Nei, cruiseskipene er ikke frikjent!

DEBATT: I Aftenbladet hevder en forsker at cruiseskipene ikke sprer NOx til skade for innbyggerne. Sludder og vås: Det vet han ingenting om.

Cruiseskipene ruver tett på og over Gamle Stavanger. Politikerne i byen vil vite om de slipper ut helseskadelige NOx-gasser – og en luftforsker som hevder at de ikke gjør det, har ikke grunnlag for å hevde noe slikt, skriver Ingebjørg S. Folgerø (H).
  • Ingebjørg S. Folgerø
    Ingebjørg S. Folgerø
    Listekandidat til Stavanger kommunestyre (H)
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over tre år gammel
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av Aftenbladets debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

Dette er en meget underlig sak. Allerede i 2016 stilte vi et klart krav i kommunalstyret for miljø og utbygging (KMU): NOx-utslippene fra cruiseskip skulle måles for å finne ut om det er nødvendig å flytte skipene av hensyn til folkehelsen.

Administrasjonen frarådde slike målinger. Stiftelsen Norsk institutt for luftforskning (NILU) frarådde slike målinger. Vi vedtok det likevel, men intet skjedde.

Så i april 2017 gjorde vi et nytt vedtak om å måle utslippene i Vågen, selv om både administrasjonen og NILU igjen frarådde timebaserte målinger. Vi ville vite om cruiseskipene forurenser så mye at vi blir nødt til å ta grep.

I fjor bevilget vi ekstra penger for å få timemålinger på plass, og de ble endelig satt opp. Forrige uke fikk vi en rapport som viser at gjennomsnittsmålingene er akseptable, mens timemålingene har «åpenbare feil og ustabilitet i måleperioden» og derfor ikke kan brukes.

Gjennomsnitt versus timemålinger

Artikkelen i Aftenbladet var basert på gjennomsnittsmålingene. Hva er i veien med dem? Det er enkelt: Skipene i Vågen kommer og går. Det meste av måneden er det ingen skorsteiner som blåser ut NOx i sentrum, så en gjennomsnittsmåling vil selvsagt være lav.

Jevn påvirkning av NOx er skadelig, derfor er det satt nasjonale grenseverdier for dette. Vågen-målingene er innafor grenseverdiene. Det er Kannik luftkvalitetsstasjon også, for å nevne det, selv om Kannik er byens mest trafikkutsatte punkt. Alt er fint i snitt. Men NOx er ikke bare farlig i lengden.

Folkehelseinstituttet påpeker at høye NOx-verdier i bare én time kan gi svekket lungefunksjon for mennesker med lungeproblemer. Kortvarig eksponering for NO₂, én av NOx-gassene, kan gi økt forekomst av dødsfall og sykelighet forbundet med lufteveis-, hjerte- og karsykdommer. Barn tåler mindre enn voksne, og astmatikere, allergikere og kolspasienter er særlig utsatt.

Så selvsagt (!) skal vi måle timeverdiene for NOx i Vågen. Like selvsagt er det at hvis det viser seg at skipene skaper problemer, må vi gjøre noe med det. Og omvendt: Hvis skipene er uskyldige, er det også viktig å vite.

Selv om det regner lite i mai i snitt, blir du våt hvis det kommer en heftig byge.

Måling, – ikke gjetning

NILU-forskeren ser på gjennomsnittsmålinger og modeller som sier at skipene slipper ut NOx så høyt over bakken at det ikke er et problem der folk bor og jobber. Vel – la meg sitere fra NILUs egen Oslo-rapport om cruiseskip fra 2015: «Oslo havn står for 9 prosent av de totale NOx utslippene i Oslo by. […] Beregninger av de helsefarlige NO₂ utslippene fra Oslo havn [viser] at det er noen utfordringer i Oslo sentrum.» Nettopp. Og i Oslo ligger skipene lenger borte fra bebyggelsen enn de gjør i Stavanger. I Vågen ligger skip helt inntil bygningene, og mange bolighus og bygater ligger høyt oppe, altså nærmere skorsteinene.

Det er mulig at skipene ikke forårsaker helseskadelige utslipp. Men vi må vite, – ikke tro. Derfor har vi i KMU forlangt registrering av NOx i Vågen time for time. Målingene vi har fått er ikke brukbare, ifølge miljøavdelingen. Derfor skal de gjøres på nytt. Cruiseskipene i Vågen er slett ikke frikjent. Vi vet ennå ikke om de gjør skade, men vi politikere krever å få det målt.

De målingene denne forskeren viser til, er som å se på månedsstatistikken for nedbør for å bestemme deg for om du bør ta på deg regntøy. Selv om det regner lite i mai i snitt, blir du våt hvis det kommer en heftig byge.

Les også

Lite forurensning fra cruiseskip

Les også

Høyre lover å få cruiseskipene ut av Vågen

Les også

Daria Maria Johnsen (MDG): «NOx e NOx! Nå handler det om cruiseskam»

Les også

DUELLEN: Bør vi kvitte oss med cruisetrafikken?


Publisert: