I kampen mot klimaendringene er det få tiltak med samme effekt som en grønnere skipstrafikk

DEBATT: Med elbilen som forbilde skal Norge få grønne havner, men i mangel av en nasjonal plan går landstrømsutbyggingen tregt, og den er uten en felles teknisk standard.

«Norge er tidligere plassert på jumboplass i å tilrettelegge for landstrøm. Der trenger vi ikke å være. Norge har alt som trengs for å være en foregangsnasjon», skriver Dagfinn Ringås.

Debattinnlegg

  • Dagfinn Ringås
    Dagfinn Ringås
    Administrerende direktør i Schneider Electric
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

Nyheten om Enovas 140 millioner er en god nyhet, men politikerne må sørge for at alle drar i samme retning. Hvis ikke, kan resultatet bli en landstrømsutbygging ute av kontroll, og løsninger som ikke er gode for noen.

Les også

Stavanger Havn fikk nei til landstrøm

Kan kutte utslipp med 70 prosent

I kampen mot klimaendringene er det få tiltak med samme effekt som en grønnere skipstrafikk. Utslipp fra båter og skip fører til 60.000 dødsfall i året, viste forskning allerede i 2014. Skip med tre eller flere havnebesøk årlig kan kutte utslippet med 70 prosent hvis de går over til landstrøm.

Nå er det på tide å slå seg sammen og bringe landstrømsløftet i land

Vi kan dra mye lærdom av hvordan elbilordningen er gjennomført. Norge et helhetlig landstrømsløft med felles standarder, heller enn dagens museskritt i sprikende retninger. Uten løsninger for strømtilkobling som passer alle, vil vi aldri få utnyttet teknologiens fulle potensial og gå glipp av store miljøgevinster.

Les også

Landstrøm skal gi bedre luft i norske havner

Norge har alt som trengs

Norge er tidligere plassert på jumboplass i å tilrettelegge for landstrøm. Der trenger vi ikke å være. Norge har alt som trengs for å være en foregangsnasjon. Med ren energi, skyhøy kompetanse og rett teknologi har alle muligheter vært åpne. Det eneste jeg kan se som har manglet er vilje og evne til å prioritere.

Landstrømsutviklingen i norske havner ser ut til å lide av rådvillhet, om ikke politisk underskudd. Felles tekniske standarder for tilkobling av skip til landstrøm ble vedtatt i mai 2014. Dette var et viktig steg på veien mot en grønn skipsfart. Derfor er det uforståelig at byrådet i Oslo tidligere har utsatt landstrømanlegg med bakgrunn i mangel på felles internasjonale standarder.

Standardene krever felles løsninger for å sikre at skipene og havnenes strømkoblinger er kompatible, i tillegg til å stille høye sikkerhetskrav. Hvis flere bruker standardene, vil flere kunne bruke landstrøm, og vi kan få utløst store miljøgevinster.

Kompetansen, ressursene og standardene er på plass. Nå er det på tide å slå seg sammen og bringe landstrømsløftet, Norges neste klimaeventyr, i land.

Les også

  1. Cruiseskip får landstrøm innen 2025?

  2. Landstrøm til cruiseskip i Stavanger: Sparer på kronene, lar tusenlappene fly

Publisert:
  1. Energi
  2. Debatt
  3. Skipstrafikk
  4. Skipsfart
  5. Teknologi

Mest lest akkurat nå

  1. Person døde etter å ha falt ned skrent i Strand

  2. Viking vurderer politi­anmeldelse: Vil utestenge supportere etter bråket

  3. Ektepar i Haugesund fikk tappet bankkontoen for nær 2 millioner – politiet advarer mot svindel

  4. Disse 17 Sola-flyene er innstilt torsdag

  5. Boris Johnson bekrefter at han går av som statsminister og partileder

  6. Åpner parken over Byhaugtunnelen