Ka e' det egentlig, smartby?

Ved å være først ute i Norge vil vi danne landets ledende miljøer for smartby-teknologi og produkter.

Publisert: Publisert:

Joakims tegning av Jan Erik Søndeland til Tom Hetlands kommentar på nettet under tittelen «Smart svada».

Debattinnlegg

  • Jan Erik Søndeland
    Nestleder i Stavanger Venstre
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Jan Erik Søndeland representerer Venstre i bystyret i Stavanger.

Sist helg var så vidt kommet i gang då SMS-ene begynte å tikke inn. I en av dem stod det «Haha Jani, løyen tegning av deg og Donald Duck i aviså! Skambra». Jeg forstod mildt sagt ganske lite, men fikk karret meg på nett og fant Tom Hetlands ferske politiske kommentar. Det var både ærefullt, morsomt og samtidig litt irriterende. Hetland etterlyste mer informasjon om hva en smartby egentlig er.Les også:

Les også

Smart by? Møter me framtida med å utveksla banalitetar?

I en fullkommen smartby har man gjort det mulig for alle disse datamaskinene å snakke sammen på en kontrollert og sikker måte.

Bedre ressursbruk

Smartby-begrepet er nytt og kan til og med være vanskelig for teknologer å forstå i sin fulle bredde. La meg først være litt mer presis i definisjonen av en smartby: En fulldigitalisert by med minimal ressursbruk og bedre innbyggertjenester. I en smartby er det foretatt en omfattende oppgradering av IT-systemene og kommunikasjonen mellom dem, slik at systemer som før gjorde hver sin lille oppgave, nå kan utveksle informasjon og automatisk ta beslutninger som sammen gir bedre ressursbruk og bedre tjenester.

Dette forklares best med noen eksempler:

  • Mobilnettet styres gjerne av datamaskiner hos Telenor. Vi har trafikklys som styres av datamaskiner hos Vegvesenet. Vi har biler med mange små datamaskiner i seg, som f.eks. styrer hva du ser på dashbordet. I en fullkommen smartby har man gjort det mulig for alle disse datamaskinene å snakke sammen på en kontrollert og sikker måte. Så inntreffer det en ulykke. Fra de berørte bilene sendes det automatiske nødmeldinger til AMK og nærmeste ledige ambulanse varsles. Basert på dens posisjon kalkuleres beste kjørerute, og ambulansen gis hinderfri passasje ved at trafikklysene for innkommende trafikk skiftes til rødt, samtidig som førerne i samme kjørebane får beskjed via sitt dashbord om å vike plass.
  • Du forlater ditt smarte hjem om morgenen. Du kjøpte systemet for én uke siden, men allerede har systemet lært seg når folk pleier å være hjemme og hvilke rom som er i bruk når. Koblet med informasjon om døgnprisene på strøm, foreslår systemet automatisk en ny strømsparingsplan, hvor det anslås en besparelse på 500-600 kroner på neste måneds strømregning. Du klikker OK.
  • På vei til jobb går du gjennom parken i bydelen. Som vanlig var gresset nyslått etter at kommunens selvgående elektriske plenklippere hadde gjort jobben i løpet av natten. I går, mens parken var i bruk og dagslyset på sitt beste, ble plenklipperne ladet gratis fra solcellene på taket i servicebygget like ved. Tilkoblet det samme anlegget står El-bysyklene. Sykkelen din ble reservert automatisk kvelden i forveien, ettersom du på kommunens «Smartby-app» har angitt at du trenger den annenhver dag.
  • På rådhuset gjøres nå innkjøpene automatisk basert på definerte kriterier som pris, volum, leveransetid, transportkostnad, miljøkostnad, osv. Mens innkjøperne før måtte bruke arbeidsdagen på skriving av anbudsforespørsler, besvarelser, dokumentering og oppfølging, handler arbeidsoppgavene nå om styrket leverandørkontroll og håndtering av feil. Dette har gjort det mulig å ansette 14 flere lærere, tre spesialpedagoger og tre helsesøstre, ettersom innkjøpsavdelingen kunne reduseres fra 20 til fem personer. Flere ansatte totalt sett og flere ansatte nær innbyggeren.
Kun fantasien setter grenser for hvor god smartbyen Stavanger kan bli.

Fulldigitalisert by

La oss ta frem Smartby-definisjonen igjen: En fulldigitalisert by med minimal ressursbruk og bedre innbyggertjenester. Ga det mer mening?

Kun fantasien setter grenser for hvor god smartbyen Stavanger kan bli. Teknologien er allerede moden nok. Nå handler det om å sy sammen datasystemene slik at de økonomiske og praktiske gevinstene kan hentes ut. Kommunen bør ikke gjøre dette alene. Både UiS, det private næringslivet og gründerne må inviteres til å bidra. Her ligger det spennende forskningsområder og store næringsmuligheter.

Landets ledende miljøer

Ved å være først ute i Norge vil vi danne landets ledende miljøer for smartby-teknologi og produkter. Ved å melde oss på tetsjiktet i Europa åpnes det store forretningsmuligheter. I Stavanger kan vi internasjonal business. Nå bør vi smi mens jernet er varmt for å posisjonere Stavanger som ledende smartby. Politikerne skal snart vedta Stavangers smartby-strategi. Det blir den første testen på politikernes vilje til å satse.

Les også:

Publisert:

Les også

  1. Kan vi teste ut framtidens transportløsning hos oss?

  2. Smart City-satsingen: «Tar vi en Barcelona?»

  3. Skap framtidas byer nå!

Mest lest akkurat nå

  1. Stor leteaksjon på sjøen etter mann i natt - hadde svømt i land

  2. Gjestene vil aldri i si levetid gløyma bryllaupet til Kjersti og Stian Sletten frå Sandnes

  3. Her har hytte­salget doblet seg i sommer

  4. Leter etter John Olav med full styrke

  5. Steinar var veldig ensom. Løsningen han valgte, fikk mye større konsekvenser enn han hadde ant.

  6. Publikum lå strekk ut på hver sin matte

  1. Debatt
  2. Smart City
  3. IT og telekom