«Jærbanen vil bidra til å forme regionen i minst 100 år til»

DEBATT: Stortingsrepresentant Roy Steffensen (Frp) er på kollisjonskurs med en samlet region når han nå sår tvil om dobbeltspor på Jærbanen, stikk i strid med sitt eget valgløfte.

Publisert:

«Dobbeltsporet vil korte ned reisetiden, men ikke minst vil den legge til rette for økt frekvens og en betydelig bedring av transporttilbudet», skriver ordførerne og Næringsforeningen. Foto: Geir Sveen

Debattinnlegg

Debatt

Innlegget er skrevet av:

  • Ane Mari Braut Nese, ordfører i Klepp,
    Christine Sagen Helgø, ordfører i Stavanger,
    Harald Minge, adm. dir. i Næringsforeningen,
    Jonas Skrettingland, ordfører i Hå,
    Odd Stangeland, ordfører i Eigersund,
    Reinert Kverneland, ordfører i Time
    Solveig Ege Tengesdal, ordfører i Rogaland fylkeskommune,
    Stanley Wirak, ordfører i Sandnes

Dobbeltspor på Jærbanen handler om at vi må ta framtidig trafikkvekst på andre måter enn å øke biltrafikken. Dobbeltsporet vil korte ned reisetiden, men ikke minst vil den legge til rette for økt frekvens og en betydelig bedring av transporttilbudet. Beviset på at dobbeltspor virker, er strekningen Stavanger-Sandnes som sto ferdig i 2009. Det har ført til en vekst i passasjertallet på rundt 1 million – eller rundt 50 prosent.

Les også

Frp åpner for å skrote dobbeltsporet til Egersund

Økt vekstpotensial i framtiden

Men kanskje enda viktigere er det at en forlengelse av dobbeltsporet sørover vil gi oss økt vekstpotensial i framtiden. På samme måte som Jærbanen har formet utviklingen av regionen siden den sto ferdig i 1878, vil dobbeltspor gjøre det mulig for regionen å vokse sørover, forbi det som i regionalplan er fastsatt som kjerneområde for landbruk. Dette kan dempe det kontinuerlige presset på verdifull landbruksjord, og Jærbanen vil bidra til å forme regionen i minst 100 år til.
En analyse utarbeidet av Urbanet Analyse i 2013 viser til et potensial for dobbeltsporet på 10 millioner reisende årlig i 2030. Nye beregninger i etterkant har vist at passasjergrunnlaget kan være noe lavere, blant annet på grunn av bussveien på Nord-Jæren, noe for øvrig Jernbaneverket har liten tro på.

Les også

Nå skal dobbeltsporet på skinner igjen

Steffensen og Frp gikk altså til valg på dobbeltspor på Jærbanen fra Sandnes til Egersund, noe samtlige på rogalandsbenken også gjorde. Når nå Steffensen har begynt å tvile, og talte sin egen region midt i mot i Stortinget tirsdag 25. oktober, er det fordi passasjertallet i 2030 kan vise seg å bli lavere enn først antatt.

Lang tidshorisont

Når vi nå reagerer på Steffensen utspill, handler det om at en satsing på Jærbanen er et prosjekt med svært lang tidshorisont. Vi kan ikke så tvil om grunnlaget – bare fordi analysematerialet for trafikkgrunnlaget i 2030 varierer noe fra år til år. Vi bygger ikke dobbeltspor bare for å ta unna trafikken i 2030. Det vil være en milliardinvestering som skal være en grunnpilar i regionen når Jærbanen fyller 200 år i 2078 – og enda lenger fram. Så selv om Steffensen bedyrer at han ikke har konkludert ennå, baner han og Frps vingling vei for at en enda større del av jernbanesatsingen i Norge havner helt andre steder enn i Rogaland – steder der de ikke tviler på effekten av dobbeltspor. For er det noe Steffensen har rett i, så er det at kampen om samferdselskronene er beinhard.

Les også

Kvifor ikkje halda seg til fakta om dobbeltsporet?

Står samlet

Nå har vi behov for at regionen fortsatt står samlet for at dobbeltspor på Jærbanen må prioriteres i Nasjonal transportplan for perioden 2018 til 2029.

Les også

Nå vil hun raskt vise hvor dobbeltsporet skal gå over Jæren

Publisert: