Her er åtte gode grunner til å se opp og si «ja» i foreldremøtene på skolen

SKOLE: Der A-magasinet, muligens ironisk ment, gir 10 tips om hvordan foreldre kan unngå verv i skolen, har Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG) åtte gode grunner til nettopp å stille opp for fellesskapet.

Publisert: Publisert:

Denne illustrasjonen ble brukt i A-magasinets artikkel om hvordan unngå å få foreldreverv i skolen. Foreldres samarbeid med og i skolen er altfor viktig til følge oppfordringen i den. Foto: Illustrasjon: Terje Tønnessen

Debattinnlegg

Gunn Iren Müller
Leder, Foreldreutvalgene for grunnskolen (FUG)

I januar hadde A-magasinet viet seks rikt illustrerte sider og førstesidehenvisning til å fortelle foreldre hvordan de kan unngå å ta verv på skolen. Det presenterte 10 strategier for å unngå å bli valgt til klassekontakt eller i andre verv. Her er våre åtte grunner til det motsatte.

Noen hevdet A-magasinsaken var ironisk ment. Det kan godt hende. For det var ingen grenser for hvor glorete gulvbelegget så ut og hvor kvelende luften føltes i klasserommet da det nærmet seg valg av foreldrerepresentanter. Enkelte foreldre var besvimelsen nær av å holde blikket stivt og profilen lav, gav teksten inntrykk av.

Kanskje kjente flere seg igjen – dessverre. Hvis hensikten til A-magasinet hadde vært å reise en debatt om hvorfor foreldre opplever det som krevende, skummelt eller uviktig å møte opp i foreldremøter og å ta verv, kunne det blitt konstruktivt og spennende.

Men i stedet bidro titler, tekst og tegninger til en harselering av positive ja-foreldre og en forsterking av en seiglivet myte om at det å ta verv på skolen er teit, eller for de spesielt interesserte.

De gode grunnene

A-magasinet delegitimerte foreldrenes påvirkningsorgan. Vi mener det ble skivebom. Vi skal prøve å gjøre det motsatte – fritt for ironi. For oss er nemlig barnas trivsel og læring på skolen dønn alvorlig. Og foreldrene er en nøkkel. Her er åtte viktige punkter:

  • Forskning viser at når foreldrene bryr seg om barnets skolehverdag, både trives og lærer barnet bedre på skolen. Foreldrenes holdninger og forventinger spiller inn på resultatene (Thomas Nordahl).

  • Et godt samarbeid og en god dialog mellom hjemmet og skolen om elevenes faglige og sosiale utvikling kommer den enkelte elev til gode.

  • Trygge foreldre gir trygge barn. Et godt samarbeid mellom hjem og skole bidrar til å avklare roller og forventninger fra begge parter. Noe av dette samarbeidet skjer i fora på skolen.

  • Elever som er trygge og trives på skolen, lærer bedre. Foreldre kan sammen med skolen bety mye for å få til et godt og trygt klasse- og skolemiljø – fritt for mobbing!

  • Ved å ta verv på skolen får foreldre mulighet til å medvirke og påvirke skolens fysiske og psykososiale miljø, drift og ressurser. Det kan skje som klassekontakt eller som medlem i FAU (foreldrearbeidsutvalget), samarbeidsutvalget (SU) eller skolemiljøutvalget (SMU).

  • Alle foreldre kan bidra positivt til sitt barns skolemiljø, også uten å ta verv. Foreldre som melder seg til å kjøre til/fra utflukter, bake kake eller gå natteravn gjør også en viktig jobb for elevfellesskapet.

  • Engasjerte foreldre er viktige for andre foreldre. Ikke alle foreldre har positive opplevelser fra egen skoletid. Men foreldre kan hjelpe hverandre til å forstå verdien av å møte opp, støtte hverandre – og ta verv. Ja, kanskje melde seg til verv sammen?

  • Foreldrenettverk er viktig. Det at foreldre snakker sammen om saker som også er i krysningspunktet mellom hjem og skole, (mobbing, nettvett, skolevei, bursdager, fester etc.) kan være forebyggende. Kjenner man andre foreldre, blir det også mye lettere å ta opp saker når problemer oppstår.

Blant de mange reaksjonene og støttemeldingene som fulgte på Twitter etter A-magasinoppslaget, siterer vi en lærer: «Som lærer må jeg si dette er utrolig skuffende. Skole-hjem-samarbeidet er alfa omega for at vi skal lykkes til elevens beste.»

Dette er kloke og viktige ord! Dessverre erfarer ikke alle foreldre å bli møtt med samme åpenhet og entusiasme fra skolens og lærernes side. Derfor kan vi forstå at noen foreldre vegrer seg for å melde seg til verv.

Skolene må også bidra

Det er skolens ansvar å ta initiativet til en god dialog med foreldre og få dem til å forstå at de er en stor ressurs for sine barn – og for hele skolemiljøet. Det er ikke opplagt for alle foreldre.

Skolen har også ansvar for å lære opp foreldre i å utføre vervene i skolens utvalg.

Når skolens ansatte ser på foreldre som en ressurs for skolen, vil også flere foreldre oppleve at de betyr noe og kan bidra. Dersom foreldrene forstår hvilken kraft og store verdi de har for eget barn og skolemiljøet, kan det hende at flere foreldre kikker opp enn ned i neste foreldremøte.

Vi ønsker alle foreldre lykke til på neste foreldremøte – med hevet blikk!

  • A-magasinet distribueres med fredagsutgavene til Schibsted-avisene Aftenposten, Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende og Fædrelandsvennen. Red.mrk.
Les også

A-magasinet: Den store vervejakten


Les også

Bevisste foreldre kan gi barna sine en psykologisk «vaksine» for livet

Les også

Bare to skoler ville teste skolemat


Les også

Med blodet rennende fra ansiktet må 14-åringen kysse voldsutøverens sko

Les også

Lena Skår Størseth: «Voldsvideoen fra Stavanger: Hardheten kan motvirkes i skolen»

Les også

Mobbeombud om ungdomsvold-trenden: - Vi må jobbe med tilskuerne

Publisert: