Cruisetrafikken er et problem – men handler det om luft?

DEBATT: Cruisetrafikken i Stavanger er helt åpenbart et problem, både når det gjelder støy, lukt og trivsel. Vårt faglige ståsted er likevel fortsatt at cruisetrafikken ikke nødvendigvis er Stavangers største luftforurensningsproblem.

Publisert: Publisert:

«Basert på våre faglige vurderinger per i dag, er den beste anvendelsen av Stavanger kommunes midler for å sikre bedre luftkvalitet for innbyggerne å iverksette tiltak som minsker svevestøvmengdene i lufta», skriver Britt Ann K. Høiskar og Dag Tønnesen. Foto: Fredrik Refvem

Debattinnlegg

  • Britt Ann K. Høiskar
    Forskningsdirektør ved Norsk institutt for luftforskning
  • Dag Tønnesen
    Seniorforsker ved Norsk institutt for luftforskning

I sitt innlegg i Stavanger Aftenblad 9. september hevder Ingebjørg S. Folgerø at NILU har frarådd målinger av luftforurensning fra cruiseskip. Det kjenner vi oss ikke igjen i. Det vi har gjort er å anbefale å bruke kommunens midler på å måle der hvor spredningsberegninger viser at Stavanger har forurensningsproblemer, og det er ikke nødvendigvis i nærheten av cruiseskipene.

Beregninger fra 2014 viste at de to største luftforurensningsproblemene i Stavanger er grovt svevestøv fra veitrafikk, og fint svevestøv fra vedfyring. Svevestøv utgjør en større helserisiko enn NO₂, på både kort og lang sikt. Tiltak rettet mot disse forurensningstypene vil dermed ha en positiv helsemessig effekt for innbyggerne i kommunen.

Les også

DUELLEN: Bør vi kvitte oss med cruisetrafikken?

Vi forstår bekymringen

Vi vil gjerne berømme Folgerøs engasjement for en bedre luftkvalitet i Stavanger. Vi forstår godt at innbyggerne i Stavanger er opptatt av den lokale luftkvaliteten, og at de lurer på i hvilken grad cruiseskipene i Vågen bidrar til luftforurensning.

Folgerø skriver videre at politikerne krever å få målinger. Dette er det er opp til kommunen å bestemme, uavhengig av hvilke anbefalinger som foreligger. Og skulle Stavanger kommune lyse ut et oppdrag om å måle forurensning fra cruiseskipene vil vi selvfølgelig tilby våre tjenester.

Skreddersyr gjerne målekampanje

Dersom det blir aktuelt med en slik målekampanje ville vi anbefale å starte med en spredningsberegning som omfatter vindretning og meteorologi. Det gjøres for å fastslå nøyaktig hvor det er størst sannsynlighet for at utslippene fra cruiseskipene og de andre skipene i Vågen fører til de høyeste konsentrasjonene av skadelige stoffer i lufta nær bakkeplan.

Denne beregningen ville vi så fulgt opp med å plassere ut anerkjente og sertifiserte måleinstrumenter i de områdene hvor det er beregnet fare for høye verdier, i perioden 1. mai til 30. september. Da får vi måledata fra mesteparten av cruisesesongen. Det kan om ønskelig rapporteres både time-, døgn-, og månedsverdier for både NO2 og svevestøv. En slik målekampanje vil gi Folgerø sikre svar, og legge et godt grunnlag for videre kunnskapsbaserte tiltak.

Ta tak i svevestøvet

Basert på våre faglige vurderinger per i dag, er den beste anvendelsen av Stavanger kommunes midler for å sikre bedre luftkvalitet for innbyggerne å iverksette tiltak som minsker svevestøvmengdene i lufta. Da er tiltak som gir trafikkreduksjon, lavere fart, høyere andel piggfrie dekk, samt redusert vedfyring aktuelle.

Publisert:

Les også

  1. – Sludder og vås, cruiseskipene er ikke frikjent!

  2. – Forurensning fra cruiseskip er ikke noe stort problem

  3. Høyre lover å få cruiseskipene ut av Vågen

  4. Daria Maria Johnsen (MDG): «NOx e NOx! Nå handler det om cruiseskam»

Mest lest akkurat nå

  1. Kvinne fra Stavanger omkom i fallulykke i Sirdal - navnet er frigitt

  2. Nytt korona-tilfelle i Stavanger: – Var på reise i rødt land

  3. Forvirret? Dette er korona-reglene som gjelder nå

  4. Smitte i topphåndball­klubb: Alle spillerne sendes i karantene

  5. Kinosjefer frykter ny avtale - kan ta knekken på norsk film

  6. Gjenopptok søket etter antatt omkommet kvinne ved Månafossen

  1. Debatt