Elevenes fremtid er viktigere enn lærernes stolthet

DEBATT: I et leserinnlegg 23. januar skriver Cille Ihle og Hilde Hesby at anonym retting ikke går i elevenes favør. Realiteten er at det er lærernes favør som ses bort fra med anonym retting.

Publisert: Publisert:

«2,3 prosent av norske elever sier de blir mobbet av lærerne sine. Disse er de samme lærerne som vurderer elevenes prestasjoner», skriver Nora Skilbrei, Jonas Molde Hollund, Else Karin Bjørheim, Hanne Randulff Stein og Milan Aran. Foto: Illustrasjonsbilde, Scanpiz

Debattinnlegg

  • Nora Skilbrei
    Kommunestyrekandidat, Stavanger Høyre
  • Jonas Molde Hollund
    Kommunestyrekandidat, Stavanger Høyre
  • Else Karin Bjørheim
    Kommunestyrekandidat, Stavanger Høyre
  • Hanne Randulff Stein
    Kommunestyrekandidat, Sola Høyre
  • Milan Aran
    Bystyrekandidat, Sandnes Høyre
iconDenne artikkelen er over ett år gammel
Les også

Cille Ihle og Hilde Hesby: Anonym retting går ikke i elevens favør

De fleste lærere gjør en formidabel jobb. Likevel er det slik at vi mennesker er subjektive. Dette er blant annet vist til i psykologien av Rosenthal og Jacobsen som beviste at lærernes inntrykk av elevenes prestasjoner ble forbedret om læreren på forhånd antok at elevene var flinke og motsatt. Til tross for denne effekten har ikke Rogalands-skolen tatt i bruk anonym retting av prøver.

I en undersøkelse fra fylkeskommunen ble det bevist at karakterne ble forskjellige hos elevene avhengig av om de leverte prøvene anonymt eller ikke. Flere elever føler at trynefaktoren påvirker karakterene deres.

Mangler tillit

Når et større antall elever ikke har tiltro til lærerens retting, viser det at denne tilliten mangler. Det bør dermed være i lærernes interesse å bruke anonym retting, da dette vil øke elevenes tillit til læreren. Elevene vil ha mer tiltro til rettingene og lærerne får økt tillit på dette området. Det er en vinn-vinn-situasjon. Anonym retting gjør altså at elevene får en mer objektiv vurdering av det de faktisk leverer fremfor en vurdering av hvem de er. En norsk-oppgave på femmernivå er, og skal være, det samme uansett navnet på oppgaven. Dette vil dermed ikke endre noe for lærerens måte å rette på, men skape en trygghet for elevene.

Kaste trynefaktoren

Skolen stiller krav til elevene hver eneste dag, og det er bra. Men det betyr også at elevene må få stille noen grunnlegende krav tilbake. Et av disse er å få en rettferdig karakter. 2,3 prosent av norske elever sier de blir mobbet av lærerne sine. Disse er de samme lærerne som vurderer elevenes prestasjoner med full kunnskap om hvem sin prøve de retter. Derfor vil Unge Høyre kaste ut trynefaktoren og få inn anonyme prøver inn i skolen.

Publisert:

Les også

  1. Hanne Randulff Stein: Innfør anonym retting av prøver

  2. Ragnhild Fiskå Voll: Upresist om anonym retting av Unge Høyre

  3. Cille Ihle og Hilde Hesby: Anonym retting går ikke i elevens favør

  4. Dag Mossige: Vis tillit til læreren – ikke til anonym retting!

  5. Navnet påvirker karakterene

  6. Karakterer, navn og svak forskning

  1. Debatt
  2. Skolepolitikk
  3. Skole
  4. Unge Høyre
  5. Skole og utdanning