La gutter være gutter!

DEBATT: Hvem har møtt en gutt som er motivert for læring når han nesten ikke får spist og heller ikke får brukt energien sin ute i frisk luft?

Publisert: Publisert:

«Jeg håper at utvalget vil ta et dypdykk i de endringene som er gjort på skolene. Særlig etter læreplanen reform 97 med prosjektarbeid, lange økter og mye ustrukturert ’råls og vas’ i klasserommene», skriver Harald Tveterås. Foto: Shutterstock

Debattinnlegg

  • Harald Tveterås
    Lektor, Hundvåg
iconDenne artikkelen er over to år gammel

I Dagsrevyen 25. august fikk vi vite at kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har oppnevnt direktør for Folkehelseinstituttet Camilla Stoltenberg til å være leder av et ekspertutvalg som skal finne ut hvorfor gutter gjør det dårligere enn jenter på skolen.

Spennende

Da må jeg bare si som mange skoleledere sier når det skjer noe nytt på skolefronten, spennende! Hvorfor noe er spennende gir de sjelden uttrykk for. La oss håpe at dette ekspertutvalget blir litt tydeligere i sin tilbakemelding til kunnskapsministeren slik at det er mulig å få et svar på hvorfor gutter med masse energi, stå på-vilje og konkurranseinstinkt ikke gjør det så bra på skolen?

Det er ikke sikkert at det nytter med tett oppfølging hvis gutten er trøtt og lei av stillesitting og drømmer seg ut til skolegården.

I det samme innslaget var det en reportasje fra Dombås skole i Dovre kommune hvor de har to lærere inne i klassene i fagene norsk, engelsk og matematikk. De mener at dette hjelper dem til å få bedre resultater. Det gjør det sikkert. To lærere må jo klare å utrette mer enn en lærer. Men hva svarer gutten som blir intervjuet mens han sitter i klasserommet på Dombås skole? «Jeg kan bli litt lei av å sitte stille kjempelenge.» Da er det ikke sikkert at det nytter med tett oppfølging hvis gutten er trøtt og lei av stillesitting og drømmer seg ut til skolegården.

Les også

Bare i ett skolefag er gutter best

Økter på 90 minutter

Før var det vanlig at elevene hadde en skoletime på 45 minutter med et påfølgende friminutt på 10-15 minutter. På midten av skoledagen var det et etterlengtet «storefri» etter at man hadde fått tid til å spise en god matpakke og fått ny energi. I dag har mange skoler «økter» på 90 minutter. Friminuttene er ofte korte slik at elevene knapt får frisk luft i lungene før dagens energiutblåsning som går ut på å skynde seg tilbake til klasserommet. I tillegg har elevene knapt tid til å spise ferdig matpakken sin.

I oktober 2016 var det et innslag på NRK Rogaland hvor rektor Kjersti Schibevaag ved Byfjord skole ba foreldrene om å lage enkle matpakker slik at det ikke tar så lang tid å spise. Det er ikke noen skolen ser ut til å prioritere. Hvem har møtt en gutt som er motivert for læring når han nesten ikke får spist og heller ikke får brukt energien sin ute i frisk luft?

I dag er alt for mange skoler preget av en Steinerskole-kultur hvor man ikke tør å stille krav til elevene.

Tydelige og omsorgsfulle

Gjert Ingebrigtsen forteller med engasjement i Stavanger Aftenblad 26. mai om hvordan han med «en ubegrenset kjærlighet» har fulgt opp barna. Når familien var på tur i fjellet, ville guttene løpe om kapp. Selv en kjedelig handletur kunne vekke konkurranseinstinktet til brødrene Ingebrigtsen. Som far tok han utgangspunkt i sønnene sitt engasjement. Ut ifra det har han laget et strukturert treningsopplegg og stilt tydelige krav til sønnene om at det skal følges opp. På samme måte trenger skolen dyktige faglærere helt fra 1. klasse som er tydelige og omsorgsfulle, som Ingebrigtsen. I dag er alt for mange skoler preget av en Steinerskole-kultur hvor man ikke tør å stille krav til elevene. Da sier man egentlig at man ikke forventer noe av elevene! Hvem gidder å bry seg da? I hvert fall ikke smarte gutter som tidlig i skoleløpet forstår at ingen forventer noe av dem likevel.

Nå håper jeg at utvalget vil ta et dypdykk i de endringene som er gjort på skolene. Særlig etter læreplanen reform 97 med prosjektarbeid, lange økter og mye ustrukturert «råls og vas» i klasserommene.

Det er forskjell

Jeg regner med at utvalget vil se på hvilke konsekvenser det har for guttene at de bruker mye tid på dataspill? Men tør utvalget å gå litt analytisk til verks i forhold til noe som nesten er tabu å snakke om i forhold til oppvekst og læring; hvilke konsekvenser har skilsmisser for barn? Hva betyr det for gutter med mye energi å vokse opp med ei alenemor på hennes premisser? Dette blir spennende! Hvorfor? Fordi at vi til tross for likestillingen som de fleste av oss mener er positivt for begge kjønn, må innrømme at det er forskjell på gutter og jenter. Det er bare gutter som har en fise-, prompe-, rumpekultur i gymgarderoben. La gutter være gutter!

Publisert:

Les også

  1. Jenter er flinkere enn gutter til å regulere egen atferd

  2. Guttene må ikke få tro at det er kult å droppe skolearbeidet

Mest lest akkurat nå

  1. Gunnar Eiterjord slutter som sjef for Rogfast

  2. Folk på byen har allerede endret drikkevaner

  3. Her blir det nytt kjøpesenter og sykehus

  4. Leteaksjon etter mann (63)

  5. Mann koronasmittet i Sola

  6. To nye smittetilfeller i Sandnes fredag

  1. Debatt
  2. Folkehelseinstituttet
  3. Likestilling
  4. Dataspill
  5. Camilla Stoltenberg