Det må tas ladegrep i Rogaland

DEBATT: I en ny rapport fra Norsk elbilforening kommer det fram et stort behov for utbygging av hurtigladere i Rogaland.

Publisert: Publisert:

«Det trengs et stort løft for hurtiglading, både for dagens elbilister og for de mange rogalendinger som skal bli det», skriver Parissa Hamedan-Nejad. Foto: NTB Scanpix/illustrasjonsbilde

Debattinnlegg

  • Parissa Hamedan-Nejad
    Norsk elbilforening
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

77.600 nye elbiler er ventet på veiene i fylket innen 2025, og da trengs det 667 nye hurtigladere på plass.

Rapporten ble lagt fram tidligere denne måneden, og er Elbilforeningens innspill til den nasjonale ladeplanen som regjeringen arbeider med. Stortinget har bestemt at alle nye biler skal være utslippsfrie innen 2025.

Lokalpolitikere må presse på

Nå må våre lokalpolitikere presse på for en fornuftig pris for bruk av strømnettet, slik at hurtiglading blir bygd ut i hele landet. Selv må lokalpolitikerne ta ansvar for å stille areal til disposisjon for hurtigladestasjonene.

Elbilforeningen mener det må bygges større ladeparker hver femtende mil langs hovedveinettet, og minst en hurtigladestasjon hver femte mil langs fylkesveinettet.

Videre må hver kommune ha minst to hurtigladere. Dette for å legge til rette for den millionen nye elbiler som nå ventes på veiene, hvis elbilveksten fortsetter opp til 100 prosent av nybilsalget i 2025.

For Rogaland betyr dette:

  • Det fins 20 200 elbiler i fylket i dag, men nye 77.600 vil komme på veiene fram mot 2025.
  • Da behøves det 667 nye hurtigladere, mot 115 i dag.
  • Av det sannsynlige behovet for hurtigladere i 2025, er bare 15 prosent på plass i dag.

Dagens tariffsystem i strømnettet er en av de store hindrene for at det blir kommersielt lønnsomt å bygge ut hurtiglading i hele landet. Ikke minst går dette utover mindre sentrale strøk.

Elbilforeningen mener det trengs en omlegging av dette systemet fra nasjonale myndigheters side. Samtidig må lokale politikere blant annet legge til rette areal, både for større ladeparker og for hurtigladestasjoner langs veiene.

Må jobbe sammen

Det trengs et stort løft for hurtiglading, både for dagens elbilister og for de mange rogalendinger som skal bli det. Her må nasjonale myndigheter, lokale myndigheter og ladeoperatørene jobbe godt sammen, slik at vi lykkes med målet om at hele nybilsalget blir utslippsfritt om seks år.

Publisert:

Les også

  1. Elbilforeningen frykter ladesmell

  2. Oversikt: Her kan du hurtiglade elbilen i Rogaland

  3. Kun elbiler skal få parkere under Domkirkeplassen

  1. Norsk elbilforening