Sju tips til bedre psykisk helse

DEBATT: God psykisk helse er en forutsetning for god livskvalitet og vår evne til å mestre utfordringer i hverdagen. Her er sju tips til hvordan du kan forbedre din psykiske helse.

Publisert: Publisert:

«En vanskelig livssituasjon kan i øyeblikket oppleves som meningsløs. Imidlertid kan dette gi oss verdifull livserfaring og styrke oss som mennesker», skriver Turid Torbergsen. Foto: Illustrasjonsbilde/Scanpix

Debattinnlegg

  • Turid Torbergsen
    Daglig leder, TCI - The Coaching Institute
  • 1. Aksepter endringer:
    Mange opplever følelsesmessige kriser når livet endrer seg. Det kan skje ved samlivsbrudd, langvarig sykdom, dødsfall i nærmeste familie og tap av jobben. Overganger som å flytte til et nytt sted, begynne i ny jobb eller bli pensjonist, kan også bidra til at livet oppleves vanskelig. Glede er en del av livet, men det er også smerte. Det er ingenting som varer evig, og det meste går over dersom vi tar tiden til hjelp.Ved å akseptere dette, så kan det bli lettere å komme seg gjennom vanskelige perioder i livet.
  • 2. Lær å håndtere tanker og følelser:
    Når vi opplever utfordrende situasjoner, så kan det være lett å identifisere seg med tanker og følelser. Selv om noen tenker eller føler at de ikke er god nok, så er det ikke sikkert at omgivelsene mener det samme. Vi er alltid gode nok i kraft av den vi er, selv om vi har forbedringspotensial i forhold til ord og handlinger. Tanker og følelser kommer og går, og kanskje noe av det viktigste vi kan lære oss er selvhjelpsteknikker for å håndtere dem på en konstruktiv måte.
  • 3. Bruk din erfaring til å hjelpe andre:
    En vanskelig livssituasjon kan i øyeblikket oppleves som meningsløs. Imidlertid kan dette gi oss verdifull livserfaring og styrke oss som mennesker. Det er også da vi best kan hjelpe og inspirere andre.
  • 4. Ta grep om din livsstil:
    Fysisk trening, kosthold og søvn vil i stor grad påvirke hvor vi har det-både fysisk og psykisk. Det er viktig å finne en treningsform som vi trives med, og et sunt kosthold som passer for oss. Søvn er ofte undervurdert, og mange sover bare 5-6 timer pr natt. Økning til 7-8 timers søvn kan bidra til mindre stress og bedre mestringsevne.
  • 5. Vær takknemlig:
    Vi glemmer ofte at vi hver eneste dag har grunn til å være takknemlige. Noen ganger er vi så oppslukt av vår egen verden, at vi tar andre som en selvfølge. Vi er kanskje også opptatt av alt som er galt i verden, istedenfor å fokusere på alt som er bra. Takknemlighet bidrar til glede og et positivt syn på livet. Det kan være nyttig å notere ned tre ting hver dag som vi er takknemlige for.
  • 6. Vedlikehold ditt sosiale nettverk:
    Kontakt med andre mennesker er avgjørende for god psykiske helse og livskvalitet. Det vil påvirke vår opplevelse av tilhørighet, og hvordan vi takler utfordringer i livet. Derfor er det viktig å prioritere venner, ikke bare på sosiale medier, men også i det virkelige livet.
  • 7. Be om hjelp:
    Mange opplever det som vanskelig å be om hjelp. Det kan handle om redselen for å være til bry, eller å vise andre at de ikke mestrer situasjonen på egenhånd. Imidlertid så setter de fleste mennesker pris på å være til nytte for andre, og i neste omgang er det kanskje du som hjelper dem. Det er heller ikke en svakhet å be om profesjonell hjelp, men heller en styrke.

Publisert:

Les også

  1. – Nullvisjon for selvmord? Lær av andres nullvisjoner!

  2. Trebarnsfaren tok livet sitt. – At alle fortsatt vil snakke med oss om Pål, betyr enormt mye

  3. Regjeringen gir 10 millioner ekstra til hjelpetelefoner for selvmordsforebygging

  4. Selvmordsforsker kritisk til mediedekningen av Ari Behns død

  5. – Ja, vi må tørre å snakke om selvmord!

  6. – Ari Behn er ikke alene

Mest lest akkurat nå

  1. Kvinne fra Stavanger omkom i fallulykke i Sirdal - navnet er frigitt

  2. Nytt korona-tilfelle i Stavanger: – Var på reise i rødt land

  3. Forvirret? Dette er korona-reglene som gjelder nå

  4. Smitte i topphåndball­klubb: Alle spillerne sendes i karantene

  5. Gjenopptok søket etter antatt omkommet kvinne ved Månafossen

  6. Kinosjefer frykter ny avtale - kan ta knekken på norsk film