Forus nektes all reell byutvikling

DEBATT: Hvis IKDP Forus gjennomføres, vil all utvikling på Forus stoppe opp.

Publisert: Publisert:

Kommunene Stavanger, Sandnes og Sola samarbeider om en interkommunal kommunedelplan for Forus, IKPD Forus. Fra venstre Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø (H), Sola-ordfører Ole Ueland (H) og Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap). Foto: Fredrik Refvem

Debattinnlegg

Ingebjørg S. Folgerø
Stavanger

– Ja tenke det, ønske det, ville det med – men gjøre det! Nei, det skjønner jeg ikke. Peer Gynt oppsummerer planforslaget til ny plan − Interkommunal delplan for Forus (IKDP Forus), og planleggerne på en sørgelig tydelig måte. De har tenkt, ønsket og tegnet seg fram til en plan hvor alt skal bli rørende vakkert, men noen andre skal betale. Eller ikke betale. For med en rekkefølgetiltakprislapp på to-tre milliarder kroner, som betyr mellom to og tre tusen millioner kroner i økt bygge- og leiekost for å få lov til å etablere nye bygg på Forus, kommer det ikke til å skje.

Det er tydelig at planleggerne ser på Forus som et problem, ikke en mulighet.

Sporet helt av

Planen har tatt flere år å utvikle, og underveis har den sporet helt av. Hvis den gjennomføres, vil all utvikling på Forus stoppe opp. Tomtene blir liggende brakk og de viktige nasjonale og internasjonale firmaene vil finne andre byområder for sine hovedkontor og klynger. Og dette er ikke dommedagsprofetier, det er et helt enkelt regnestykke: Husleien øker med kostnadene, og arbeidsgivere er opptatt av de ansattes trivsel.

Les også

Frykter ny Forus-plan vil bety nedbygging av landets viktigste næringsklynge

Visjon med konkurranseklausul

Visjonen var god: «Forus – en drivkraft for framtidens næringsliv i regionen og landet.» Men det er tydelig at planleggerne ser på Forus som et problem, ikke en mulighet. Planforslaget presiserer stadig at Forus ikke skal konkurrere med andre områder i regionen. Det fremheves at «utbyggingspotensialet på Forus er svært stort sammenlignet med ønsket og realistisk utbygging fram til 2040» (min utheving). Planen vil ha arealer i bakhånd «som muliggjør nyetableringer av strategisk viktige virksomheter» om 20-30 år, altså ikke bygge ut nå. De reduserer utbyggbart areal med en million kvadratmeter fordi «en vesentlig større utbyggingskapasitet kunne få store konsekvenser for vedtatte planer i kommunene Sandnes, Stavanger, Randaberg og Sola, og ringvirkninger for ønsket utvikling av bolig og næring i øvrige kommuner». Man planlegger altså bevisst for at Forus skal få en lavere utbygging for å ikke sinke andre deler av regionen. Bremsene er på.

Og konkurransebegrensningen er enveis. Man skal ikke få utvikle handel, bolig, sykehjem, idrett eller kultur på Forus. Med unntak av et par små blokker øst for Travbanen skal det kun bygges kontor, industri og lager/logistikk, mens resten av regionen kan bygge næringsparker med rikelig parkering, boligområder og handel. Og ikke minst: Det bygges fine nye bilveier til Randaberg, Tananger, Sola, Time, Klepp, Gjesdal, Ryfylke… alle skal få. Det er bare Forus, Stavangers siste store næringsområde, som skal nektes all reell byutvikling, få parkeringsforbud og avgrenses til buss, sykkel og gange.

Er Forus en trussel mot andre områder? Hvis vi ser tilbake i tid, ser vi at det er tvert imot. Hva ville regionen vært i dag uten petroleumsnæringen og utviklingen på Forus?

Næringslivsvurdering

Planforslaget redegjør for et innovasjonsseminar for næringslivet, hvor man kom fram til ni aktuelle tiltak for å skape et Forus som tiltrekker seg dyktige bedrifter og talenter. Her er de ni med mine kommentarer til hva planen faktisk ikke gjør:

  • 1. Utforme attraktive stedkvaliteter: Ja, det er gjort – til overmål – men til en kostnad som næringslivet ikke vil være i stand til eller villig til å betale. Ingen flytter til et område med dobbel husleie.
  • 2. Få høyere befolkningstetthet på og ved Forus: Nei, ingen økning i befolkningstettheten.
  • 3. Visjon, identitet og markedsføring: Nei, det er ikke omtalt i planen.
  • 4. Lage transportkorridor til Ullandhaug og flyplass: Nei, det er ikke omtalt i planen.
  • 5. Utvikle en delingsøkonomi for Forus: Nei, ikke annet enn å nevne at delingsøkonomi er en kjekk sak.
  • 6. Senter for teknologisk innovasjon: Nei, dette er ikke innpasset i planen.
  • 7. Interkommunalt samarbeid: Uklart hva dette betyr. Men planen påpeker at interkommunalt samarbeid om parkeringspolitikk for hele storbyområdet ikke er påbegynt. Så antakelig nei.
  • 8. Redusere bedrifters driftskostnader: Tvert i mot, her blir leiekostnadene doblet.
  • 9. Bli verdensledende på nye energiløsninger: Nei, ikke annet enn å nevne at regionen må slutte å være så petroleumsavhengig.
    I sum ivaretar ikke planen noen av de ønskede tiltakene.

Stagnerer

Forus, det mest sentrale stedet i hele regionen, med potensiale til en strålende flott utvikling av spennende næringslivsklynger, skal stoppes. Planen vil ha som direkte og øyeblikkelig konsekvens at Forus stagnerer som næringsområde, og at de firmaene som likevel vil være i regionen, lokaliserer seg lenger utenfor byene. Det tjener ikke klimaet og det tjener i hvert fall ikke næringsutviklingen i storbyregionen.

Publisert: