Tunnelene og sjøen redder Stavanger

DEBATT: Sentrumsplanen er inne i siste fase og vi har muligheten til å ta viktige grep som vil prege byen i lang tid.

Jernbanetunnelen fra jernbanestasjonen til Vågen, egner seg godt til selvkjørende, elektriske busser, som også bør gå til Holmen og Oljemuseet.
  • Torfinn Ingeborgrud
    Gruppeleder MDG, bystyret
  • Thomas Bendiksen
    Medlem av kommunalstyret for byutvikling, MDG
  • Kenneth Berstad
    Kommunalstyret for byutvikling, 1. vara, MDG
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over fem år gammel
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av Aftenbladets debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

Vi i Miljøpartiet De Grønne foreslo i november 2015 å utvide de bilfrie områdene i sentrum. Dette fordi erfaringene fra andre byer, og fra de gågatene vi allerede har, viser at bilfrie gater gir mer handel og mer trivsel. I forslaget til sentrumsplan støtter Rådmannen oss i dette, flere viktige gater er foreslått bilfrie eller enveiskjørt.

Veiene omkring Byterminalen og rundt Vågen og sentrumshalvøya er dominert av biltrafikk og har et mye større trivselspotensiale.

Skaper usikkerhet

Slike forslag om utvidelse av bilfrie områder skaper usikkerhet: Vil kundene forsvinne? Vil det skape trafikkaos i andre gater? Hvordan blir fremkommeligheten i Stavanger sentrum? God infrastruktur er sentral for å få en god og effektiv trafikkavvikling og her er tunnelene våre svært viktige. Storhaugtunnelen reddet Storhaug fra gjennomgangstrafikk. Bergelandstunnelen tar unna mye trafikk både til Havneringen og Storhaug nord, men den kan utnyttes enda bedre. Vi i MDG mener for eksempel at gjennomgangstrafikken gjennom Klubbgata, forbi St. Petri kirke og bort Bergelandsgata til Kannik bør ledes gjennom tunnelen.

Veiene omkring Byterminalen og rundt Vågen og sentrumshalvøya er dominert av biltrafikk og har et mye større trivselspotensiale. Det fine, solfylte området rundt Breiavatnet er trangt, og så lenge vi lar vi biltrafikken dominere, blir det ikke attraktivt som oppholdsrom. Samtidig vet vi at det er i lengste laget å gå fra Byterminalen til Holmen eller Konserthuset.

Vannbusser er vanlige i mange andre byer, her i Stavanger har bilepoken fått oss til å glemme de mulighetene som vannspeilet byr på.
Les også

Planlegger Bussvei i Jernbaneveien

Les også

Aftenbladet mener: «Nei til bussvei i byens hjerte»

Kan redde situasjonen

Men vi har jo enda en tunnel, som venter på å bli brukt. Jernbanetunnelen fra jernbanestasjonen som ender ut midt i fasaden til Ankerbygget i Vågen, kan redde situasjonen. Forestill deg en løsning hvor du stiger på en selvkjørende elektrisk buss inne på stasjonsområdet. En rute fra Byterminalen, gjennom tunnelen, mellomstopp ved Sjøfartsmuseet, og deretter langs kaia til Konserthuset. En annen rute går gjennom tunnelen, utover Skagenkaia og til Holmen og Oljemuseet. Bussene kan enkelt og uforstyrret ta seg raskt frem gjennom tunnelen til det innerste av byen.

Et viktig stoppested på ruten til Holmen blir kaia hvor den elektriske vannbussen som trafikkerer de nære Byøyene legger til. Denne vannbussen er et eget forslag fra oss, en slik vannbuss vil sende de som bor på Byøyene inn til sentrum i stedet for gjennom Hundvågtunnelen og opp til Motorveien mot Forus. Vannbusser er vanlige i mange andre byer, her i Stavanger har bilepoken fått oss til å glemme de mulighetene som vannspeilet byr på.

Symbol på framtidsbyen

Små elektriske autonome busser er støyfrie og trenger liten plass, de vil ikke forstyrre uterestaurantene på kaiene på samme måte som dagens biltrafikk. De har også liten svingradius, og det skal bare en liten ombygging til på jernbaneområdet for at de skal kunne svinge ut av tunnelen og inn i et nytt terminalbygg. Slike autonome, elektriske småbusser vil bli et blikkfang og symbol på framtidsbyen Stavanger.

Hele området ved Byterminalen må selvfølgelig tilpasses både Jærbanen, Bussveien og de nye Vågen-bussene. Det bør være totalt unødvendig å sende passasjerene ut i regnværet hvis de skal fra det ene til det andre systemet, overbygg og rullende fortau er for lengst funnet opp i andre byer.

Gleder oss

Dette er et av våre forslag for sentrum, vi gleder oss til behandlingen av sentrumsplanen.

Publisert: