Spør en fotgjenger eller syklist om hun helst vil ferdes bak en el-bil eller en eksosbil?

DEBATT: Ved å prioritere nullutslippsbiler i norske byer, ved siden av kollektivtransport, sykkel og gange, blir lufta bedre å puste i for alle – og det blir mye mindre støy.

«Det er verd å tenke over at miljøet ikke bryr seg det minste om kjøperens motivasjon. Fellesgodet for alle er litt friskere luft i bybildet for hver elbil som erstatter en eksosbil», skriver Sigbjørn Ullestad.

Debattinnlegg

  • Sigbjørn Ullestad
    Nestleder i Rogaland elbilforening
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Det må fortsatt fordeler, som gratis parkering, til dersom flere skal bli overbevist om å velge elbil. De som har kjørt elbil, vet at den største fordelen er billig drivstoff, men om vi skal nå mange flere nytter det ikke å trekke opp stigen nå. Heller ikke i Stavanger og Rogaland.

Det er fortsatt ikke mer enn drøyt 100.000 elbiler i Norge. Det utgjør rundt tre prosent av personbil-bestanden. Samtidig sank elbilsalget i Rogaland med 22 prosent i 2016 målt mot året før (ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken). Totalmarkedet i fylket gikk ned bare seks prosent.

Les også

Flertall vil la elbilene parkere gratis

Friskere luft

I vår siste medlemsundersøkelse sa én av fem at parkeringsfritaket var avgjørende for elbilkjøpet, mens 38 prosent mente det var en viktig grunn. Og før man beskylder elbilister for kun å tenke kroner, er det verd å tenke over at miljøet ikke bryr seg det minste om kjøperens motivasjon. Fellesgodet for alle er litt friskere luft i bybildet for hver elbil som erstatter en eksosbil.

I Stavanger anbefalte rådmannen halv parkeringsavgift for elbiler. Flertallet i kommunalstyret for byutvikling (7 mot 4) gikk heldigvis, i tråd med Norsk elbilforenings syn, inn for å beholde gratisparkeringen for elbiler på kommunale plasser i Stavanger sentrum.

Folk bruker ikke bilen for moro skyld. Den bidrar til at kabalen – med henting i barnehage og andre hverdagssysler – går opp.

Vi håper derfor bystyret gjennomskuer enkle retoriske grep i den lokale debatten, som innlegget fra Høyre-politiker Ingebjørg S. Folgerø i RA 24. januar – der hun framstiller seg selv som en usympatisk elbilist som heller burde ha syklet. Folgerø serverer i tillegg usannheter om CO₂-utslipp ved batteriproduksjon og svevestøv, og udokumenterte påstander om at «elbilene øker det totale antall biler som kjører rundt i byen». For:

Les også

Money talks! Det gjelder også i elbil-politikken

Les også

Elbil-fordelene må fases ut

  • Elbiler bremses fysisk omtrent 1/3 mindre, på grunn av regenerativ bremsing (som tilbakefører energi til batteriet). Elbilenes andel av ikke-eksosrelaterte utslipp er lavere enn for eksosbiler.
  • Elbiler gir i dag noe høyere CO₂-utslipp i produksjon, men det er entydig fastslått i uavhengige livsløpsanalyser at de gjør opp for seg tidlig i bruksfasen. Eksosbilene drar langt forbi.
  • Da vi sist spurte våre medlemmer om «hvordan kom du deg til jobb til vanlig før du kjøpte elbil», svarte under 10 prosent at de hadde erstattet kollektivtransport med elbil. 80 prosent hadde erstattet eksosbil med utslippsfri elbil.
Les også

Gratis elbil-parkering er urettferdig – men det virker!

La det være sagt; vi mener folk bør vurdere gange, sykkel og kollektivtransport før de setter seg i bilen. Men folk bruker ikke bilen for moro skyld. Den bidrar til at kabalen – med henting i barnehage og andre hverdagssysler – går opp.

Mer fordommer enn fakta

Jæren har et for dårlig kollektivtilbud. Når man skal til byen for å handle, er gratis parkering gulroten som gjør at mange fra steder som Finnøy, Randaberg, Nærbø og Varhaug tar elbilen til Stavanger i stedet for til kjøpesenter som Kvadrat. Likevel klager handelsstanden i en rekke byer over at elbilister kun opptar parkeringsplasser. Ja, man kan få inntrykk av at det kun er eksosbilister som gir penger i kassa i sentrumsbutikkene, mens elbilister kun kjører til byen for å parkere gratis. De fleste skjønner at dette er mer fordommer enn fakta.

Det kan godt tenkes at parkeringsplasser opptas uforholdsmessig lenge, men dette er ikke elbilistenes skyld. Problemet er kommunenes manglende vilje til å tidsbegrense parkeringstiden. Hvorfor skal en hvilken som helst bil kunne stå parkert i timevis i bykjernen?

Tidsbegrensning til én eller to timer ville fjernet problemet med arbeidsparkering. Også i Stavanger – der bilister generelt kan parkere i timer. Det er slett ikke bare et klimaspørsmål (CO₂): Den fossile veitrafikkens påvirkning på lokal luftkvalitet er svært negativ (NOx- og partikkelutslipp).

Sandnes har gått foran

I enkelte byer, som Tønsberg, var gratis parkering den eneste lokale bruksfordelen etter at bomringen forsvant. Tidsbegrensning ble ikke vurdert framfor betaling. Dermed er det nå bokstavelig talt fri eksos i byen. Ønsker Stavanger det samme etter at naboen Sandnes har gått foran som et godt eksempel?

Les også

  1. Elbiler er for alle – har du råd til bil, har du råd til en elbil

Publisert:
  1. Elbil
  2. Stavanger
  3. Parkering
  4. Sykkel
  5. Ingebjørg S. Folgerø

Mest lest akkurat nå

  1. Satser på nytt daglig­vare­konsept i Stavanger: – Tror det kommer til å bli veldig populært

  2. Kritisk til planer om stor avlast­nings­bolig på Madla: – Jeg kom­mer aldri til å sende Vegard dit

  3. Gjorde rystende funn på havets bunn: – Et kjent miljøproblem

  4. FHI: Risikoen for syke­hus­innleggelse med omi­kron er 2 promille

  5. Amund Harboe hadde en av hovedrollene i «Lykkeland», så for­svant han brått: – Jeg angrer ikke

  6. La ned blom­ster og lys etter døds­ulykken i Stav­anger