Ikke fjern bompengerabatten for elbiler!

BOMPENGER: Mandag foreslo regjeringens bompengeutvalg å fjerne elbilfordelene i bommen. Det skal altså ikke skal lønne seg å kjøre utslippsfritt i norske bomringer. Det er et forslag som bommer grovt!

Publisert: Publisert:

Vi forventer at framtidsrettede politikere forstår at det er dårlig politikk å endre på virkemidler som virker., skriver lederen i Rogaland elbilforening. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix

Debattinnlegg

  • Tommy Skjolde
    Leder Rogaland elbilforening

Stortinget har vedtatt en maksgrense for elbiltakst i norske bomprosjekter. Elbilister skal være garantert en rabatt på 50 prosent. Denne regelen er effektiv og sender et langsiktig signal som fører til at folk velger elbil når de bytter bil, og den gjør at Norge når sine klimamål og sikrer ren luft lokalt.

De ti kommunene med høyest elbilandel i Norge, ligger alle i nærheten av bomring med miljørabatt. Nå foreslår bompengeutvalget å fjerne miljørabatten fordi det er blitt for mange elbiler. I vårt distrikt vil forslaget få ringvirkninger for veldig mange bilister.

Grønne og fornøyde

Vi har sett en eventyrlig vekst av nullutslippsbiler på veiene i Norge. Disse har bidratt til både reduserte utslipp og bedre luftkvalitet i trafikkerte områder. Men vi kjenner oss ikke igjen i bildet som skapes om at det er for mange elbiler. Fortsatt er hele 9 av 10 biler på veiene i Norge bensin- eller dieselbiler. I Rogaland var 11,4 % av bilparken elektrisk per 31. desember 2019, mens elbilutviklingen i distriktene har kommet betydelig kortere enn rundt storbyene.

Poenget med miljørabatten er at det skal motivere til å velge miljøvennlig når man bytter bil. Og det gjør folk, uavhengig av eget miljøengasjement. Norsk elbilforenings årlige brukerundersøkelse, Elbilisten, viser at rabatt i bomringen er en av de tre viktigste grunnene til at folk velger elbil. Vi vet også at elbilister er fornøyde, for i samme undersøkelse svarer 94 prosent at de er fornøyde eller svært fornøyde som elbilister. Regelen om maks 50 prosent bompengerabatt for elbiler er viktig for å sikre at elbil blir en bil for alle.

God ordning som virker

Myndighetene har altså klart det kunststykket å lage en politikk som får vanlige folk med på det grønne skiftet, uavhengig av om de personlig engasjerer seg i miljøet, og på samme er disse menneskene ekstremt fornøyd med det. Vi forventer at framtidsrettede politikere forstår at det er dårlig politikk å endre på virkemidler som virker. Myndighetenes bør med andre ord legge bompengeutvalgets rapport i en skuff, så de kan fortsette den positive utviklingen for nullutslipp på veiene våre.

Vi kjenner oss ikke igjen i bildet som skapes om at det er for mange elbiler. Fortsatt er hele 9 av 10 biler på veiene i Norge bensin- eller dieselbiler.
Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Marte (20) sa opp jobben og flyttet hjem for å pleie sin alvorlig syke pappa. Det fraråder Stavanger kommune

  2. Hadia Tajik øydelegg for seg sjølv med dette bokomslaget

  3. Lervigs nye utestad tar natte­søvnen frå naboar: – Vil sjå på skjenke­reglane

  4. Fire blind­passasjerer levde bak roret på norsk olje­tanker i ti dager

  5. Sangene visste at hun skulle skilles før hun visste det selv

  6. To nye smittede i Stavanger søndag

  1. Elbil
  2. elbilforeningen