Pedersgata fungerer ikke for syklende

DEBATT: Det​ ​var​ ​skuffende​ ​lesing​ ​i​ Aftenbladet​ ​7.​ ​september ​at​ ​kommunalstyret​ ​for​ ​miljø​ ​og​ ​utvikling ikke​ ​ønsker​ ​å​ ​gjennomføre​ ​et​ ​prøveprosjekt​ ​med​ ​sykkelprioritert​ ​gate​ ​i​ ​Pedersgata.

Publisert: Publisert:

«Vi​ ​mener​ ​det​ ​er​ ​verdt​ ​å​ ​gjøre​ ​et​ ​forsøksprosjekt​ ​i​ ​Pedersgata,​ ​slik​ ​administrasjonen​ ​i​ ​Stavanger​ kommune foreslår», skriver Abraham​ ​Paaske. Foto: Google

Debattinnlegg

  • Abraham​ ​Paaske
    Leder,​ ​Syklistenes​ ​Landsforening​ ​Nord-Jæren
iconDenne artikkelen er over to år gammel
Les også

Sykkelsatsing i Pedersgata ble parkert

At​ ​Pedersgata​ ​i​ ​dag​ ​fungerer​ ​utmerket,​ ​slik​ ​et​ ​utvalgsmedlem​ ​påstår,​ ​kommer​ ​nok​ ​an​ ​på​ ​hvem​ ​du​ ​spør. For​ ​syklende​ ​fungerer​ ​gaten​ ​i​ ​hvert​ ​fall​ ​ikke​ ​utmerket,​ ​selv​ ​om​ ​dette​ ​er​ ​utpekt​ ​som​ ​en​ ​hovedsykkelrute.

Å​ ​hente​ ​takeaway-mat​ ​med​ ​sykkel​ ​fungerer​ ​utmerket.​ ​

Ujevn brostein

Syklende​ ​må​ ​i​ ​dag​ ​dele​ ​areal​ ​med​ ​bilene​ ​i​ ​veibanen,​ ​og​ ​må​ ​sykle​ ​over​ ​ujevn​ ​brostein​ ​i​ ​alle​ ​kryss. Fotgjengere​ ​må​ ​dele​ ​på​ ​et​ ​smalt​ ​fortau,​ ​innestengt​ ​mellom​ ​parkerte​ ​biler.​ ​For​ ​besøkende​ ​med​ ​bil,​ ​som skal​ ​hente​ ​takeaway,​ ​eller​ ​for​ ​bilister​ ​som​ ​ønsker​ ​å​ ​ta​ ​en​ ​snarvei​ ​til​ ​Hundvåg,​ ​fungerer​ ​gaten​ ​muligens utmerket.

Vi​ ​mener​ ​det​ ​er​ ​verdt​ ​å​ ​gjøre​ ​et​ ​forsøksprosjekt​ ​i​ ​Pedersgata,​ ​slik​ ​administrasjonen​ ​i​ ​Stavanger​ kommune foreslår,​ ​og​ ​evaluere​ ​hvilke​ ​effekter​ ​dette​ ​vil​ ​ha​ ​for​ ​fremkommelighet​ ​og​ ​trygghetsfølelse​ ​for​ ​syklende, fotgjengernes​ ​opplevelse​ ​av​ ​gaten,​ ​og​ ​ikke​ ​minst​ ​hvordan​ ​det​ ​vil​ ​påvirke​ ​bylivet​ ​og​ ​handelen​ ​i​ ​gaten.

Det​ ​er​ ​en​ ​diskuterbar​ ​påstand,​ ​som​ ​ofte​ ​fremføres,​ ​at​ parkeringsplasser​ ​og​ ​biltrafikk​ ​bringer​ ​med​ ​seg​ ​byliv og​ ​handel​ ​til​ ​en​ ​gate.​ ​Biler​ ​tar​ ​mye​ ​plass​ ​og​ ​oppmerksomhet,​ ​og​ ​det​ ​er​ ​dermed​ ​lett​ ​å​ ​tenke​ ​at​ ​bylivet​ ​og handelen​ ​er​ ​nært​ ​knyttet​ ​til​ ​den​ ​travle​ ​biltrafikken.​ ​En​ ​parkert​ ​bil​ ​i​ ​gaten​ ​er​ ​også​ ​et​ ​lett​ ​iøynefallende bevis​ ​på​ ​en​ ​potensiell​ ​kunde​ ​til​ ​butikkene​ ​i​ ​nærheten.​ ​Statens​ ​Vegvesen​ ​gjorde​ ​dog​ ​i​ ​2015​ ​en undersøkelse​ ​av​ ​gateparkeringens ​betydning​ ​for​ ​omsetningen​ ​i​ ​bysentrum.​ ​De​ ​fant​ ​at​ ​syklende,​ ​gående,​ ​og kollektivreisende​ ​kunder​ ​la​ ​igjen​ ​mer​ ​penger​ ​over​ ​tid​ ​enn​ ​hva​ ​kunder​ ​som​ ​ankom​ ​med​ ​bil​ ​gjorde.​ Det​ ​er ingen​ ​grunn​ ​til​ ​å​ ​tro​ ​at​ ​funnene​ ​fra​ ​denne​ ​rapporten​ ​ikke​ ​er​ ​gjeldende​ ​også​ ​for​ ​Pedersgata.

Invester i en kurv

Til​ ​slutt:​ ​Å​ ​hente​ ​takeaway-mat​ ​med​ ​sykkel​ ​fungerer​ ​utmerket.​ ​Om​ ​man​ ​investerer​ ​i​ ​en​ ​kurv​ ​eller​ ​litt større​ ​lasteplan​ ​til​ ​sin​ ​sykkel,​ ​vil​ ​man​ ​finne​ ​at​ ​sykkelen​ ​kan​ ​være​ ​et​ ​nyttig​ ​verktøy​ ​til​ ​mange​ ​turer​ ​i nærmiljøet,​ ​som​ ​for​ ​eksempel​ ​henting​ ​av​ ​takeaway-mat​ ​i​ ​Pedersgata.

  • LES OGSÅ: Stavanger kommune sier likevel ikke nei til 1,7 millioner statlige kroner for å prøve ut Pedersgata som ny sykkeltrasé gjennom byen.
Publisert:

Les også

  1. Sentrumsalarm gir gjenklang i Rådhuset

  1. Debatt
  2. Byutvikling
  3. Sykkel
  4. Handel