Luftforurensing: «Ulv, ulv!» i Kannik

DEBATT: Det er fullstendig meningsløst å innføre dramatiske tiltak i hele Stavanger kommune basert på måling av forurensing fra biler omtrent midt i byen verste trafikkmaskin.

Publisert: Publisert:

Naturligvis er luften dårligst i Kannik-området, der trafikken er tettest. Men målestasjonen gir ikke et korrekt bilde av luftforurensingen i hele Stavanger. Foto: Jarle Aasland

Debattinnlegg

  • Leif Arne Moi Nilsen
    Nestleder i kommunalstyret for miljø og utbygging, Frp
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Er luften i Stavanger virkelig så forurenset at det må innføres piggdekkgebyr, slik Ap, Venstre og KrF har vedtatt? Er luften så farlig at det må innføre mulighet for å iverksette datokjøring slik Venstre ivrer for?

Frp stemte imot innføring av piggdekkgebyr og vil kraftig arbeide imot å etablere mulighet for å innføre datokjøring i Stavanger. Men om luften en gang hadde blitt så forurenset at det utgjøre en trussel mot allmennheten, hadde vi vært villig til å innføre alle tenkelige tiltak for å sikre din og min luft.

Flere målestasjoner

I Stavanger måler vi nivået på luften på Våland og i Kannik. Vi har lenge arbeidet for å få flere målestasjoner i Stavanger. Vi mener at det er fullstendig meningsløst å innføre dramatiske tiltak i hele kommunen basert på målinger på bilforurensing målt omtrent midt i byen verste trafikkmaskinområde, samtidig som et av Nordens største anleggsprosjekt bygges hundre meter fra måleinstrumentene.

Ja, det er dager hvor luften er helseskadelig i Kannik. Det er det ingen tvil om. Disse dagene må personer med luftveisproblemer holde seg borte fra Kannik. Betyr det derimot at folk fra Ryfylke må kvitte seg med piggdekkene eller presses ut av Stavanger og over til Sandnes? Betyr det at vi vet at luften i Stavanger er så farlig at dramatiske tiltak må innføres? Nei, selvsagt ikke. Derfor trengs det flere målestasjoner.

Frp i Stavanger har lenge gjentatt at det trengs flere målestasjoner, og at måten kommunen måler på i Stavanger ikke er i tråd med regelverket.

De vet best som bestemmer

Nå har Kjersti K. Tørnkvist, avdelingsdirektør ved Institutt for luftforskning, og Siri Sorteberg, seksjonsleder i Miljødirektoratet, kastet seg inn i debatten og hevder med hele sin faglige tyngde at Frp tar feil. Målingene er ifølge dem korrekte.

Vi har stor respekt for at luftmålinger selvsagt er et eget og komplisert fagområde. Om luften i Stavanger er så farlig at det kreves drastiske tiltak som, f.eks. forbud mot dieselbiler eller andre biler på bestemte dager, er først et faglig spørsmål og dernest et politisk tema.

Når det kommer til de vitenskapelige og regulatoriske sidene, er det hevet over enhver hvil at vi vanlige folk i Frp ikke kan måle oss med fagekspertene fra Oslo og Trondheim. Når de skriver i sitt innlegg at de har godkjent Kannik og Våland som steder å måle på, er de stedene godkjent. Den delen av diskusjonen vinner selvsagt de som har faktisk har godkjent Kannik som målepunkt.

Les også

Leif Arne Moi Nilsen: – Vi måler luftkvaliteten i byen feil i forhold til slik vi skal gjøre ifølge EU.

Les også

Tørnkvist og Sorteberg: «Kannik målestasjon står som den skal, og måler det den skal måle»

Helheten

Men noen ganger kan selv fageksperter ha godt av å løfte blikket fra pc-skjermen og komme seg ut i virkeligheten. De samme fagpersonene siterer Luftkvalitetsdirektivet slik (mine uthevinger):

«Prøvetakningssteder (…) skal plasseres på en slik måte at det kan oppnås opplysninger om følgende:

  • De steder i soner eller bymessige områder der befolkningen antas å bli direkte eller indirekte eksponert for de største konsentrasjoner i løpet av et tidsrom som er signifikant i forhold til grenseverdienes modningstid.
  • Nivåer i andre områder i soner og bymessige områder som er representative for den eksponering befolkningen utsettes for

Gir målepunktet i Kannik opplysninger om luften befolkningen utsettes for i Stavanger? Det er ingen tvil om at målingen i Kannik sier noe om at luften i Kannik på noen vinterdager er svært dårlig. Men gir målingene opplysninger som politikerne kan bruke til å avgjøre om det er nødvendig å nekte halvparten av bilparken å kjøre bil på noen dager (datokjøring)?

Bergen med sine spesielt utfordrende geografiske forhold med Bergensdalen med syv fjell har 14 målere for å danne grunnlag for å kunne avgjøre når det er så farlig at tiltak må settes i verk. Og da snakker vi om langvarig stillestående vintervær med farlig luft som utsetter befolkningen for fare. Men i Stavanger så vil de såkalte miljøpartiene bruke målestasjonen i Kannik for alt det den er verdt. Og de har dårlig tid, for byen bygger nå tunneler som skal ta bort mye av trafikken fra Kannik.

Ville en målestasjon ved inngangen til Byfjordtunnelen ha sagt noe om luften i Rennesøy kommune? Foto: Pål Christensen

Hva med Rennesøy?

Når miljømyndighetene godkjenner Kannik som målepunkt fordi det stedet viser noe om et område hvor byens befolkning kommer i kontakt med de største konsentrasjonene for luftforurensing, så kunne de like godt ha godkjent inngangen til Byfjordtunnelen som målepunkt i Rennesøy.

Så blir spørsmålet om Rennesøy bør innføre piggdekkgebyr? Eller om det da må innføre datokjøring? Det er egentlig enda verre. Siden det er ikke vilje til å koste og vaske i Kannik i større grad, nettopp fordi det er her trafikkforurensningen er størst, blir det som om vi slo av lufteanlegget inni byfjord-tunnelen, målte luften og deretter innføre dramatiske tiltak som rammer ulike innbyggere i byen. For stå det de som vil, eller de som bor i Oslo og Trondheim.

Luftmålinger er for viktige til at miljømyndighetene lager opplegg som medfører at det blir ropt «ulv, ulv!» i utide.

  • Les også: «Vi kan bygge vår smarte byregion med selvkjørende, elektriske biler. Slike biler gir samtidig gode svar på lokal forurensing, klimautfordringer og lange bilkøer.»
Publisert:

Les også

  1. Bystyret i Stavanger sa ja til piggdekkavgift

  2. Kina stanser meteorologenes smog-varsler

  3. Selger frisk luft fra Preikestolen på eBay

Mest lest akkurat nå

  1. Samferdselsdepartementet går for den røde streken på kartet

  2. Fire nye smittetilfeller i Stavanger

  3. – En helt fantastisk løsning i disse krisetider

  4. Da viruset kom til Norge, tok Ingeborg (47) grep. Personer med fedme rammes hardere av korona, viser ny forskning.

  5. Pizzabakerens hemmelighet

  6. – Minner Trump om at han ikke er diktator

  1. Stavanger
  2. Luftforurensning
  3. Leif Arne Moi Nilsen
  4. Miljødirektoratet
  5. Debatt