgang til kontinentet for å være konkurransedyktige. Det går godt på Vestlandet uten alle de dyre tunnelprosjektene, blant annet fordi sjøen er her, ferdig brøyta, tilgjengelig for alle.

Lastebileierforbundet har bedt om bedre veier mellom ferjestøene, og de er som kjent de største brukerne av ferjene og veinettet vårt.
Nullvekst i biltrafikken er og et mål, er det da nødvendig med firefelts motorvei mellom Kristiansand og Trondheim? Uten trafikkvekst vil og alle kalkyler for samfunnsnytte og nedbetaling av prosjektet bli feil.

Sjøl om landet vårt flommer over av penger, så blir både Rennfast og Ryfast vedtatt med et nødskrik, og nå er det samme leksa med Rogfast.

Tunnelene blir en barriere

Rogfast er bortimot tre mil lang, som strekningen Stavanger-Bryne. Det er ingen fornøyelse å kjøre i tunnel så langt og lenge, og det blir ikke bedre under havet. Det argumenteres med at en kan kjøre når en vil, men alle tunnelene vil bli en barriere for de som har fobier generelt, og tunnelskrekk spesielt.

«Et felles arbeidsmarked i hele regionen» er og et av hovedargumentene, men her vil prisen for å passere bli så høy, at ingen med normal lønn vil ha anledning til pendling. (Når eventuelt Rogfast er ferdig antas 500 kr/ passering).

Gi lovmessige kviletid

Etter at Rennfast er oppgradert er tunnelene mer stengt enn ferjene er innstilt. Ved å flytte ferjestøene fra Mortavika til østsiden av Galta, vil ferjene få bortimot 100 prosent regularitet. Videre vil trailerferjer Mekjarvik-Arsvågen kunne gi sjåførene den lovmessige kviletid de trenger i løpet av arbeidsdagen, så 12 milliarder for å oppgradere Rennfast er skremsel.

Sjøl om landet vårt flommer over av penger, så blir både Rennfast og Ryfast vedtatt med et nødskrik, og nå er det samme leksa med Rogfast. Men kreftene er sterke for også dette prosjektet, det vil gi nye verdensrekorder: lengst og dypest under vatn, og dette skal visstnok og trekke turister til fylket.

«Bedre med bompenger i 25 år enn evige ferjer», går og igjen. Men det er «mistenkelig» at drifts- og vedlikeholdskostnadene for de undersjøiske tunnelene blir bagatellisert, mens de blir overfokusert for ferjedriften.
Er det ikke bedre å gjøre veiene mellom ferjestøene bedre, og gjøre veiene som er rasutsatte sikre før en setter i gang med nok et pengesluk?

Les også

Gunnar Eiterjord: Rogfast og ferjefri E39 – et prosjekt for framtiden


Publisert:

Les også

  1. Rogfast-rettssak skulle ha startet opp igjen på mandag. Nå trekker Statens vegvesen anken

  2. – Rogfast er basert på juksetall

  3. Konsulenter advarte mot Rogfast-sprekk

  4. LEDER: – Et kritisk blikk på store, planlagte veiprosjekter, er helt på sin plass.

  5. Lastebileierforbundet vil stoppe undersjøiske tunneler

  6. Vegvesenet gikk på en smell i Mekjarvik

  7. Arild Vøllestad: «Nei til ferjefri E39»

  8. Christopher Kent: «Rogfast kan bli vårt nye Goliat eller Yme»

  9. Torfinn Ingeborgrud: «Siste sjanse til å kunne trekke i nødbremsen»

  10. Rogfast må bygges i «råttent» fjell

  11. Rogfast-ledelsen tvunget til å utsette: Åpning i 2025 ryker

  12. Flere avganger og fast reserveferje: Slik blir de nye rutene for Boknafjorden

  13. Aftenbladet mener: «Ryfast, Rogfast og nullvekstmål henger ikke sammen»

  14. Vegvesenet innrømmer dilemma om nullvekstmålet for Nord-Jæren

  15. Rogfast sprekker med milliardbeløp

  1. Debatt
  2. Stavanger
  3. Tunnel
  4. Ryfylke
  5. Mortavika