Har Stavanger giftet seg med feil brud?

DEBATT: Er Stavanger er mer opptatt av naboens barn enn de nye adoptivbarna fra Finnøy?

Publisert:

Finnøybuen må fortsatt betale full pris i Finnfast-bommen, og får heller ikke nyte godt av timesregelen i Stavanger, som de andre i Nye Stavanger. Og naboene i Strand kommune får bli med i Hjem-Jobb-Hjem, men gjør båtpendlerne fra Finnøy det? Foto: Pål Christensen

Debattinnlegg

Tomas Nesheim
Finnøy

Grunnen til at jeg spør som jeg gjør i overskriften, er at det kan synes som om brudgommen (Stavanger) har sett seg blind på brudekjolen (Finnøy). Han får mangedoblet sine grøntarealer, men har ikke fått med seg bruden og barna hennes (innbyggerne) som ligger gjemt under brudekjolen.

For det kan synes som Stavanger er mer opptatt av å oppfostre naboens barn enn de nye adoptivbarna.

Bompenger

Jeg skal forklare: Innbyggerne i Strand kommune får nå timesregel for bompenger gjennom Ryfast og øvrige bomringer i Stavanger. Samtidig snus bominnkrevingen på Bybrua, slik at egne barn på Hundvåg får rimeligere sentrumsreiser.

Dette fører til betydelige merutgifter for Stavanger kommune.

Samtidig må brukerne av Finnfast fortsatt betale fullt i Finnfast, men blir ikke inkludert i del av timesreglene for bomringen rundt Stavanger før vi kommer til bomringen her, selv om brukerne av Finnfast fra 1. januar blir «siddiser» og Finnfast blir en del av den interne kommunikasjonsveien i den nye kommunen.

Ville det ikke da vært rimelig at de nye «barna» til brudgommen blir prioritert først, og så må en vurdere om det er midler igjen til å hjelpe naboen på Strandalandet med oppfostring av egne barn?

Les også

Risikerer tre bommer på veien til Stavanger: Skal ikke Finnøy få timesregel?

Les også

Felles timesregel med Hundvågtunnelen vil koste Bymiljøpakken 630 millioner

Hjem-Jobb-Hjem

Et annet eksempel på at «nabobarna» blir bedre behandlet enn egne barn er pendlere fra Strand kommune. Hjem-Jobb-Hjem-billetten blir nå innført også for Strand. Vil Hjem-Jobb-Hjem også gjelde for de nye innbyggerne i Stavanger som i dag pendler med båt mellom Finnøy i Nye Stavanger og Stavanger sentrum?

Les også

Hjem-jobb-hjem har gitt mindre bilbruk

Gang- og sykkelstier

I Stavanger bygges det gang- og sykkelstier som har bedre standard enn de fleste veiene i dagens Finnøy kommune. Likevel sier Nye Stavanger at dersom Finnøy ønsker å bygge gang- og sykkelsti på strekningen Vikekleiva – Nådå (i første omgang), må dette finansieres ved å utvide innkrevingstiden for Finnfast.

Dette blir helt feil. Det er her snakk om prioritering innenfor et budsjett. Det kan ikke være slik at fordi det tilfeldigvis finnes en bomstasjon internt i den nye kommunen, kan en kreve inn ekstra «skatt» til tiltak som ellers måtte finansieres innenfor eksisterende budsjett.

Gang- og sykkelsti på denne strekningen må prioriteres innenfor midlene til slike tiltak i Nye Stavanger, uten at finnøybuen må betale ekstraskatt for dette. Finnøybuen har betalt og betaler fortsatt betydelige andeler av utbyggingen av infrastrukturen i dagens Stavanger.

Det vi i Finnøy ber om er å bli fullverdige «barn» av den nye familien, og ikke bli sett på som en plagsom «medgift».

Les også

41 måtte betale 5500 kroner etter å ha kjørt forbi dette skiltet

Les også

Helt gratis i Ryfast den første måneden

Les også

Andelen gratispasseringer i bomringen har aldri vært høyere

Les også

Forslag om å droppe nynorsk i Nye Stavanger fikk kun én stemme

Les også

Se fra det første kommunestyre-møtet i Nye Stavanger (video)

Publisert: