Oslo-fantasien vil ikke fungere i Stavanger

DEBATT: Nå skal implementering av sentrumsplanen vedtas politisk, og den handler i all hovedsak om å fjerne biltrafikk, stenge kjøreveier og redusere parkeringen.

«Vi handler tre steder: Nær jobben, nær hjemmet, og der hvor vi kan få et bredt utvalg varer og tjenester med god adkomst og parkering», skriver Ingebjørg S. Folgerø. Foto: Kristian Jacobsen

Debattinnlegg

  • Ingebjørg S. Folgerø
    Stavanger Høyre
Publisert: Publisert:

Oslo-fantasien: «Et bilfritt sentrum vil myldre av glade barnefamilier» og «se på Oslo! og Barcelona! der er det masse folk i alle gågatene og det er kjempekoselig.»

Ja, når du er på ferie i Oslo eller Barcelona rusler du i gatene, kjøper iskrem og t-skjorter og koser deg. Men hvem rusler i Stavangers gågater? Nesten ingen, unntatt sommerlørdager med fint vær. Likevel er «løsningen» for Stavanger visstnok å gjøre sentrum mindre tilgjengelig, slik Oslo gjør (om enn under store diskusjoner).

Jeg går og sykler mye, men hvis jeg skal handle mer enn en moderat pose, tar jeg bilen.

Hvorfor?

Nå skal implementering av sentrumsplanen vedtas politisk, og den handler i all hovedsak om å fjerne biltrafikk, stenge kjøreveier og redusere parkeringen. Hvorfor kan vi ikke sammenligne Stavanger med Oslo?

  • Oslo-byen har 700.000 innbyggere (pluss 300.000 i omlandet), Stavanger har 100.000 i bredeste sentrumsforstand.
  • Oslo sentrum ligger innerst i en vik, og har naturlig gjennomgangstrafikk med alle transportmidler. Stavanger sentrum ligger på en utstikkende halvøy, uten gjennomgangstrafikk overhodet.
  • Oslo har syv millioner turistdøgn i året, Stavanger har en million.
  • Oslos bykjerne har ca. 70.000 studenter, nesten syv ganger så mange som Stavanger. Av disse bor 72 prosent i indre sentrum av Oslo. Studentene i Stavanger er ikke i sentrum på dagtid.
  • Oslo har 182.000 arbeidsplasser i sentrums kjerneområde, mens det er om lag 25.000 arbeidsplasser i sentrumsnære områder i bred forstand i Stavanger.
  • Det bor 220.000 mennesker i indre (!) Oslo. Indre Stavanger har 23.000 beboere.
  • Og ikke minst: Oslo har et fantastisk kollektivtilbud. Halvparten av alle påstigningene på kollektivtransport i hele Norge skjer i Oslo og Akershus. Oslo har ti ganger så mange innbyggere og ti ganger så mye penger å bruke på kollektivtransport. De har hyppige avganger, mange direkteruter, tett mellom holdeplassene, og gjennomgangstransport i sentrum. Stavanger har ikke noe av dette, og vi får det neppe, heller.
Les også

Boliger, kontorer og mat i byens største byggegrop

Les også

Trenger vi en storstilt utbygging i Bjergsted?

Ser ikke lovende ut

Stavanger har få studenter, få turister, få arbeidsplasser og få boliger i sentrum. Slik vil det være i overskuelig framtid. Vi har lykkeligvis hatt god adkomst til sentrum og hittil har de fleste butikkene hatt tålig mange kunder. Men nå ser det ikke lovende ut.

Vi handler tre steder: Nær jobben, nær hjemmet, og der hvor vi kan få et bredt utvalg varer og tjenester med god adkomst og parkering. Vi gidder ikke bære varer langt til fots eller frakte mye på sykkel. Selv jobber jeg i sentrum og bor om lag tre kilometer unna, så jeg går og sykler mye – men hvis jeg skal handle mer enn en moderat pose, tar jeg bilen. Med få boliger og arbeidsplasser i sentrum gjenstår bare den tredje muligheten, altså bredt utvalg, lett adkomst og god parkering. Nå er vi i ferd med å stenge så mange gater inn og ut av sentrum at denne muligheten lukkes. Nesten de eneste som har god parkering og kort avstand til sentrumsgatene vil snart være de ansatte i kommune-administrasjonen, altså planleggerne og de som lager saksfremleggene til vedtak, samt de politikerne som har arbeidsplass på Rådhuset.

Spørsmålet er hvem som skal rusle tilfreds rundt og bruke penger i bygatene i regnvær tirsdag klokken elleve om formiddagen eller onsdag klokken to. Er det du som leser dette? Eller er du på jobb på den tiden? Barna er på skole eller barnehage, de gamle foreldrene dine er avhengige av enkel transport uten lange gåavstander. Kjører dere kanskje til kjøpesentrene isteden?

Endres for alltid

Vedtakene som skal fattes nå, vil endre sentrum for alltid. Planen legger opp til at vi bare skal ha én vei inn og ut av sentrum – Bergelandstunnelen – og da vil neppe folk fra Tasta, Bekkefaret, Hillevåg eller Madla gidde å ta turen annet enn på noen få, fine lørdager. Det er trist.

Les også

  1. Ikkje legg skylden på tidligere byplansjef Per Andersson for uhemmet bilbruk

Publisert:
  1. Debatt
  2. Stavanger
  3. Bergelandstunnelen
  4. Bilfritt sentrum
  5. Parkering

Mest lest akkurat nå

  1. Går inn for å forlenge smitte­vern­tiltakene i Stavanger til 8. februar: - Situasjonen er fortsatt svært alvorlig

  2. Bor du i borettslag, i Smeaheia, i Bjergsted, på Hinna eller har du hus i naturfarge? Da bør du lese dette

  3. Fine skiforhold i Sirdal, men ekstrem­kulde ødelegger idyllen

  4. Parkeringskaos i Brekko – politiet ber turfolk vise hensyn

  5. Søstrenes idyll i Ryfylke er truet av utbyggingsprosjekt: - Helt vanvittig

  6. I denne kommunen har de fått nok. Nå ber de folk slutte med «smitte-shaming»