Delingsøkonomien en unik mulighet

Jeg er sosialist. Det er ikke konkurransen mellom sentralene som er viktigst for meg, men at arbeiderne skal ha det best mulig. De som kjører taxien.

«I stedet for å være prisgitt en taxisentral, en annens bil og en annens løyve som tjener penger på deg, kan du via Uber være din egen sjef, og kun leie infrastrukturen», skriver Truls Drageset Dydland (innfelt).
  • Truls Drageset Dydland
    Truls Drageset Dydland
Publisert: Publisert:
Eirik Faret Sakariassen i samtale med Uber-sjåføren som kjører ham i Oslo. At en SV-er gjorde slikt, skapte reaksjoner.
icon
Denne artikkelen er over seks år gammel
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av Aftenbladets debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

SVs Eirik Faret Sakariassen gikk 10. februar ut på forsiden av Aftenbladet med støtte til Uber og ønsket dem velkommen til Stavanger. Det falt ikke i god jord på venstresiden i Stavanger, som mente Sakariassens forslag ville gå ut over sjåførene. De har misforstått.

Sett fra utsiden later drosjenæringen i Stavanger til å være en næring med konkurranse, hvor det er forbrukerne som har makt gjennom valg, og sentralene som, gjennom pris, konkurrerer om å få flest kunder. Dette stemmer ikke. Tar du taxi til et møte eller hjem fra byen en sen kveld, er det veldig stor sannsynlighet for at du velger en av konkurrentene; Stavanger Taxi, Miljøtaxi eller Rogaland Taxi. I virkeligheten er det samme selskap.

Les også:

Les også

Eirik Faret Sakariassen (SV): Velkommen til Stavanger, Uber

Det er medeierne i taxiselskapet, altså løyvehaverne, som har tjent pengene. Ikke leiesjåførene.

Eier konkurrentene

Selskapet Stavanger Taxi eier nemlig konkurrentene. Selskapet har 100 prosent av aksjene i Stavanger Miljøtaxi AS og 93 prosent av aksjene i Rogaland Taxi AS. Det som for oss forbrukere ser ut som forskjellige sentraler som konkurrerer mot hverandre for å gi forbrukerne et bedre tilbud, er altså noe helt annet.

Det er den samme gjengen som klager over Ubers inntog i Norge. Leiesjåførene er nok også misfornøyde, fordi de frykter mindre penger for mer arbeid, men på sikt er dette en unik mulighet for dem.

Når Stavanger Taxi, eller et av deres datterselskap, så klager i media på Uber som forsøker å etablere seg i Norge, blir det som å be for sin syke mor. Stavanger Taxi & co har i flere år vært den klart største aktøren Stavanger og omegn, og tjent gode penger. Det er medeierne i taxiselskapet, altså løyvehaverne, som har tjent pengene. Ikke leiesjåførene.

I stedet for å være prisgitt en taxisentral, en annens bil og en annens løyve som tjener penger på deg, kan du via Uber være din egen sjef, og kun leie infrastrukturen.

Det er svært underlig når fagbevegelsen og venstresiden slår ring om en næring med et så klart skille mellom leiesjåfører som jobber på provisjon og løyvehaverne.

Utgått på dato

Misforstå meg rett: Dette er ikke kritikk rettet mot løyvehaverne som yrkesutøvere. De har ikke gjort noe galt. De fleste er ærlige arbeidsfolk som har kjørt drosje i mange år, etter hvert fått eget løyve og egen bil som de helt sikkert drifter godt. Jeg har heller intet ønske om å ta fra dem livsgrunnlaget. Mitt poeng er at løyveordningen, og måten man organiserer taxiselskapene på, har gått ut på dato. Og en tablet i nakkeputa og mulighet til å betale via Vipps er ikke i nærheten av å gjøre noe med det.

Jeg er sosialist. Det er ikke konkurransen mellom sentralene som er viktigst for meg, men at arbeiderne skal ha det best mulig. De som kjører taxien.Derfor synes jeg det er svært underlig når fagbevegelsen og venstresiden slår ring om en næring med et så klart skille mellom leiesjåfører som jobber på provisjon og løyvehaverne.

Karl Marx skrev om hvor viktig det var at arbeiderne selv skulle eie produksjonsmidlene. I motsetning til dagens modell med taxisentraler og løyvehavere på topp og leiesjåførene nederst, kan sjåførene eie sine egne produksjonsmidler og ikke være prisgitt en annen persons bil og løyve. I stedet kan de erstattes med å leie en infrastruktur fra Lyft, Uber, Haxi eller andre leverandører.

Venstresiden burde applaudert delingsøkonomien!

Hvordan sikre rettigheter?

Nå har ikke jeg kunnskap om hvor mye leiesjåførene sitter igjen med etter en tur i Stavanger, men det er naturlig å sammenligne med Oslo Taxi. Der får leiesjåførene 40 prosent av turen i provisjon. Sjåførene for Uber får 80 prosent.

Venstresiden burde applaudert delingsøkonomien! Det er en gyllen anledning til å virkelig ta over produksjonsmidlene. I stedet for å være bekymret for hva endringer kan bringe med seg, burde fagbevegelsen, og venstresiden, stilt seg spørsmålet: Hvordan kan vi sikre dem rettigheter?

For delingsøkonomien, Uber, Airbnb og hele bunten er ikke en døgnflue. Det er endringer tvunget frem – på tross av motstanden fra politikere og næringslivstopper. Med frikjennelsen i lagmannsretten av tre Haxi-sjåfører har taxinæringen heller ikke jussen på sin side.

Venstresiden må være med å skape den delingsøkonomien vi vil ha, istedenfor å stå på sidelinjen mens høyresiden tilpasser appene til sin neoliberalisme og sitt løsarbeidersamfunn.

Les også:

Publisert: