Pedersgata fungerer ikke for syklende

DEBATT: Det​ ​var​ ​skuffende​ ​lesing​ ​i​ Aftenbladet​ ​7.​ ​september ​at​ ​kommunalstyret​ ​for​ ​miljø​ ​og​ ​utvikling ikke​ ​ønsker​ ​å​ ​gjennomføre​ ​et​ ​prøveprosjekt​ ​med​ ​sykkelprioritert​ ​gate​ ​i​ ​Pedersgata.

«Vi​ ​mener​ ​det​ ​er​ ​verdt​ ​å​ ​gjøre​ ​et​ ​forsøksprosjekt​ ​i​ ​Pedersgata,​ ​slik​ ​administrasjonen​ ​i​ ​Stavanger​ kommune foreslår», skriver Abraham​ ​Paaske.
  • Abraham​ ​Paaske
    Leder,​ ​Syklistenes​ ​Landsforening​ ​Nord-Jæren
Publisert: Publisert:
Les også

Sykkelsatsing i Pedersgata ble parkert

icon
Denne artikkelen er over fem år gammel
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av Aftenbladets debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

At​ ​Pedersgata​ ​i​ ​dag​ ​fungerer​ ​utmerket,​ ​slik​ ​et​ ​utvalgsmedlem​ ​påstår,​ ​kommer​ ​nok​ ​an​ ​på​ ​hvem​ ​du​ ​spør. For​ ​syklende​ ​fungerer​ ​gaten​ ​i​ ​hvert​ ​fall​ ​ikke​ ​utmerket,​ ​selv​ ​om​ ​dette​ ​er​ ​utpekt​ ​som​ ​en​ ​hovedsykkelrute.

Å​ ​hente​ ​takeaway-mat​ ​med​ ​sykkel​ ​fungerer​ ​utmerket.​ ​

Ujevn brostein

Syklende​ ​må​ ​i​ ​dag​ ​dele​ ​areal​ ​med​ ​bilene​ ​i​ ​veibanen,​ ​og​ ​må​ ​sykle​ ​over​ ​ujevn​ ​brostein​ ​i​ ​alle​ ​kryss. Fotgjengere​ ​må​ ​dele​ ​på​ ​et​ ​smalt​ ​fortau,​ ​innestengt​ ​mellom​ ​parkerte​ ​biler.​ ​For​ ​besøkende​ ​med​ ​bil,​ ​som skal​ ​hente​ ​takeaway,​ ​eller​ ​for​ ​bilister​ ​som​ ​ønsker​ ​å​ ​ta​ ​en​ ​snarvei​ ​til​ ​Hundvåg,​ ​fungerer​ ​gaten​ ​muligens utmerket.

Vi​ ​mener​ ​det​ ​er​ ​verdt​ ​å​ ​gjøre​ ​et​ ​forsøksprosjekt​ ​i​ ​Pedersgata,​ ​slik​ ​administrasjonen​ ​i​ ​Stavanger​ kommune foreslår,​ ​og​ ​evaluere​ ​hvilke​ ​effekter​ ​dette​ ​vil​ ​ha​ ​for​ ​fremkommelighet​ ​og​ ​trygghetsfølelse​ ​for​ ​syklende, fotgjengernes​ ​opplevelse​ ​av​ ​gaten,​ ​og​ ​ikke​ ​minst​ ​hvordan​ ​det​ ​vil​ ​påvirke​ ​bylivet​ ​og​ ​handelen​ ​i​ ​gaten.

Det​ ​er​ ​en​ ​diskuterbar​ ​påstand,​ ​som​ ​ofte​ ​fremføres,​ ​at​ parkeringsplasser​ ​og​ ​biltrafikk​ ​bringer​ ​med​ ​seg​ ​byliv og​ ​handel​ ​til​ ​en​ ​gate.​ ​Biler​ ​tar​ ​mye​ ​plass​ ​og​ ​oppmerksomhet,​ ​og​ ​det​ ​er​ ​dermed​ ​lett​ ​å​ ​tenke​ ​at​ ​bylivet​ ​og handelen​ ​er​ ​nært​ ​knyttet​ ​til​ ​den​ ​travle​ ​biltrafikken.​ ​En​ ​parkert​ ​bil​ ​i​ ​gaten​ ​er​ ​også​ ​et​ ​lett​ ​iøynefallende bevis​ ​på​ ​en​ ​potensiell​ ​kunde​ ​til​ ​butikkene​ ​i​ ​nærheten.​ ​Statens​ ​Vegvesen​ ​gjorde​ ​dog​ ​i​ ​2015​ ​en undersøkelse​ ​av​ ​gateparkeringens ​betydning​ ​for​ ​omsetningen​ ​i​ ​bysentrum.​ ​De​ ​fant​ ​at​ ​syklende,​ ​gående,​ ​og kollektivreisende​ ​kunder​ ​la​ ​igjen​ ​mer​ ​penger​ ​over​ ​tid​ ​enn​ ​hva​ ​kunder​ ​som​ ​ankom​ ​med​ ​bil​ ​gjorde.​ Det​ ​er ingen​ ​grunn​ ​til​ ​å​ ​tro​ ​at​ ​funnene​ ​fra​ ​denne​ ​rapporten​ ​ikke​ ​er​ ​gjeldende​ ​også​ ​for​ ​Pedersgata.

Invester i en kurv

Til​ ​slutt:​ ​Å​ ​hente​ ​takeaway-mat​ ​med​ ​sykkel​ ​fungerer​ ​utmerket.​ ​Om​ ​man​ ​investerer​ ​i​ ​en​ ​kurv​ ​eller​ ​litt større​ ​lasteplan​ ​til​ ​sin​ ​sykkel,​ ​vil​ ​man​ ​finne​ ​at​ ​sykkelen​ ​kan​ ​være​ ​et​ ​nyttig​ ​verktøy​ ​til​ ​mange​ ​turer​ ​i nærmiljøet,​ ​som​ ​for​ ​eksempel​ ​henting​ ​av​ ​takeaway-mat​ ​i​ ​Pedersgata.

Publisert: