Vi får ikke Norges beste kollektivtilbud med en infrastruktur som legger opp til at alle skal parkere

DEBATT: Personbilens tid som hovedrolleinnhaver i byplanlegginga er forbi. Folk velger ikke sykkelen hvis vi fortsetter å bygge parkeringsplasser i samme tempo som før. Noen må si det høyt.

«Vi får ikke Norges beste kollektivtilbud med en infrastruktur som legger opp til at alle skal parkere», skriver Anna Kvam.

Debattinnlegg

  • Anna Kvam
    1. stortingskandidat for De Grønne Rogaland
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

De siste ukene har Aftenbladet levert en artikkelserie om kollektivtransport. Sandnes sliter med å få folk over på buss og sykkel. I 2016 stupte salget av Kolumbus ungdomskort. Sentrumsnære videregående skoler omregulerer areal til parkeringsplasser. Dette til tross for at utbygging av nye samferdselsprosjekter er svært godt i gang. Til tross for at de folkevalgte er enige: Et økende antall reiser skal ikke bli et økende antall personbilreiser.

De fleste av oss ville brukt mange flere timer i uka på å sitte i kø.
Les også

Sykkelbyen Sandnes har druknet i biler

Ny bypakke

Det er ventet enorm vekst i personreiser på Nord-Jæren fram til 2030. Nasjonale og lokale politikere ønsker veksten skal skje på buss, sykkel og gangveier. Det er det god grunn til. Om all vekst i personreiser skal tas av privatbil ville vi forpestet luftkvaliteten, utnyttet byareal ineffektivt, og verst: De fleste av oss ville brukt mange flere timer i uka på å sitte i kø.

Les også

Salget av ungdomskort stuper

Så er spørsmålet; vil folk ta sykkelen, bussen eller toget om vi fortsetter å bygge masse gratis parkeringsplasser ved sentrumsnære nybygg? Svaret på det er nei. At folk velger bil i en by bygget for bil, er åpenbart. Mener man alvor med nullvekstmålet følger det dermed også en restriktiv parkeringspolitikk. I framtida bør sentrumsnære nye bygg som regel etableres uten ordinære avgiftsfrie parkeringsplasser for ansatte. Unntak skal selvfølgelig gjelde for eksempelvis turnusarbeidere og bevegelseshemmede.

Les også

Utreder bane til Ullandhaug og Sola

Fortjener skryt

De folkevalgte forventer at folk skal velge el-sykkel eller buss. Og de burde forberede oss på en nært forestående framtid med selvkjørende biler. Da kan vi ikke gjøre fotballbaner til parkeringsplasser og iverksette ny sykehusbygging på Ullandhaug med den forutsetning at alle ansatte skal parkere som før. Vi bør heller håpe at flere offentlige institusjoner følger etter politikerne som har vedtatt at Sandnes Rådhus skal bygges med svært få parkeringsplasser. Disse fortjener skryt. Om dette eksempelet følges vil det gagne nær sagt alle som i framtida skal reise inn og ut av bykjerner i Rogaland. Framkommeligheten vil bedres drastisk for alle om vi greier å planlegge for bykjerner hvor personbilen ikke står i sentrum.

Les også

Solvik-Olsen: Aps bompengestunt er helt uten troverdighet

Pisk og gulrot

Gulroten i en framtidsrettet samferdselspolitikk er ny infrastruktur for syklister, fotgjengere og kollektivreisende. Rimelig månedskort for ungdom. Jeg ønsker meg i tillegg mer. Rogalendinger burde kunne søke om tilskudd til kjøp av el-sykler. Kanskje bør det etableres egne traseer for nettopp el-syklister. Prisen på ungdomskort burde fryses i minst tre år. El -bilfordelene videreføres. Noen kommer tross alt fortsatt til å være bilavhengig. Et hurtigladenett bør bygges ut over hele Nord-Jæren. Sentrale togstasjoner bør få sykkelhotell.

Men fordelene virker ikke etter hensikt dersom ingen tør å iverksette en politikk som gjør at det blir færre personbiler på veien. Det ville vært tragisk å bruke milliarder av kroner på et kollektivtilbud som ikke blir velfungerende fordi bilene fortsatt tar all plass. Vi får ikke Norges beste kollektivtilbud med en infrastruktur som legger opp til at alle skal parkere. Ikke fordi vi ikke liker bil. Det er fordi vi må ta vare på lufta vår. Ta vare på bykjerner med plass til mer enn stillestående biler. Ikke minst må vi ta vare på tida vår. Ingen ønsker seg en framtid hvor store deler av arbeidsuka tilbringes i bilkø.

Les også

  1. Spør en fotgjenger eller syklist om hun helst vil ferdes bak en el-bil eller en eksosbil?

Publisert:
  1. Nord-Jæren
  2. Sykkel
  3. Buss
  4. Sandnes
  5. Byplanlegging

Mest lest akkurat nå

  1. Familien prøvde å overtale kvinnen til å ta vaksinen. Men hun sto på sitt

  2. Tenåringer hengt ut som voldtektsmenn på Tiktok: – Det tok livet av ungdomstiden vår

  3. Dei sat i baksetet då foreldra døydde

  4. Kulturlivet er ikkje stengt. Men lørdag kveld var det heilt tomt

  5. Stavanger-ordfører Kari Nessa Nordtun er koronasmittet

  6. Førstemann til mølla-prinsippet skaper både sinne og tårer for skuffede badegjester