På Tastaveden blir vi sett, hvorfor ødelegge noe som er så fantastisk?

DEBATT: Vi har et godt miljø blant elevene, mye på grunn av at skolen er forholdsvis liten.

«Det gode miljøet er noe vi har lagt merke til siden begynnelsen av åttende klasse. Vi ser det hver morgen når enten avdelingsleder eller rektor står utenfor inngangsdøren og sier «god morgen» til hver elev som kommer», skriver Ingrid Kommedal, Altina Latifi og Hanne Risanger.

Debattinnlegg

  • Ingrid Kommedal
    Elev ved Tastaveden skole
  • Altina Latifi
    Elev ved Tastaveden skole
  • Hanne Risanger
    Elev ved Tastaveden skole
Publisert: Publisert:
  • Jentene skriver på vegne av mange på Tastaveden skole.
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Vi føler at vi alltid blir sett og hørt av lærerne våre, og at vi får god oppfølging. Dette vil vi fortsette med. Skolen tilbyr oss et godt læringsmiljø med blant annet tretti minutters fysisk aktivitet hver dag. Dette ville ikke fungert hvis skolen hadde vært større.

Les også

Tastaveden frykter nedleggelse

Vanskeligere å hjelpe

Vi elever ser flere negative sider ved å legge ned skolen enn positive. De som skal begynne her etter oss, kan få en mye lengre skolevei og større klasser å forholde seg til. Større klasser vil gjøre det vanskeligere for lærere å fange opp og hjelpe de elevene som sliter sosialt. Statistikken de siste åtte årene viser at Tastaveden er den skolen med flest elever som fullfører VG1, altså første år på videregående. Dette mener vi er på grunn av det gode miljøet, og det kan vi ikke legge ned.
Det gode miljøet er noe vi har lagt merke til siden begynnelsen av åttende klasse. Vi ser det hver morgen når enten avdelingsleder eller rektor står utenfor inngangsdøren og sier "god morgen" til hver elev som kommer. Vi har aldri sett noen som blir utsatt for mobbing, og hvis noen ikke trives, tar både lærerne og elevene hensyn til det med en gang.

Les også

Høyre vil stoppe alle skolekutt

Lidenskaplige lærere

Vi har også dager som anti-mobbedag, bokdag og internasjonal dag, som hjelper og får oss til å samarbeide og sosialisere med personer i klassen og på skolen. Vi føler at lærerne trives på jobb, og dette gjør at den positive innstillingen deres smitter over til elevene. De er lidenskapelige med det de gjør, og dette vekker læringsgleden vår. De tar hensyn til våre spesielle egenskaper og gjør alt de kan for å bringe fram det beste i oss, samtidig som de motiverer oss til å bli flinkere i fagene vi ikke er glade i.

På denne måten blir vi glade i å gå på skolen. Det er vi meget takknemlige for. Vi gjør alt vi kan for å inkludere alle i klassen. Vi skaper vennskap og trygghet, som er med på å bygge opp selvsikkerheten vår. Byfjord er full, og mange forventer å begynne på Tastaveden, derfor er skolen veldig nødvendig. I tillegg gir flere skoler i området større valgmuligheter. I tilfelle noen ikke trives på skolen, kan de bytte til en annen.

Vi blir ikke hørt

Vi synes det er en skam at det i det hele tatt blir vurdert nedleggelse. Det er ingenting galt med den, og vi vil heller at den skal renoveres. Det er forferdelig å tenke på at vi kanskje ikke vil få muligheten til å besøke den skolen hvor vi har tilbrakt noen av de beste årene av våre liv. Vi føler ikke at våre meninger blir tatt hensyn til. Det er elevene som teller. Vi er utrolig fornøyde med Tastaveden, og det er trist at fremtidige ungdomsskoleelever ikke får muligheten til oppleve de samme fantastiske skoleårene som vi har opplevd.

Les også

  1. Stavangerbudsjettet: Skolen må "effektivisere" for ni millioner

Publisert:
  1. Mobbing
  2. Skolevei
  3. Miljø

Mest lest akkurat nå

  1. Politiet om gjenåpningsnatten: - Lenge siden vi har hatt det så travelt

  2. Slik ble gjenåpningen feiret i Fargegata: - Endelig!

  3. Kristoff har tjent 100 mill. på sykkeleventyret

  4. Marie (33) fant ikke tilbudet i Stavanger. Da tok hun saken i egne hender

  5. – Velkommen tilbake!

  6. Cuba-vibber blant palmer og blomsterflor på Sola