Nei, cruiseskipene er ikke frikjent!

DEBATT: I Aftenbladet hevder en forsker at cruiseskipene ikke sprer NOx til skade for innbyggerne. Sludder og vås: Det vet han ingenting om.

Publisert: Publisert:

Cruiseskipene ruver tett på og over Gamle Stavanger. Politikerne i byen vil vite om de slipper ut helseskadelige NOx-gasser – og en luftforsker som hevder at de ikke gjør det, har ikke grunnlag for å hevde noe slikt, skriver Ingebjørg S. Folgerø (H). Foto: Fredrik Refvem

Debattinnlegg

Ingebjørg S. Folgerø
Listekandidat til Stavanger kommunestyre (H)

Dette er en meget underlig sak. Allerede i 2016 stilte vi et klart krav i kommunalstyret for miljø og utbygging (KMU): NOx-utslippene fra cruiseskip skulle måles for å finne ut om det er nødvendig å flytte skipene av hensyn til folkehelsen.

Administrasjonen frarådde slike målinger. Stiftelsen Norsk institutt for luftforskning (NILU) frarådde slike målinger. Vi vedtok det likevel, men intet skjedde.

Så i april 2017 gjorde vi et nytt vedtak om å måle utslippene i Vågen, selv om både administrasjonen og NILU igjen frarådde timebaserte målinger. Vi ville vite om cruiseskipene forurenser så mye at vi blir nødt til å ta grep.

I fjor bevilget vi ekstra penger for å få timemålinger på plass, og de ble endelig satt opp. Forrige uke fikk vi en rapport som viser at gjennomsnittsmålingene er akseptable, mens timemålingene har «åpenbare feil og ustabilitet i måleperioden» og derfor ikke kan brukes.

Gjennomsnitt versus timemålinger

Artikkelen i Aftenbladet var basert på gjennomsnittsmålingene. Hva er i veien med dem? Det er enkelt: Skipene i Vågen kommer og går. Det meste av måneden er det ingen skorsteiner som blåser ut NOx i sentrum, så en gjennomsnittsmåling vil selvsagt være lav.

Jevn påvirkning av NOx er skadelig, derfor er det satt nasjonale grenseverdier for dette. Vågen-målingene er innafor grenseverdiene. Det er Kannik luftkvalitetsstasjon også, for å nevne det, selv om Kannik er byens mest trafikkutsatte punkt. Alt er fint i snitt. Men NOx er ikke bare farlig i lengden.

Folkehelseinstituttet påpeker at høye NOx-verdier i bare én time kan gi svekket lungefunksjon for mennesker med lungeproblemer. Kortvarig eksponering for NO₂, én av NOx-gassene, kan gi økt forekomst av dødsfall og sykelighet forbundet med lufteveis-, hjerte- og karsykdommer. Barn tåler mindre enn voksne, og astmatikere, allergikere og kolspasienter er særlig utsatt.

Så selvsagt (!) skal vi måle timeverdiene for NOx i Vågen. Like selvsagt er det at hvis det viser seg at skipene skaper problemer, må vi gjøre noe med det. Og omvendt: Hvis skipene er uskyldige, er det også viktig å vite.

Selv om det regner lite i mai i snitt, blir du våt hvis det kommer en heftig byge.

Måling, – ikke gjetning

NILU-forskeren ser på gjennomsnittsmålinger og modeller som sier at skipene slipper ut NOx så høyt over bakken at det ikke er et problem der folk bor og jobber. Vel – la meg sitere fra NILUs egen Oslo-rapport om cruiseskip fra 2015: «Oslo havn står for 9 prosent av de totale NOx utslippene i Oslo by. […] Beregninger av de helsefarlige NO₂ utslippene fra Oslo havn [viser] at det er noen utfordringer i Oslo sentrum.» Nettopp. Og i Oslo ligger skipene lenger borte fra bebyggelsen enn de gjør i Stavanger. I Vågen ligger skip helt inntil bygningene, og mange bolighus og bygater ligger høyt oppe, altså nærmere skorsteinene.

Det er mulig at skipene ikke forårsaker helseskadelige utslipp. Men vi må vite, – ikke tro. Derfor har vi i KMU forlangt registrering av NOx i Vågen time for time. Målingene vi har fått er ikke brukbare, ifølge miljøavdelingen. Derfor skal de gjøres på nytt. Cruiseskipene i Vågen er slett ikke frikjent. Vi vet ennå ikke om de gjør skade, men vi politikere krever å få det målt.

De målingene denne forskeren viser til, er som å se på månedsstatistikken for nedbør for å bestemme deg for om du bør ta på deg regntøy. Selv om det regner lite i mai i snitt, blir du våt hvis det kommer en heftig byge.

Les også

Lite forurensning fra cruiseskip

Les også

Høyre lover å få cruiseskipene ut av Vågen

Les også

Daria Maria Johnsen (MDG): «NOx e NOx! Nå handler det om cruiseskam»

Les også

DUELLEN: Bør vi kvitte oss med cruisetrafikken?


Les også

Svein Erik Tuastad: «Val på sitt beste – og verste»

Les også

Anne Jortveit: «Klimarisiko krever bedre jordvern, de nye kommunestyrene har ett år på seg til å reagere»

Publisert: