Lider meg gjennom støyen i Hillevåg

Kultur: Unge «want to be»-kunstnere har gjort et forsøk på noe kult, hipt og originalt. Jeg som selv er kunstinteressert, kan si, ja, dere fikk min oppmerksomhet, men jeg gråter i hjertet når jeg lider meg gjennom støyen til lydinstallasjonen til prosjektet «Vi vil bo i Hillevåg».

Publisert: Publisert:

John Derek Bishop (til høyre) har laget til sammen fem timer musikk og lydinstallasjoner som skal henges opp i Hillevåg. Kjetil Steinskog monterer en av høyttalerne på baksiden av NMS Gjenbruk mens Tina Aksnes, prosjektleder for «Vi vil bo i Hillevåg», følger med. Foto: Jon Ingemundsen

Debattinnlegg

  • Ingrid Lea Mæland
    Stavanger
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Når jeg går til butikken i Hillevåg, pleier jeg å høre lyden fra Skretting og Felleskjøpet sine anlegg, en dyp dur fra maskiner som jeg antar er lyden fra vifteanlegg. Jeg hører også lyden fra måkeskrik, de varsler kanskje om et matfunn, skjærende høyt kan det være. Av og til hører jeg lyd fra barn, som prater, ler og skriker på vei hjem fra skolen. På toppen av alt dette hører jeg lyden fra biler som jevnt siger forbi langs hovedveien. Ja, jeg opplever bylyder og larm, som ikke er stillhet. Egentlig ganske anstrengende lyder, alle til sammen. Jeg pleier av og til å ha på høretelefoner og høre radio eller musikk fra mobilen, for å hvile ørene fra det som kan oppleves som bråk. Vel, barnelydene er jo koselige, men når de blandes med all den andre duren, blir det ikke bare vakkert.

Svært ubehagelig

Så en dag, på vei til butikken, opplever jeg at lyden fra industrianleggene plutselig er usedvanlig høy, det oppleves skremmende, ja, i alle fall svært ubehagelig. Jeg skjønner ikke hvor lyden kommer fra. Men en svært ubehagelig er det. Jeg oppdager at det er satt opp høyttalere langs veien, på husveggene bortover. Lyden av Hillevåg sendes ut over høyttalerne langs veien jeg går. «Kunstnere» har tatt opp lyd fra Hillevåg, satt sammen lydene, og sender de samme lydene i forsterket styrke ut over samme område hvor de hentet lydene fra. Vi som bor her og som daglig hører på disse lydene, blir eksponert for de samme lydene i en enda høyere og nærmest smertefull utgave. Jeg må nå nærmest løpe til butikken. Jeg sikrer meg i alle fall at øreproppene med radiolyd er på plass, før jeg når denne stripa med forsterket støy langs veien.

Har kunstneren truffet sitt rette publikum? Det er som å ta et fotografi av Solastranden og forstørre det, og så sette bilde opp på stranden og si - se på den fine stranden. Kunstnerne her har nok villet noe, men for meg som publikum, tenker jeg at det å forsterke noe man egentlig allerede opplever som støy og forstyrrende hver dag, er mer en hån mot oss som bor her. «Hør her - hva dere hører hver dag, ja slik er det å bo her - slik er det i Hillevåg - masse støy fra industri og trafikk. Og måkeskrikene forsterker vi litt også.»

En hån

Hadde lydene blitt satt opp i et galleri i New York eller på en stille plett i Valdres, ville det kanskje fått et mer lyttende og undrende publikum - hva er dette for en lyd, hvor er denne støyen henter fra? Men å øse forsterket lyd over oss som hører de samme lydene hver dag, er mer en hån og oppleves som fysisk vondt. Skulle det sendes ekstra lyd over veien, hva med heller å glede skolebarna med vakker lyd med hensikt å løfte kvaliteten på lydbilde de mottar hver dag på vei til skolen, og for meg som ferdes der, på vei til jobben eller til butikken?
Unge «want to be»-kunstnere har gjort et forsøk på noe kult, hipt og originalt.

Jeg som selv er kunstinteressert, kan si, ja, dere fikk min oppmerksomhet, men jeg gråter i hjertet når jeg lider meg gjennom støyen. Sett heller opp høyttalerne deres utenfor salen til politikerne som gjør vedtakene om byutvikling.

Publisert:

Les også

  1. Kan 500 meter lyd løfte Hillevåg?

Les også

Flertallspartiene med godbit til Hillevåg

Les også

Håper ny park kan bidra til å løfte Hillevåg

Les også

Slik skal Storhaug og Hillevåg løftes

Les også

- Vi stortrives på Storhaug

  1. Debatt
  2. Hillevåg
  3. Felleskjøpet
  4. Byutvikling